بالاخره بیوتکنولوژی کشور جانی تازه گرفت، خیام نکوئی هم رفت.

آخرین مدیر بیوتکنولوژی دولت احمدی‌نژاد عصر دیروز برکنار شد. دکتر سورنا ستاری طی حکمی دکتر محمود شیخ‌زین‌الدین را به عنوان معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منصوب و از خدمات آقای خیام نکوئی تشکر کرد…

آخرین مدیر بیوتکنولوژی دولت احمدی‌نژاد عصر دیروز برکنار شد. دکتر سورنا ستاری طی حکمی دکتر محمود شیخ‌زین‌الدین را به عنوان معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منصوب و از خدمات آقای خیام نکوئی تشکر کرد. تعلل دکتر ستاری در عزل این مدیر مخالف توسعه بیوتکنولوژِی کشور از معاونت علمی و فناوری معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری مورد انتقاد برخی انجمن‌های علمی، بیوتکنولوژیست‌ها، متخصصین ایمنی زیستی و بسیاری از فعالان عرصه علم و پژوهش بوده است. آقای خیام نکویی که در سال 1384 از سوی محمدرضا اسکندری اولین وزیر کشاورزی محمود احمدی نژاد به سمت ریاست پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی برگزیده شده بود مسئول به زنجیر کشیدن و قفل و پلمپ کردن بیش از 102 تن برنج تراریخته‌ای است که پیش از آن عنوان "اولین کشور تولید کننده برنج تراریخته جهان" را برای ایران به ارمغان آورده بود. این برنج‌ها در انبار متروکه‌ای در رشت قوه نامیه خود را از دست داده و از بین رفتند. به این ترتیب در دوره مدیریت این مدیر میانی مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته به محاق رفت. وی که در تشکیل پرونده بر علیه بنیانگذار پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و همچنین شکایت از کارمندان خود شهرت دارد بر اساس گزارش منتشره از سوی معاونت علم و فناوری وقت (خانم نسرین سلطان‌خواه) به عنوان یکی از چالش‌های مدیریتی پیش ‌روی توسعه فناوری مهندسی ژنتیک درحوزه کشاورزی عنوان شده است.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران ضمن استقبال از این تغییر و تحول برای دکتر محمود شیخ‌زین‌الدین آرزوی موفقیت کرده، امیدوار است با تکمیل حلقه مدیران ارشد بیوتکنولوژی در دولت جدید که با عزل دکتر سیدی آغاز و با انتصاب دکتر زمانی به عنوان رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، دکتر صنعتی، دکتر ملبوبی و دکتر سلمانیان به عنوان معاونین این پژوهشگاه و انتصاب دکتر قانعی به عنوان دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری به جای دکتر لطفی و همچنین انتخاب دکتر قره‌یاضی به جای دکتر توکلیان ادامه یافت، موجب تحولات گسترده در عرصه بازاررسانی و تجاری‌سازی محصولات بیوتکنولوژی و احساس بهره‌مندی جامعه از این فناوری حیاتی و به طور ویژه تولید محصولات تراریخته در کشور شود. محصولاتی که در سایه توقف تولید در دوره مدیریت خیام نکویی سالیانه بین 3 تا 5 میلیارد دلار از آن وارد کشور می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.