ایران رکورد دار نگهداری آرکی‌ها در آسیا

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- ایران رکورد دار نگهداری و ذخیره‌سازی میکروارگانیسم‌های آرکیایی در آسیا و جهان است. بنا برآخرین گزارش‌های منتشر شده توسط فدراسیون جهانی کلکسیون‌های کشت یا WFCC، مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران با نگهداری بیش از …

ایران رکورد دار نگهداری و ذخیره‌سازی میکروارگانیسم‌های آرکیایی در آسیا و جهان است. بنا برآخرین گزارش‌های منتشر شده توسط فدراسیون جهانی کلکسیون‌های کشت یا WFCC، مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران با نگهداری بیش از 220 جدایه آرکیائی که عمده آنها از جدایه‌های بومی ایران هستند پس از کشورهای اسپانیا، آلمان و ژاپن در مقام چهارم جهان و دوم آسیا قرار دارد.
به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، دکترسید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رییس مرکز در خصوص این خبر گفت: فدراسیون جهانی کلکسیون‌های قابل کشت با هدف ترویج و حمایت از تأسیس کلکسیون‌های میکربی و خدمات مرتبط به آنها تأسیس شده است و همواره می‌کوشد تا راه اندازی شبکه اطلاعاتی بین کلکسیون‌ها و کاربران این مجموعه‌ها را تسهیل کند و سطح دسترسی کاربران را به اطلاعات کلکسیون‌های میکروارگانیسمی قوت بخشد.
وی افزود: این فدراسیون دارای هیئت اجرایی و متشکل از کمیته‌هایی است که در حوزه‌های تنوع زیستی، آموزش، ارزیابی خطر کلکسیون‌ها، ثبت اختراع، مقررات پستی، قرنطینه و ایمنی فعالیت می‌کند. همچنین این فدراسیون، یک پایگاه داده بین‌المللی موسوم به مرکز اطلاعات جهانی میکروارگانیسم‌ها یا WDCM را در بر دارد که اطلاعات نزدیک به 476 کلکسیون میکربی از 62 کشور جهان؛ از قبیل داده‌های سازمانی، مدیریتی، خدماتی و توانایی‌های علمی کلکسیون‌ها را در خود ثبت کرده است. این پایگاه اطلاعاتی که هم اکنون در انستیتو ملی ژنتیک ژاپن نگهداری می‌شود، منبع اطلاعاتی مهمی را برای تمامی فعالیت‌های میکروبیولوژیک فراهم آورده است و همچنین به عنوان یک هسته متمرکز برای فعالیت‌های اطلاعاتی میان اعضای WFCC عمل می‌کند.
فاضلی خاطر نشان کرد: بر اساس آمار منتشر شده در سایت رسمی WFCC، مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی ایران جزء چهار کشور نخست جهان است که بیشترین تعداد آرکی را نگهداری می‌کند. با این فرض که آرکی‌ها حلقه مفقوده و رابط بین پروکاریوت‌های قدیمی و یوکاریوت‌ها هستند، این موجودات معمولاً در شرایط سخت مانند دمای بالا، غلظت اسیدی شدید یا غلظت زیاد نمک زندگی می‌کنند که این شرایط، آرکی‌ها را به میکروارگانیسم‌های توانمند و دارای کاربردهای بیوتکنولوژیک و صنعتی تبدیل کرده است. شایان ذکر است تاکنون سه جنس و یک گونه جدید بومی آرکی با نام‌هایHaloarchaeobius iranensis, Halovenus aranensis Halopenitus persicus, Halopenitus malekzadehii  در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی شناسایی، و در مجامع بین المللی ثبت و معرفی شده‌اند.
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.