تشکیل معاونت علمی در مرکز تحقیقات

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از فارس، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: می‌توانیم با تشکیل معاونت علمی در مرکز تحقیقات که رشته‌های مهم کمیته‌های آن معاونت باشند، از توان علمی انجمن‌های علمی برای ارتقای بهره‌وری بخش‌های مختلف کشور استفاده کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از فارس، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح دیروز در دیدار جمعی از اعضای انجمن‌های علمی ایران، توجه به دانش را نکته اصلی اسلام دانست و با اشاره به اوّلین سوره قرآن گفت: خدا، آفرینش، خواندن، علم، قلم و انسان، اوّلین کلمات قرآن بودند که وقتی در یک جمله، کنار هم قرار گرفتند بر اهمیت دانش تاکید کردند.

هاشمی رفسنجانی سوره علق را «برائت استهلال» قرآن کریم خواند و گفت: افق علم در این سوره چنان روشن است که پیامبر اسلام (ص) برآموختن آن از گهواره تا گور تاکید کرده‌اند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به تفاسیر متعدد قرآن کریم و روایات متعدد گفت: عبادت راه رسیدن به خداست، امّا خداوند بر خشیعت علما تاکید می‌کند که ترس نیست. وی با یادآوری آیاتی که در تعریف و تمجید از علماست، گفت: بعضی‌ها می‌گویند که منظور قرآن از جایگاه دانشمندان، علمای دینی است، ولی مطمئناً منظور همه کسانی است که در هر علمی سرآمد روزگار هستند. هاشمی‌رفسنجانی با بیان تاریخی از صدر اسلام، مخصوصاً سال‌های پس از رحلت پیامبر (ص) گفت: در همه دوره‌های اسلامی، از علم و عالم تکریم می‌شد و دانشمندان جهان به مراکز خلافت اسلامی هجرت کردند که ستاد ترجمه شکل گرفت و به تحقیق و پژوهش رسید.

 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان سابقه و جایگاه دانشگاه جندی شاپور در سال‌های قبل و بعد از اسلام گفت: این مرکز علمی ایرانی، پناهگاه دانشمندان نقاط مختلف جهان بود و حضور پزشکان ایرانی برای طبابت در مدینه زمان پیامبر (ص) ، نشانی از سابقه درخشان آن در اسلام و ایران است. وی، به اهمیت تعقل، تفکر و تفقه در زمان ائمه معصومین (ع) اشاره کرد و گفت: وصیت‌های علمی امام کاظم (ع) به هشام بن حکم درباره نبرد لشکریان عقل و جهل، سند معتبری برای جایگاه دانش در اندیشه‌های شیعیان است.

هاشمی رفسنجانی با بیان سیر تاریخی توجه به علم و دانش در دوره‌های بعدی گفت: اگر تمدن اسلامی مبتنی بر دانش نبود، غرب بیش از هزار سال در قرون وسطی می‌ماند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان چرایی وچگونگی برخوردهای غرب با مسلمانان و برنامه‌های آنها برای اشغال سرزمین‌های اسلامی گفت: دانش مسلمانان و کتاب‌های علمی آنان، بهترین غنیمت غرب از جنگ‌های 200 ساله صلیبی بود. وی با اشاره به تاریخ معاصر و بیان اتفاقات سال‌های اوّل پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اگرچه دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب با همه «امّا و اگرها» تعطیل شدند، امّا با ستادی که امام تشکیل دادند، حفظ شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان آماری از فضای آموزشی کشور و تعداد دانشجویان در سال‌های اوّل انقلاب و تقاضاهای رو به افزایش جوانان برای تحصیلات دانشگاهی‌، به روند تصمیم‌گیری برای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: در زمانی که ورود بخش خصوصی به این مسایل، ارتداد انقلابی بود، امام با هوشیاری ، کمک‌های مادی و معنوی کردند که سرمایه‌ای با برکت برای گسترش کمی و کیفی آن در سراسر کشور شد. هاشمی رفسنجانی، به سیر تدریجی تدوین تصویب سند چشم انداز در مجمع تشخیص و تایید آن از سوی رهبری معظم انقلاب پرداخت و گفت: دانش، محور سند چشم‌انداز است که اگر به آن توجه نشود، بقیه اهداف آن سند محقق نخواهد شد. وی به فضای سیاسی پس از تصویب و تایید آن سند در جامعه پرداخت و گفت: متأسفانه این سند برای اجرا به دولتی سپرده شد که اصلاً اعتقادی به خرد جمعی واجرای آن نداشت. هاشمی رفسنجانی، به فضایی که در هشت سال گذشته در کشور حاکم بود، اشاره کرد و گفت: کم توجهی به علم و دانش آن قدر فراگیر شده بود که استادهای آزاده علمی را حذف می‌کردند و به جای آنها برخی استادان شعاری را می‌آوردند که فضای محیط‌های علمی را بسته می‌خواستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر تأثیر تحجر و عقب ماندگی علمی بر تعصب‌های کورکورانه گفت: دانشمند نمی‌تواند در فضای بسته و امنیتی، از توان فکری خود استفاده کند. وی، سعه صدر را ضرورت و شرط مباحث علمی دانست و با اشاره به حضور افراد زندیق در جلسات امام علی (ع) گفت: آن امام (ع) به مریدان متعصب خود سفارش می‌کردند که مبادا به مخالفانم تعرض کنید و اگر می‌توانید ، جواب سخنان آنها را بدهید.

