دکتر قانعی: نسل فردای زیست‌فناوری اکنون در دبستان‌ها هستند.

افتتاحیه دومین جشنواره دانش‌آموزی زیست‌فناوری ایران امروز به همت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. دکتر قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و رئیس این جشنواره در افتتاحیه این جشنواره با بیان این مطلب که …

افتتاحیه دومین جشنواره دانش‌آموزی زیست‌فناوری ایران امروز به همت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. دکتر قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و رئیس این جشنواره در افتتاحیه این جشنواره با بیان این مطلب که در بین حرکت‌هایی که بعد از انقلاب صورت گرفته است، حوزه زیست‌فناوری بیشترین دستاورد را داشته است گفت: "با وجود پیشرفت‌های ایران در زمینه زیست‌فناوری اما هنوز زیست‌فناوری در کشور ما جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. زیست‌فناوری علمی است که حیات را به هر موضوعی وارد می‌کند چنانچه اکنون هیچ رشته‌ای نیست که زیست‌فناوری در آن وارد نشده باشد. در بحث آموزش زیست‌فناوری باید از مقاطع پایین شروع کنیم و باید بتوانیم دانش‌آموزان را با این مسئله آشنا کنیم که تحول در هر حوزه‌ای منوط به وجود زیست‌فناوری است. باید در کتاب‌های علوم مقاطع مختلف پیوستی با عنوان زیست‌فناوری توسط نخبگان کشور تهیه و تنظیم شود. نباید کل آموزش در مورد زیست‌فناوری در دانشگاه‌ها باشد".

دکتر قانعی در ادامه با تاکید بر این مطلب که یکی از ستون‌های تولید و تجاری‌سازی، زیست‌فناوری است گفت: "در حال حاضر در عرصه زیست‌فناوری تعداد 400 شرکت داریم که نسبت به کشورهای دیگر بسیار عقب هستیم. میزان هزینه کرد بخش خصوصی و هزینه کرد بخش دولتی و دانشگاه‌ها در کشور ما در حوزه زیست‌فناوری نسبت به کشورهای دیگر بسیار پایین است".

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری ادامه داد: "در آموزش به تحول جدی نیازمندیم. نسل فردای زیست‌فناوری اکنون در دبستان‌ها است. بر اساس سند افق چشم‌انداز 1404 ایران در 12 سال آینده باید 3 درصد از اقتصاد زیست‌فناوری جهان را تامین کند. اگر بخواهیم به این 3 درصد دست پیدا کنیم باید از هم‌اکنون به فکر زیر‌ساخت‌ها باشیم. باید در بحث آموزش چنان جذابیتی در حوزه زیست‌فناوری ایجاد شود تا دانش‌آموزان را به این حوزه جذب کند. باید با طراحی آزمایش‌های زیست‌فناوری در سطح دانش‌آموزان اشتیاق آنها را در این حوزه افزایش دهیم. مثلا می‌توانیم با آموزش باعث نهادینه شدن اهمیت ذخایر ژنتیک در دانش آموزان بشویم".

دکتر قانعی در ادامه با اشاره به وضعیت زیست‌فناوری در کشور گفت: "نباید کشورمان را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم چراکه این یک توهین به کشورمان است. ما باید بتوانیم جایگاهمان را در آسیا پیدا کنیم. به یاری خدا در حوزه زیست‌فناوری (داروهای نوترکیب) تا 2 سال آینده رتبه سوم را در آسیا خواهیم داشت. زیست‌فناوری برای نجات مردم از فقر و ایجاد اشتغال است. امروز در عرصه علم و فناوری از دانشمندان انتظار می‌رود که اقتصاد کشور را نجات بدهند. ما ادعا داریم که رتبه علمی کشورمان خوب است اما مردم کشورمان می‌گویند آیا این رتبه علمی من را از فقر نجات می‌دهد!!! کشوری که 40 درصد از مواد غذایی خود را وارد می‌کند پشت هر میز مذاکره‌ای که بنشیند زبانش کوتاه است".

دکتر قانعی در پایان گفت: "کشور ما در حوزه دارو تا 4 سال دیگر تراز مثبت خواهد داشت. ستاد توسعه زیست‌فناوری قصد دارد از پژوهش‌سراها حمایت کند و برنامه‌ای مشخص را برای آنها تدوین کند. همچنین حمایت از برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دبیران و دانش‌آموزان و شکل‌دهی کتاب‌های درسی با محتوای زیست‌فناوری از برنامه‌های ستاد است".

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.