اعتقاد دولت تدبیر و امید به عقل و خرد جمعی/ مشکل ما تفکر نوین و دگرگونی و تحول در روابط و رفتارها است

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم٬ تحقيقات و فناوری در جلسه تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با بیان این مطلب که با حرکتی که مردم ما در انتخابات انجام دادند بارقه امید را در دل خودشان ایجاد کردند گفت: “من نمی‌گویم که دوران سختی را داشتیم ولی امیدوارم که دوران پرشوری را پیش روی داشته باشیم…

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم٬ تحقيقات و فناوری در جلسه تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری با بیان این مطلب که با حرکتی که مردم ما در انتخابات انجام دادند بارقه امید را در دل خودشان ایجاد کردند گفت: "من نمی‌گویم که دوران سختی را داشتیم ولی امیدوارم که دوران پرشوری را پیش روی داشته باشیم. طبیعی است که در هر مسیری فراز و نشیب‌هایی وجود داشته باشد امیدوارم که از این فراز و نشیب‌ها درس بگیریم. من معتقدم که در محیط پژوهشی و علمی که همراه با خلاقیت است باید شور، نشاط و امید هم وجود داشته باشد چراکه خلاقیت بدون شور و امید نخواهد بود. محیط دانشگاه‌های ما باید همراه شور، امید، نشاط و امنیت خاطر باشد این چیزی است که در این دولت ما به دنبال آن هستیم."

وی با بیان این مطلب که ما در برهه‌ای هستیم که در یک مرحله گذار از یک تحول به مسیر جدیدی قرار گرفته‌ایم گفت: "دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ما مجموعه عظیمی از تجربه را به همراه دارند و می‌توانند در مسیر تحولی اساسی قرار بگیرند. تحولی که در آن مسیر باید گام‌های محکم، امیدوار و هدفمند برداشته شود. تحول در مورد تفکر کلاسیک و سنتی به علم و دیدگاه صرفا آموزشی و سنتی. اینکه بدانیم علم چیز خوبی است اما ندانیم نقش و جایگاه آن در زندگی ما چه هست کافی نیست. کشور ما هنوز از نقش آفرینی علم در زندگی خیلی فاصله دارد. در صورتیکه در دنیای پیشرفته این تحول صورت گرفته و آنها در حال بهره‌مندی از نتایج علم هستند. وقتی می‌گوییم تولید ناخالص داخلی یا GDP باید تا پایان برنامه پنجم توسعه نقش سه درصدی داشته باشد، چقدر به این مسئله اعتقاد داریم؟ اگر این مسئله محقق شود چه می‌شود و اگر نشود چه خواهد شد. درکشور ما سهم GDP برطبق آمار رسمی حدود 8/0 درصد و آمار واقعی کمتر از این است. ما اکنون حدود سه برابر از برنامه عقب هستیم. نقش پژوهش در تولید ثروت ما چیست؟ همینجا آثار تفکر سنتی را می‌بینید. می‌بینید که پژوهش در زندگی روزمره ما در ثروت، آسایش، توسعه اقتصاد، در اقتدار و روابطمان چه جایگاهی دارد."

دکتر احمدی در ادامه تاکید کرد: "سیاست دولت فعلی و مجموعه ما دوستان که همه با هم هستیم اینست که بتوانیم از این مرحله گذر عبور و به مرحله تولید ثروت برسیم. آموزش مقدمه پژوهش، پژوهش مقدمه فناوری و فناوری مقدمه کارآفرینی و تولید ثروت است. اگر این حلقه بسته شود مفهوم حیاط علمی پیدا می‌شود و ما خیلی با آن فاصله داریم. سیاست و برنامه ما اینست که از این دوران گذر کنیم و بتوانیم حرکتی نو ایجاد کنیم. ما ناظر تلاش‌های ارزشمند پژوهشگران هستیم ولی خیلی با شرایط خوب فاصله داریم. ما نیازمند حرکت هماهنگ، پرشور و پرانرژی به سمت جلو است. باید انتظاراتمان از پژوهشگاه‌ها و پژوهش‌ها متفاوت باشد. باید به سمتی برویم که درآمدزایی، تولید ثروت، مالکیت علمی و مالکیت فناوری داشته باشیم. باید بتوانیم در دنیا و منطقه حرفی برای گفتن داشته باشیم. اگر ما نفت را خام می‌فروشیم، علم را خام نفروشیم. متاسفانه چیزی که به آن عادت کرده‌ایم. مقاله یک بخش کمی از علم است مانند کشوری که تازه یاد می‌گیرد نفت را چگونه استخراج کند. اون کشوری قوی است که نفت را پردازش کند و از فروش آنها تولید ثروت کند."

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پایان در میان جمع کثیری از متخصصان رشته بیوتکنولوژی گفت: " با توجه به اینکه ژنتیک و زیست‌فناوری جایگاهی دارد که بسیاری از رشته‌ها را به هم پیوند می‌دهد و نقش موثری در تولید و زایش علم و عرصه‌های جدید دارد مسئولیت بزرگی بر عهده این مجموعه است.  یکی از سیاست‌های ما اینست که این منطقه تبدیل به یک شهرک پژوهشی بشود و امکان و پتانسیل بیشتری برای توسعه داشته باشد. تقاضای من اینست که ظرفیت خودتان را شناسایی کنید و از آقای دکتر زمانی می‌خواهم که با دید جدید نگاه کنند و ببینند که چه باید کرد. مشکل ما پول نیست مشکل ما تفکر نوین و دگرگونی و تحول در روابط و رفتارها است. در دولت گذشته بیشترین پول را داشتیم ولی می‌بینید که چقدر مشکل داشتیم. این نشان می‌دهد که اگر پول دستمان باشد و نتوانیم آنرا در راه صحیح خرج کنیم همه چیز را بهم می‌ریزد. در این دولت ما به عقل و خرد جمعی اعتقاد داریم و باید همه پژوهشگران و دوستان به کار گرفته بشوند. همه باید بتوانند نظراتشان را ارائه کنند و قطعا مدیریت هم باید از این نظرات استفاده کند. فضا باید فضای خلاقیت و نشاط باشد و ظرفیت‌های شناخته نشده شناسایی بشوند."

گفتنی است در اين مراسم علاوه بر روسای پيشين و جديد و اعضای هيئت علمی، دانشجويان و كاركنان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتيك تعداد قابل توجهی از پيش كسوتان بيوتكنولوژی و روسای انجمن‌های علمی كشور از جمله روسای انجمن‌های علمی بيوتكنولوژی و ايمنی زيستی و زراعت و اصلاح نباتات نيز در اين جلسه حضور داشتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.