نورون‌ها از طریق ارسال پیام سلول‌های بنیادی را وادار به تولید نورون‌های جدید می‌کنند.

گرچه دانشمندان علوم اعصاب مدت‌های مدیدی به توانایی مغز در تولید سلول‌های عصبی جدید اطمینان نداشتند ولی همواره به دنبال یافتن اسراری بودند که توانایی مغز در بازسازی و خود بهبودی را آشکار سازد. دانشمندان گمان می‌کردند که نورون‌های جدید پس از …

گرچه دانشمندان علوم اعصاب مدت‌های مدیدی به توانایی مغز در تولید سلول‌های عصبی جدید اطمینان نداشتند ولی همواره به دنبال یافتن اسراری بودند که توانایی مغز در بازسازی و خود بهبودی را آشکار سازد. دانشمندان گمان می‌کردند که نورون‌های جدید پس از تحریک سلول‌های بنیادی طی فرآیندی در پاسخ به تحریکات محیطی ظاهر می‌شوند ولی ماهیت این تحریکات برای پژوهشگران روشن نبود. امروزه، پس از انجام مطالعاتی که توسط گروهی از پژوهشگران در دانشگاه  دوک ایالات متحده صورت گرفته است، دانشمندان دریافتند که سلول‌های بنیادی عصبی به پیام‌های ارسالی از نورون‌های بالغ پاسخ می‌دهند.

براساس گزارش پژوهشگران، نورون‌های بالغ جمعیت‌های ناشناخته‌ای از ترکیب کولین‌استیل‌ترانسفراز بهمراه نورون‌ها ایجاد می‌کنند. در موش بدلیل حضور نورون‌ها در ریشه‌های زیرشکمی زایای سلول‌های عصبی، که وضعیت ابتدایی تشکیل ریشه‌های عصبی حول حفره بطنی هستند، دانشمندان استنباط کردند که ممکن است این ریشه‌های عصبی کارخانه مولدی باشند  که نیازهای همیشگی مغز در حال یادگیری را برآورده می‌کنند.

در مطالعه انجام شده که نتایج آن در تاریخ اول ژوﺋن در مجله Nature Neuroscience تحت عنوان "تعیین متمایزنورون‌ها+‌کولین استیل ترانسفراز و کنترل نورون زایی بطنی پس از تولد وابسته به فعالیت" منتشر شده است، پژوهشگران از تولید نورون‌هایی خبر دادند که مقصد نهایی آنها ریشه بویایی مغز و توانایی تحلیل بو است که قسمت نسبتا زیادی از مغز موش را به خود اختصاص داده است. نورون‌های جدید ریشه بویایی از یادگیری مغز در درک بوهای جدید حمایت می‌کنند. به نظر می‌رسد در انسان‌ها که ریشه‌بویایی کمتر توسعه یافته است نورون‌های جدید برای نواحی دیگری از مغز تولید شوند. یکی از این نواحی احتمالی جسم مختط است که واسطه کنترل محرک و شناخت بین قشر مغزی و کمپلکس پایه گانگلیون است.

ظهور فرآیندهای نورون‌زایی پژوهشگران را نسبت به بکارگیری مسیرهای خاصی در مغز که منجر به "ارتقای سخت‌افزاری" می‌شود، امیدوار ساخته است. دکتر چای کیو سرگروه تیم پژوهشی خاطرنشان کرد:"آیا جالب نیست که سخت افزار مغز قابلیت ارتقا برای بهره برداری از جدیدترین نرم افزار را داشته باشد؟". وی اضافه کرد: شاید بتوان روشی برای تلفیق رفتاردرمانی و معالجه با سلول‌های بنیادی یافت تا قسمتی از آسیب‌های مغزی را جبران کند. در تحلیل جزﺋیات پژوهش باید توجه داشت که پژوهشگران فرکانس متغیر و آغاز کننده مجموعه نورن‌ها به همراه کولین استیل ترانسفراز را، که از طریق تکنیک بازداری و تحریک اپتوژنتیک القا شده است، عاملی کافی و ضروری برای کنترل تولید نورون‌ها از ریشه‌های زیر بطنی می‌دانند." نورون‌های تولید شده تفاوت‌های عملکردی و ظاهری با همسایگان همتای خود در بخش‌های منشعب از جسم مختط نشان می‌دهند و استیل کولین را در پاسخ به فعالیت القا شده در محل آزاد می‌کنند". پژوهشگران در توضیح مکانیسم تولید نورون‌ها ادامه دادند: "علاوه بر این، بررسی‌های انجام شده بر رفتار سلول و آزمایشات بیوشیمیایی نشانگر پاسخ مستقیم و نورون‌زایی در ریشه‌ زیربطنی در پاسخ به آزادسازی محلی استیل کولین است. ترشح استیل کولین در جریان عصب‌زایی با گیرنده فاکتور رشد فیبروبلاست همکاری می‌‌کند تا تولید نوروبلاست‌ها را افزایش دهد".

دکتر کیو می‌گوید: سوال‌های پیش رو هم در مورد بالادست و هم در مورد پایین دست ترکیب کولین استیل ترانسفراز بهمراه نورون‌های جدید هستند. در مورد چگونگی عملکرد بالا دستی و پایین دستی تولید نورون‌های جدید و بالغ مطرح می‌کند؛ مغز چه پیام‌های بالادستی به این ترکیب ارسال کرده و سلول‌های بنیادی را تحریک به تولید نورون‌های جوان می‌کند؟ از سوی دیگر، چه منطقی پاسخ سلول‌های بنیادی به فرکانس‌های مختلف فعالیت کولین استیل ترانسفراز بهمراه فعالیت الکتریکی را تعیین می‌کند؟

پذیرش یا عدم پذیرش اجزای جدید در یک مسیر عصبی، خود چالشی دیگر است. به نظر دکتر کیو:"برخی مسیرهای عصبی براحتی اعضای جدید را می‌پذیرند در حالیکه عده‌ای دیگر در برابر پذیرش سلول‌های عصبی جدید مقاومت می‌کنند".

منبع: http://www.genengnews.com/gen-news-highlights/neurons-signal-stem-cells-to-make-new-neurons/81249939/

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.