دورخیز بلند علمی کشور زیمبابوه برای پریدن از روی محدودیت تحریم‌ها

جمهوری زیمبابوه کشوری در حال توسعه ولی مصمم برای راه یافتن به مرزهای علم دنیای امروز، آشنا با تحریم‌های سیاسی و اقتصادی ولی در راه اصلاح زیرساخت‌های آموزشی و علاقه مند به بهره‌گیری از تجربیات ایرانیان…

جمهوری زیمبابوه کشوری در حال توسعه ولی مصمم برای راه یافتن به مرزهای علم دنیای امروز، آشنا با تحریم‌های سیاسی و اقتصادی ولی در راه اصلاح زیرساخت‌های آموزشی و علاقه مند به بهره‌گیری از تجربیات ایرانیان.

21 خرداد پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران میزبان خانم دکتر اولیویا موچه‌نا، وزیر علوم، آموزش متوسطه و عالی و توسعه فناوری و گروهی از مقامات بلند پایه کشور زیمبابوه بود. در این دیدار که نزدیک به شش ساعت به طول انجامید، نمایندگان کشور زیمبابوه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف موسسه به تبادل نظر و گفتگو در مورد تبادل علمی و فنی بین دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران که مورد توجه طرف زیمبابوه‌ای قرار گرفته بود، پرداختند. موچه‌نا در گفتگو با مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران از تصمیم جدی کشورش برای نوسازی ساختار آموزشی و بهره‌گیری از تجربیات فنی و علمی ایران بخصوص در زمینه بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی خبر داد و گفت:"زیمبابوه و ایران هر دو متحمل تحریم‌های سیاسی و اقتصادی بوده‌اند و برای ما جالب است تا از تجربیات ایران در رشد و توسعه علمی و پژوهشی، علی‌رغم تحریم‌ها بهره‌مند شویم. بهره‌گیری از توان ایران در آموزش نیروی انسانی مورد توجه ویژه ماست".

وزیر علوم و توسعه فناوری زیمبابوه ضمن بازدید از بخش‌های کشت گیاهان تراریخته و آزمایشگاه‌های مهندسی ژنتیک نسبت به استفاده از تکنیک‌‌های کشت بافت گیاهان برای تولید محصولات کشاورزی نظیر سیب‌زمینی اظهار علاقه‌مندی کرد و ادامه داد:"این بازدید برای ما بسیار مفید بود. ایران پتانسیل بالایی در تمام زمینه‌های علمی و پژوهشی دارد و ما یقینا از ایجاد روابط و توسعه آن نهایت استفاده را خواهیم برد."

دکتر موچه‌ناضمن ابراز تاسف از مخالفت برخی گروه‌ها در زیمبابوه با تولید محصولات تراریخته گفت:"این مخالفت‌ها موجب عقب‌ماندگی کشور زیمبابوه نه تنها در مهندسی ژنتیک کشاورزی بلکه در بیوتکنولوژی کشاورزی شده‌است". موچه‌نا ابراز امیدواری کرد که با استفاده از تجارب ایران و اعزام کارآموز به پژوهشکده توانمندی لازم برای توسعه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی در این کشور فراهم شود. از دیگر پروژه‌های مورد توجه و علاقه ﻫﻴﺌت زیمبابوه تولید بیودیزل از روغن سوخته بود.

درپایان این بازدید موچه‌نا از دکتر قره‌یاضی، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران دعوت کرد تا ضمن سفر به کشور زیمبابوه از امکانات آموزشی و پژوهشی آن بازدید بعمل آورد.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.