از ژنتیک برنج تا برنج بهتر، جشنواره‌ای از برترین پژوهش‌ها در مورد برنج

ترجمه و تنظیم: نغمه عبیری- کارشناسان برجسته جهان در حوزه ژنتیک برنج، علمی که بهترین واریته‌های برنج را برای ما فراهم می‌آورد، از 5 الی 8 نوامبر برای شرکت در هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی ژنتیک برنج (RG7) در شهر مانیل فیلیپین گرد هم آمده‌اند.
این سمپوزیوم …

کارشناسان برجسته جهان در حوزه ژنتیک برنج، علمی که بهترین واریته‌های برنج را برای ما فراهم می‌آورد، از 5 الی 8 نوامبر برای شرکت در هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی ژنتیک برنج (RG7) در شهر مانیل فیلیپین گرد هم آمده‌اند.

این سمپوزیوم توسط موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج (IRRI) برگزار می‌شود، این سمپوزیوم بستر داغ بحث و گفتگو در مورد مسائل مربوط به علم ژنتیک برنج و اینکه چگونه می‌توان از آن برای بهبود امنیت غذایی استفاده کرد، خواهد بود.

دکتر نیسیلا رئیس بخش اصلاح نباتات، ژنتیک و بیوتکنولوژی موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج می‌گوید: "برنج محصول فوق‌العاده ویژه‌ای است که روزانه بیش از نیمی از غذای این سیاره را فراهم می‌کند. مهمتر از همه برای به نژادگر، برنج دارای پایه منابع ژنتیک فوق‌العاده متنوعی است که حداقل در 24 گونه مختلف برنج توزیع شده است."

وی در ادامه می‌گوید: "دانشمندان در سمپوزیوم RG7 آخرین نوآوری‌ها و دستاوردهای خود را به اشتراک می‌گذارند که به ما کمک می‌کند که این مقدار تنوع ژنتیک را درک کنیم و از آنها برای اصلاح واریته‌های جدید برنج استفاده کنیم."

درک ژنتیک برنج فراتر از توسعه ارقامی از برنج است که می‌توانند برای مثال در برابر تنش‌های مختلف غیر زیستی مانند سیل، خشکسالی و شوری مقاومت کنند. این واریته‌های برنج "متحمل به تنش" توسط میلیون‌ها نفر از کشاورزان در سراسر آسیا و جهان کشت می‌شوند.

پژوهش‌هایی که در حال حاضر در مورد ژنتیک برنج انجام می‌شود نه تنها به دنبال بهبود بیشتر ارقام برنج است بلکه به دنبال ابداع روشی برای تولید برنجی با پتانسیل عملکردی بالاتر و همچنین برنجی سالم‌تر و مغذی‌تر است.

پژوهش‌های حاضر درمورد برنج و یکی از بلندپروازانه‌ترین آنها که در سمپوزیوم ژنتیک برنج RG7 به اشتراک گذاشته می‌شود برنج C4 است. هدف از این پژوهش بهبود فتوسنتز برنج است تا بتوان برنجی تولید کرد که از منابعی مانند آب، نور و مواد مغذی، سازنده‌تر و کارآمدتر استفاده کند.

دکتر نیسیلا همچنین می‌گوید: "افرادی که در امنیت غذایی جهان مشارکت می‌کنند به مانیل می‌آیند تا آخرین پیشرفت‌های علمی خودشان را که می‌تواند به حل چالش‌های جهانی مربوط به امنیت غذایی و تغییرات آب و هوا کمک کند را به اشتراک بگذارند."

گفتنی است کشور ایران با وجود اینکه بیش از نیم قرن از تاسیس موسسه تحقیقات برنج می‌گذرد حضور چندانی در این سمپوزیوم ندارد و به نظر می‌رسد نتیجه هشت سال اعمال سیاست‌های مخرب پژوهشی در دوره وزارت مهندس اسکندری و دکتر خلیلیان و به طور ویژه توقف کامل پروژه‌های مهندسی ژنتیک برنج خفت و خواری علمی است که باید کشوری با عظمت ایران عزیز در مجامع علمی بین‌المللی مانند این سمپوزیوم متحمل شود. آیا زمان محاکمه مدیران پژوهشی این دوران سیاه کشاورزی کشور فرا خواهد رسید؟

منبع:

http://irri.org/index.php?option=com_k2&view=item&id=12688:from-rice-genetics-to-better-rice-top-research-showcased&lang=en

ترجمه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.