بازدید دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری- پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران امروز میزبان معاون اول رئیس جمهور، دکتر اسحاق جهانگیری، وزیر جهاد کشاورزی مهندس حجتی و استاندار البرز، آقای طهایی بود.
در این بازدید دکتر جهانگیری از بخش‌های مختلف پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران مانند بخش کشت بافت و انتقال ژن …

پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران امروز میزبان معاون اول رئیس جمهور، دکتر اسحاق جهانگیری، وزیر جهاد کشاورزی مهندس حجتی و استاندار البرز، آقای طهایی بود.

در این بازدید دکتر جهانگیری از بخش‌های مختلف پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران مانند بخش کشت بافت و انتقال ژن، بخش بیوتکنولوژی میکربی، بخش ژنومیکس و بیوانفورماتیک و بخش نانوتکنولوژی بازدید کردند.

دکتر جهانگیری بعد از بازدید از بخش‌های مختلف پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران طی سخنرانی در جمع پیشکسوتان کشاورزی و پژوهشگران پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران گفت: "از مولفه‌های قدرت هر کشور مجهز شدن به تولید علم و فناوری است که درنهایت منجر به تولید ثروت در کشور می‌شود. یکی از شاخه‌های علم و فناوری، فناوری نوین است. فناوری بیوتکنولوژی خصوصا در بخش کشاورزی از مهمترین فناوری‌هایی است که در ارتقاء جایگاه کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. با بازدیدی که از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران انجام دادم مشخص است که این پژوهشکده محدودیت‌های زیادی دارد، ولی حجم کاری که در حال انجام است ستودنی است و من از تمام پژوهشگران و دانشمندانی که در این شرایط در حال پیشبرد امور هستند تشکر و قدردانی می‌کنم".


معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت: "حمایت از علم و فناوری از سیاست‌های کشور است که یکی از آنها جذب دانشجویانی است که به خارج رفته‌اند و ما در حال فراهم آوردن شرایط مطلوبی هستیم که از خروج نخبگان جلوگیری کنیم. در مقطع فعلی به دلایل شرایط تحریم‌های ظالمانه، در تامین بودجه دستگاه‌ها قدری محدودیت است، اما عزم و اراده‌ای وجود دارد که حتی در این شرایط هم می‌خواهد کشور را رو به جلو ببرد. بخش کشاورزی از نظر آینده اقتصاد ایران و ایجاد امنیت غذایی که دغدغه اصلی در آینده خواهد بود، از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر در آینده قرار باشد عدم تعادل بین واردات و تولید برقرار باشد، اقتصاد کشور حتما دچار صدمه خواهد شد. باید به بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای شود. صنعت و کشاورزی مکمل یکدیگرند، صنعتی می‌تواند پیشرفت کند که حجم قابل توجهی از مواد خام خود را بتواند از بخش کشاورزی تامین کند".

دکتر جهانگیری افزود: "برای برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد و کشاورزی چه باید کرد؟ چالش اصلی و مهم ما مسئله آب است. بحران آب در کل کشور یک مسئله جدی است. ما اکنون نتنها در بخش کشاورزی بلکه در تامین آب شرب هم دچار مشکل هستیم. باید به کمک پژوهشگران و دانشمندان بهره‌وری آب موجود در ایران بالا برود. باید به سمت استفاده بیشتر از آب موجود برویم. در حال حاضر به برخی از استان‌ها برای این منظور یعنی بخش آب و خاک منابع قابل قبولی بودجه اختصاص یافته است که به موقع اطلاعات دقیقی در خصوص نتایج و میزان بودجه اختصاص داده شده، در اختیار عموم قرار خواهد گرفت".

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این مطلب که اولویت اصلی دولت در ابتدای کار خروج از رکود بود گفت: "یعنی باید قبل از هر کاری کشور به یک ثبات می‌رسید. خوشبختانه در بخش تورم شاهد کاهش و بهبود بودیم و این مسئله نتیجه این بود که شخص آقای رئیس جمهور محکم در مقابل دست‌اندازی دولت به سایر منابع مالی ایستادند. الان مشخص شده است که مردم به دولت امید بسته‌اند و می‌دانند که دولت تصمیم عجولانه‌ای نخواهد گرفت".

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: "حمایت از تولید داخلی ایران اجتناب‌ناپذیر است. تمام کشورهایی که به اقتصاد اول دنیا تبدیل شده‌اند مثلا ژاپن، از تولید داخلی کشورش به صورتی حمایت می‌کرد که مثلا در گذشته برنجی که در ژاپن تولید می‌شد از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بود، ولی حمایت داخلی به گونه‌ای بود که آنقدر از همان برنج داخلی استفاده شد تا کیفیت همان برنج در داخل کشور بهبود یافت".

دکتر جهانگیری در پایان سخنان خود گفت: "ما مصمم هستیم که این کشور را با وضع مطلوب اداره کنیم. باید اقتصاد به گونه‌ای طراحی شود تا در شرایط تحریم هم مشکلی برای ما بوجود نیاید. باید هر دستگاهی به طور مشخص بداند که در هر سال باید چه قدمی بردارد و به چه صورت عمل کند".

تهیه و تنظیم: نغمه عبیری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.