موسسات آسیایی اطلاعات ژنوم 3000 لاین برنج را منتشر می‌کنند.

به عنوان گامی در جهت پاسخ به افزایش 25 درصدی تقاضای برنج تا سال 2030، پژوهشگران سه موسسه از کشو‌‌رهای آسیایی، در تاریخ 28 می 2014، اعلام کردند که ردیف ژنتیک 3000 لاین برنج را منتشر خواهند کرد …

به عنوان گامی در جهت پاسخ به افزایش 25 درصدی تقاضای برنج تا سال 2030، پژوهشگران سه موسسه از کشو‌‌رهای آسیایی، در تاریخ 28 می 2014، اعلام کردند که ردیف ژنتیک 3000 لاین برنج را منتشر خواهند کرد.

دکترهی لیونگ متخصص ژنتیک گیاهی و یکی از پژوهشگران ارشد موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج (IRRI) واقع درلوس بانیوس فیلیپین، اعلام کرد: انتشار ردیف ژنتیک 3000 لاین برنج، پژوهشگران را برای یافتن ژن‌های مورد نیاز برای تولید واریانت‌هایی با توانایی تطبیق‌پذیری بالاتر به شرایط آب و هوایی نامساعد یاری خواهد کرد. حمایت از تولید برنج وتضمین امنیت غذایی ارزش فزآینده‌ای داشته و با توجه به تغییرات اقلیمی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

حامیان طرح امیدوارند اطلاعات ژنتیک فوق زمینه‌ساز شناسایی ژن‌هایی به منظور ایجاد صفاتی در برنج نظیر تحمل کم‌آبی، مقاومت در برابر بیماری‌ها، آفات و همچنین تحمل شرایط خاک نامرغوب باشد. نخستین ردیف‌های ژنوم برنج درمیانه دهه 2000 تعیین شد ولی این دست‌‌آورد اثر محدودی بر بهبود و توسعه ارقام مختلف برنج داشت. لیونگ در ادامه گفت: یک ژنوم منفرد قادر نیست تنوع گسترده ژنتیک موجود در برنج را به نمایش بگذارد. وی با اشاره به این مطلب که بسیاری از ژن‌های مهم در ردیف‌یابی‌های انجام شده پیشین وجود ندارند، توضیح داد: بسیاری از ژن‌های مفید در توده‌های بومی و سنتی یافت می‌شوند و بدون ردیف‌یابی ژن، استفاده ازاین گنجینه امکان‌پذیر نخواهد بود.

ردیف یابی 3000 لاین برنج که شامل نمونه‌هایی از 89 کشور جهان بود، ثابت کرد که پنج گروه واریته اصلی برای برنج وجود دارد. علاوه بر این پژوهش‌ها حاکی از وجود 18.9 میلیون تفاوت تک نوﮐﻟﺌوتیدی و یا تفاوت‌های بسیار ظریف ژنتیک است که باعث بروز صفات جدید می‌شوند. لیونگ گام بعدی را ایجاد ارتباط میان اطلاعات حاصل از ردیف یابی ژنی و خصوصیات فنوتیپی دانست.

ردیف‌یابی نوکلئوتیدی 3000 لاین برنج، حاصل تلاش مشترک سه موسسه بین‌المللی تحقیقات برنج (IRRI) ، انستیتو ژنوم پکن (BGI) واقع در شن زن چین و آکادمی علوم کشاورزی چین در پکن است. بنیاد بیل و ملیندا گیتس و وزارت علوم و فناوری چین حامیان مالی این طرح هستند.

گزارش طرح پژوهشی فوق و توضیحات رسمی آن از سوی هر سه موسسه، روز 28 می 2014 در وبسایت رسمی GigaScience قرار گرفته و داده‌های پژوهش در پایگاه اطلاعاتی مورد تایید مجله، GigaDB قابل دسترسی است. مجموعه کامل بذرهای برنج مورد استفاده در این مطالعه توسط بانک بین‌المللی ژن برنج، واقع در IRRI فیلیپین جمع و نگهداری می‌شود.

منبع: http://news.sciencemag.org/asiapacific/2014/05/asian-institutions-release-genomes-3000-rice-lines

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.