دکتر میلی‌منفرد: تصمیم وزارت علوم برای استفاده حداکثری از ظرفیت انجمن‌های علمی در سطوح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری- دکتر میلی منفرد معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیروز در سومین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور با موضوع “چگونگی افزایش مشارکت انجمن‌های علمی در سیاست‌گذاری‌های نظام علمی کشور” با بیان این مطلب که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر این باور و اعتقاد است که باید از ظرفیت ملی انجمن‌های علمی در سطوح …

دکتر میلی منفرد معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دیروز در سومین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور با موضوع "چگونگی افزایش مشارکت انجمن‌های علمی در سیاست‌گذاری‌های نظام علمی کشور" با بیان این مطلب که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر این باور و اعتقاد است که باید از ظرفیت ملی انجمن‌های علمی در سطوح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه توسعه علم و فناوری حداکثر بهره‌برداری را انجام دهد گفت: "مهمترین سوال پیش‌روی انجمن‌های علمی اینست که با چه ساز و کاری می‌خواهند این هدف را محقق کنند. شاید این نشست‌ها بتوانند این سوال را پاسخ دهند که چگونه می‌توان از انجمن‌های علمی بیشترین استفاده را کرد".

وی افزود: "اگر هدف وزارتخانه افزایش کارآیی و کارآمدی دانش‌آموختگان باشد و با همین نگاه بحث متوازن کردن وضعیت جاری دانشجویی کشور را مورد توجه قرار دهیم در این صورت مسئله‌ای که پیش روی ما قرار دارد اینست که چگونه انجمن‌های علمی با ظرفیت موجود خود می‌توانند ما را یاری کنند". وی با نقل رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه "توسعه غیرهدفمند آموزش عالی موجب اتلاف بودجه و نیروی انسانی است. نیازهای اصلی کشور را در حوزه‌های مختلف علم و فناوری شناسایی کنید تا تعداد دانشجویان، دانشگاه‌ها و رشته‌های لازم و سطوح این رشته‌ها بر اساس نیازها مشخص شود". گفت: یکی از مهمترین سوالات اینست که این نیازهای اصلی کشور در شرایط کنونی اقتصاد را چگونه ترسیم کنیم.

دکتر میلی منفرد افزود: "مهمترین برنامه وزارت علوم ارتقای کیفیت آموزش عالی و توسعه هدفمند و متوازن زیر نظام‌های آموزش عالی است. در حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم در مهمترین شوراها که یکی شورای گسترش آموزش عالی و دیگری شورای برنامه‌ریزی است با بازنگری که در این شوراها صورت گرفته سعی خواهیم کرد که از انجمن‌های ذیربط در این دو شورای کلیدی استفاده کنیم. مثلا شورای گسترش آموزش عالی در بخش تصمیم‌گیری ایجاد، تعطیلی و دادن ظرفیت در مقاطع مختلف در مراکز عالی فعالیت می‌کند و جایگاه قانونی بسیار بالایی در کشور دارد و بسیار مهم است. همچنین کار اصلی شورای برنامه‌ریزی به روز کردن سرفصل‌های درسی است. مسلما انجمن‌های علمی در این قسمت‌ها می‌توانند ما را یاری کنند. امیدواریم این نشست‌ها راهکارهایی را به ما ارائه دهد که بتوانیم از این ظرفیت‌ها به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم".

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.