تأکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی و دانشگاه‌ها در تحقیقات کاربردی در کنار مؤسسات تحقیقاتی سازمان تات

در مراسم معارفه رئیس جدید مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به سابقه 80 ساله مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در تولید ارقام زراعی و باغی و معرفی حدود 400 رقم زراعی و باغی در این مدت، متوسط تولید 5 رقم در سال را با توجه به تنوع زیاد محصولات زراعی و …

در مراسم معارفه رئیس جدید مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به سابقه 80 ساله مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در تولید ارقام زراعی و باغی و معرفی حدود 400 رقم زراعی و باغی در این مدت، متوسط تولید 5 رقم در سال را با توجه به تنوع زیاد محصولات زراعی و باغی در کشور شامل 50 محصول زراعی و 25 محصول باغی و همچنین عمر متوسط 5 ساله هر رقم، چندان مناسب ندانست و خواستار استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در کشور از جمله دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای تولید و رها سازی ارقام مناسب زراعی و باغی با توجه به اقلیم کشور و با در نظر گرفتن شرایط تغییر اقلیم شد. وی همچنین بر لزوم توجه به برنامه‌های به‌زراعی در کنار برنامه‌های به‌نژادی مؤسسه برای به حداکثر رساندن توان تولید بخش کشاورزی و به فعل درآوردن توان بالقوه ارقام جدید تولیدی تأکید و به‌زراعی و مدیریت صحیح مزرعه و همچنین ترویج مناسب یافته‌های پژوهشی را از حلقه‌های مفقوده تولید در بخش کشاورزی معرفی کرد.

وی فربه شدن بیش از حد بخش پشتیبانی را در دستگاه‌های دولتی و به خصوص در مراکز و مؤسسات تحقیقاتی به نفع مجموعه ندانسته و از آن به عنوان یکی از معضلات مهم در عدم کارایی سیستم یاد کرد.

دکتر زند تقویت ترویج و ارایه دستاوردهای پژوهشی به زارعین را با استفاده از روش‌ها و شیوه‌های نوین ترویجی و زراعی بسیار مهم و حایز اهمیت برشمرد و تأکید کرد که کشاورزان ما امروز باید به دستاوردهای تحقیقاتی پژوهشگران از طریق سیستم‌های خبره و هندبوک‌ها دسترسی مستقیم و برخط داشته باشند. وی بر استفاده بهینه از نیروهای پشتیبانی در بخش ترویج تأکید کرد.

دکتر زند در بخش دیگری از سخنان خود توجه ویژه به بخش باغبانی را با توجه به ارزش افزوده فراوان محصولات باغی و مزیت نسبی بالای ایران در تولید این محصولات، بسیار ضروری دانست و بر تحقیقات و تولید انواع ارقام محصولات باغی تأکید کرد. وی همچنین بر لزوم انجام پژوهش‌های کاربردی و تولید بذور سبزی و صیفی در کشور با توجه به شرایط اقلیمی بسیار مناسب کشور و حجم انبوه واردات این اقلام از خارج از کشور تأکید و اعلام کرد که متأسفانه در این زمینه در کشور پیشرفت خوبی نداشته‌ایم.   

یکی دیگر از مواردی که مورد تأکید ویژه رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی قرار گرفت، ایجاد امکان دسترسی بخش خصوصی و سایر مؤسسات و دانشگاه‌ها به بانک ژن و ذخایر توارثی ملی ایران برای تولید و رها سازی ارقام زراعی بود. وی سرویس‌دهی به بخش خصوصی برای تحقیقات و تولید را از وظایف دستگاه‌های دولتی از جمله بانک ژن ملی ایران ذکر کرد. 

دکتر زند در ادامه سخنان خود بر آینده پژوهشی به عنوان یکی از کارهای مهم پژوهشگران سازمان و مؤسسات تحقیقاتی تأکید کرد. وی اشاره کرد که ما دو نوع کار در سازمان داریم، یکی کارهای ضروری که شامل کارهای جاری و روزمره و پژوهش‌های روتین مجموعه است و دیگری کارهای مهم، که کار مهم ما شامل آینده پژوهشی می‌شود. وی به به‌نژادی برای شرایط تغییر اقلیم به عنوان یکی از مصادیق آینده پژوهشی اشاره و توجه ویژه پژوهشگران به شبیه سازی و مدل سازی برای انطباق و سازگاری ارقام برای شرایط تغییر اقلیم را خواستار شد. دکتر زند همچنین خواستار تشکیل کارگروه مدل سازی و شبیه سازی برای شرایط تغییر اقلیم برای محصولات زراعی و باغی در کشور شد.

دکتر زند همکاری با بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات تحقیقاتی را بدون هیچگونه محدودیت و تنگ نظری مورد تأکید ویژه قرار داد و ضمن تأکید بر این نکته که سازمان هیچ محدودیتی برای این نوع همکاری‌ها ندارد، از مسئولین کلیه مؤسسات تحقیقاتی خواست که نهایت همکاری را با دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای انجام پژوهش‌های کاربردی و تولید رقم داشته باشند. وی تأکید کرد که این رابطه باید تعریف شده باشد تا از هرگونه سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.