هاشمی رفسنجانی با انتقاد از افرادی که ادعای پیروی از حضرت علی(ع) دارند و کارهای خلاف تفکرات ایشان می‌کنند، گفت: نباید یک دانشجو و استاد مسلمان را به خاطر اختلاف سلیقه سیاسی یا بیان یک نکته علمی در کلاس، ستاره‌دار و اخراج ‌کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، «ممنوع‌الورود کردن» دانشمندان به فضای علمی و دانشگاهی را ظلم به اسلام، انقلاب اسلامی، امام (ره) و ایران دانست و گفت: حقایق علمی، حتّی در علوم انسانی در تضارب آراء و مباحث آزاد کشف می‌شود.

وی درخصوص رشد علم و آگاهی در جامعه زنان کشور و تأثیر آن برآینده ایران گفت: مادر باسواد فرزندانی دانشمند تربیت می‌کند. ایشان با اشاره به محدودیت‌هایی که بعضی از تفکرات برای حضور زنان در مجامع علمی می‌خواهند، گفت: صحبت کردن از سهمیه زن و مرد در دانشگاه اشتباه است، چون در هیچ مرام و مکتبی جنسیت، جرمی برای ادامه تحصیل نیست.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به تقاضای اعضاء برای ارتباط بیشتر انجمن‌های علمی با مرکز تحقیقات استراتژیک و مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: می‌توانیم با تشکیل معاونت علمی در مرکز تحقیقات که رشته‌های مهم کمیته‌های آن معاونت باشند، از توان علمی و تجربه عملی انجمن‌های علمی برای ارتقای بهره‌وری بخش‌های مختلف کشور استفاده کنیم.

 در آغاز این دیدار، مهندس بهره‌بردار، رئیس شورای انجمن‌های علمی ایران ضمن ارائه گزارشی گفت: در حال حاضر 320 انجمن در حوزه‌های علمی ثبت شده که حدود 140 هزار نفر در بخش‌های مختلف عضو شده‌اند.

مهندس شفتی، رئیس انجمن حمل و نقل هوایی ایران نیز در سخنانی با تأکید بر تشکیل اتاق‌های اندیشه در همه بخش‌ها گفت: قابلیت‌ها و ظرفیت‌های علمی در کنار ضرورت توجه به اتاق‌های فکر باعث رویکرد مثبت جامعه به سوی علم و دانش می‌شود.

دکتر جلالی، رئیس انجمن ژنتیک ایران نیز گفت: باید علم و عالم را جایگزین جهل وجاهل و پژوهش و تحقیق را جایگزین خرافات کنیم و با تبدیل «من‌ها» به ما، تولید ملی را جایگزین توزیع کالاهای وارداتی کنیم.

دکتر قره‌یاضی، رئیس انجمن علوم، زراعت و اصلاح نباتات ایران هم فناوری را کلید اقتدار ملت‌ها در جهان کنونی دانست وگفت: انجمن‌های علمی می‌توانند کلید دسترسی به تکنولوژی باشند.

دکتر نوایی‌نژاد، رئیس انجمن مشاوره و مطالعات زنان هم در ارائه گزارش گفت: 62 درصد دختران و زنان ایران در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی تحصیل می‌کنند، امّا هنوز جایگاهی در مدیریت‌های کلان جامعه ندارند.

منبع: http://dana.ir/News/47025.html

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.