بازگرداندن 7 هزار رقم بذر گياهی ايرانی به كشور

باشگاه خبرنگاران- رئيس مركز ملی ذخاير ژنتيك و زيستی ايران گفت: يكی از وظايف ما در كشور حفظ ذخاير بومی و دیگری بازگرداندن ذخايری است كه به خارج از كشور برده شده است که ما در این خصوص، توانستيم ظرف سه سال گذشته، بيش از 7 هزار رقم بذر گياهی ايرانی كه به خارج از كشور رفته بود را به كشور برگردانيم…

رئيس مركز ملی ذخاير ژنتيك و زيستی ايران گفت: يكی از وظايف ما در كشور حفظ ذخاير بومی و دیگری بازگرداندن ذخايری است كه به خارج از كشور برده شده است که ما در این خصوص، توانستيم ظرف سه سال گذشته، بيش از 7 هزار رقم بذر گياهی ايرانی كه به خارج از كشور رفته بود را به كشور برگردانيم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سمنان، سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلی افزود: مركز ملی ذخاير ژنتيك و زيستی ايران تقريباً از نظر شكل و طراحی، كامل‌ترين شكل جهانی است و این مرکز در حوزه‌های گياهی، جانوری و ميكرو ارگانيسم‌ها و حتی در حوزه‌های انسانی نیز در داخل كشور كار می‌کند.

وی افزود: كاری كه امروز در مركز ما انجام می‌شود، گياهچه يك درخت بزرگ، برای مدت طولاني در يك محفظ شيشه‌ای و دور از آفت نگهداری می‌شود. که در همین ارتباط در يك سال گذشته، روی انگور، انار، گردو اين كار ،انجام و جواب داده است، كه اگر بتوانيم باغ شيشه‌ای داشته باشيم، می‌توان اين گياهان و محصولات باغی را برای قرن‌ها به دور از آفت نگهداری كرد و لذا اگر نوع مقاوم آن را داشته باشيم چنانچه هر عامل آفتی به مزرعه و درختان وارد شود و كل محصول نیز از بين ببرد، انگار که الماس در اختيار داشته باشیم آن گونه را حفظ خواهیم کرد.

رئيس مركز ملی ذخاير ژنتيك و زيستی ايران گفت: همه موجودات زنده كه قابل تكثير هستند از تمامی گياهان، موجودات دريايی و خاكی و پرندگان گرفته و ميكرو ارگانيسم‌ها و موجودات ذره بينی كه با چشم مسلح می‌توان آنها را ديد از ذخاير ژنتيكی هستند، و امروزه ارزش ميكرو ارگانيسم‌ها خيلی بيشتر از گياه و جانداران است و درآمدی كه از آنها حاصل می‌شود نيز بيشتر است، همچنين در توليد خيلی از داروها و مواد صنعتی وآنزيم‌ها نيز از آنها استفاده می‌شود.

فاضلی افزود: ميلياردها دلار هر ساله از كشور ما خارج می‌شود برای خريد داروها، مواد صنعتي و موادی كه در آزمايشگاه‌ها استفاده می‌شود. در هر سال از منبع ميكرو ارگانيسم‌ها در دنيا فقط 350 ميليارد دلار درآمد حاصل می‌شود، كشور ما ايران از لحاظ تنوع زيستی، گياهی و جانوری در رده‌های بالای دنيا است، تنوع گياهی ما در ايران برابر كل قاره اروپا است.

وي با اشاره به اينكه در سال 85 يك طرحی را جمعی از متخصصین علوم بيوتكنولوژی و ژنتيك نوشتند و خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادند، گفت: دفتر ايشان بلافاصله اعلام كرد كه اگر اين طرح را جهاد دانشگاهی اجرا كند از سوی دفتر مقام معظم رهبری نيز حمايت خواهد شد و واقعاً هم زمانی كه فاز اول طرح اجرا شد و گزارشی از آن خدمت مقام معظم رهبری نيز ارائه شد، ايشان كمك و حمايت‌های خوبی انجام دادند.

رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيك و زيستی ايران خاطرنشان كرد: اقتدار نظام جمهوری اسلامی زمانی حفظ می‌شود كه ما بتوانيم امنيت غذايی و امنيت سلامتی خودمان را حفظ كنيم و بتوانيم از نظر اقتصادی روي پای خود باشيم، اگر می‌خواهيم نفت به عنوان اولين منبع درآمد ما نباشد، يك راه آن همين است كه در بحث علوم بيوتكنولوژی و ژنتيك سرمايه گذاری كنيم.

فاضلي افزود: امروزه بيش از 10 هزار نمونه بذر گياهی، و بيش از 2200 نمونه ميكروبی در مركز ذخاير ژنتيك و زیستی ايران نگهداری می‌شود، به خصوص در زمينه موجودات در خطر انقراض نيز دوست داريم بيشتر كار شود، همچنین باید در بحث شترهای دو كوهانه، و بعضی از نژادهای بز يا گوسفند كه در كشور ما منحصر به فرد هستند، نيز كار شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

http://www.yjc.ir/fa/news/4618779

<![if gte mso 9]> <![endif]><![if gte mso 10]>

<![endif]>

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.