امیدهای تازه برای واکسن‌های مننژیت و ذات الریه بهتر و موثرتر

ترجمه: آرزو متقی- به گزارش یک گروه پژوهشی، گروهی از سلول‌های لنفی طبیعی در طحال انسان کشف شده‌اند که نقش کلیدی در تولید آنتی‌بادی‌ها دارند، نتایج این پژوهش که در ژورنال ایمنی‌‌شناسی نیچر به چاپ رسیده است، راهکارهای جدیدی برای تولید واکسن‌های موثرتر بر علیه باکتری‌های کپسوله شده که به شدت بیماریزا هستند را نشان می‌دهند.

به گزارش یک گروه پژوهشی، گروهی از سلول‌های لنفی طبیعی در طحال انسان کشف شده‌اند که نقش کلیدی در تولید آنتی‌بادی‌ها دارند، نتایج این پژوهش که در ژورنال ایمنی‌‌شناسی نیچر به چاپ رسیده است، راهکارهای جدیدی برای تولید واکسن‌های موثرتر بر علیه باکتری‌های کپسوله شده که به شدت بیماریزا هستند را نشان می‌دهند. سلول‌های لنفی طبیعی، سیگنال‌های ایمنی واسترومایی را تقویت کرده تا تولید آنتی‌بادی توسط سلول‌های B در حاشیه کبد را بهبود بخشد.

این پژوهش‌ها توسط گروه زیست‌شناسی سلول‌های B از موسسه تحقیقات مارداینوستیگاسیون مدیک(IMIM) در بارسلون اسپانیا، به سرپرستی دکتر آندریا چروتی، استاد موسسه تحیقاتی کاتالانا درسرکا انجام شده است. از دیگر اعضای این گروه می‌توان به پژوهشگران مدرسه پزشکی ایکان در مونت سینای نیویورک و مرکز تحقیقات پزشکی ریکن در ژاپن اشاره کرد.

در سطوح بدن ما که به طور طبیعی بیشتر در معرض باکتری‌ها هستند، سلول‌های لنفی طبیعی اولین خط دفاعی ایمونولوژیکی را تشکیل می‌دهند. به گفته دکتر گیلیانا ماگری از موسسه تحقیقات مارد اینوستیگاسیون مدیک (IMIM) و نویسنده مسئول مقاله، حضور و نقش سلول‌های B در طحال انسان مورد مطالعه قرار گرفت. به گفته وی، این گروه موفق شدند چگونگی فعالسازی سیستم ایمنی بدن در مقابل باکتری‌های کپسوله‌شده (که عامل مننژیت و ذات الریه نیز از همین گروه باکتری‌ها هستند) توسط این سلول‌ها را کشف کنند. وی می‌گوید که این یافته‌های جدید ما را به درک بهتر از نحوه عملکرد سیستم ایمنی بر علیه عفونت‌ها رهنمون می‌کند.

به گفته دکتر چروتی، واکسن‌های مرتبط موجود تنها مصونیت محدودی در بیماران دارای نقص ایمنی ایجاد می‌کنند و علاوه بر اینها بسیار گران بوده و قابلیت استفاده از آنها در کشورهای در حال توسعه بسیار کم است. همچنین، تا پیش از این، اطلاعات کافی در مورد نحوه عملکرد لنفوسیت‌های B (که نقش کلیدی در تولید واکسن داشت) وجود نداشت. با این پژوهش، کلید طراحی درمان‌های جدید، موثرتر و بهتر پیدا شده است.

این پژوهش شامل مطالعات آزمایشگاهی سلول‌های ایزوله شده از نمونه‌های طحال انسانی و مطالعات در محیط طبیعی بر روی مدل‌های مختلف موش‌ بوده است. به گفته پژوهشگران نتایج این پژوهش نشان داده است که سلول‌های لنفی طحال RORγt+ ILCs که حاوی سلول‌های شبه B هستند در تحریک و فعالسازی آنتی‌ژن‌های سلول‌های T نقش کلیدی دارند. سلول‌های لنفی مذکور تداخل دوطرفه‌ای با سلول‌های حاشیه‌ای مشبک MAdCAM-1 با ساخت فاکتور تخریب‌کننده تومور و لنفوتوکسین ایجاد کرده و بدین طریق موجب فعال شدن سلول‌های B از طریق فاکتور فعالسازی این سلول‌ها (BAFF) و ایجاد لیگاند دریافت کننده کمک تحریکی CD40 و نوچ لیگاند شبه دلتای 1 (DLL1) می‌شوند.

سلول‌های لنفی طحال به سلول‌های B حاشیه‌ای و پروژنی سلول‌های پلاسما به وسیله آزاد‌سازی سیتوکین GM-CSF کمک می‌کنند. در نتیجه سلول‌های لنفی طحال سیگنال‌های میلوئیدی و استروما را برای تنظیم تولید آنتی‌بادی در سیستم ایمنی و سیستم گردش خون ادغام می‌کنند.

پژوهشگران معتقدند که این تحقیقات درهای تازه‌ای را بر روی پژوهش درخصوص کاربرد احتمالی سلول‌های لنفی در فرایندهای پاتولوژیکی مختلف (هم در سطح مخاطی و هم سطح سیستمی) باز کرده و نیز در درک بهتر ما از بیماری‌های خود ایمنی و نقص ایمنی بسیار مفید است.

ترجمه: آرزو متقی

منبع: http://www.genengnews.com/gen-news-highlights/new-hope-for-better-vaccines-against-meningitis-and-pneumonia/81249541/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.