دكتر اميدي: “عدم جايگاه مناسب كشاورزي و بازيابي آن، موضوع مهم شعار همايش امسال است.”

تهيه و تنظيم: ليلا سرمدي، در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران و سومین همایش علوم و تکنولوژی بذر، دكتر منصور اميدي دبير علمي اولین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران ضمن خوشامدگويي و خير مقدم به شركت‌كنندگان به‌ويژه ميهمانان بين‌الملل، استادان مقيم …

  در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران و سومین همایش علوم و تکنولوژی بذر، دكتر منصور اميدي دبير علمي اولین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران ضمن خوشامدگويي و خير مقدم به شركت‌كنندگان به‌ويژه ميهمانان بين‌الملل، استادان مقيم خارج، پژوهشگران و دانشجويان در رابطه با همايش توضيح داد:"اولين فراخوان همايش در خرداد ماه 92 اعلام شد. تعداد 1676 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شد. پس از داوري و بررسي اوليه مقالات توسط تيم بررسي‌كننده 29 نفري، مراحل داوري با تاكيد بر پذيرش حداكثري مقالات انجام شد. از 223 نفر اعضاي كميته داوران، 21 نفر كميته علمي منتخب، مقالات را داوري كردند. پس از داوري، 1531 مقاله در همايش پذيرفته شد. با توجه به موضوع زراعت و اصلاح نباتات تحت عنوان اكولوژي، فيزيولوژي، مدلينگ، اقليم و پايداري، تنش‌هاي زنده و غير زنده، تغذيه و توليد، فناوري، ژنتيك، تنوع زيستي، به‌نژادي، زيست‌فناوري، امنيت توليد، علف‌هاي هرز، گياهان زراعي جديد و فراموش‌شده، ايده‌هاي جديد زراعي و موضوع علوم و تكنولوژي بذر تحت عنوان اكولوژي، توليد و فناوري، سلامت و فيزيولوژي اعلام شد، تعداد 327 مقاله در بخش تنش‌ها پذيرفته شد كه اين تعداد بيشترين تعداد مقالات در همايش بود". دبير علمي اولین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران ادامه داد: "درواقع، تعداد حداكثري مقالات در بخش تنش‌ها، نشان‌دهنده اقليم منطقه و اهميت موضوع تنش در كشور است". وي افزود: "تعداد سخنراني‌هاي همايش، 327 مقاله اعلام شد كه از اين تعداد 10 مقاله به فارسي و 13 مقاله به انگليسي است. يك مقاله هم در بخش اختتاميه همايش انتخاب شد". دكتر اميدي در مورد انتخاب شعار همايش اظهار داشت: "شعار اين همايش بعد از دسته‌بندي شعارها، طي سه مرحله بررسي شد كه در نهايت شعار "احياي جايگاه كشاورزي در توليد ناخالص ملي" براي اولین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران انتخاب شد".
 وي ضمن تشكر از بخش‌هاي بين‌الملل، كميته داوران، كميته اجرايي، نويسندگان مقالات و دبيرخانه همايش، پيام دريافتي از بار علمي همايش را شعار كنگره خواند و افزود: "عدم جايگاه مناسب كشاورزي و بازيابي آن موضوع مهم شعار همايش امسال است. درواقع، تعداد كثير شركت‌كنندگان در همايش، نشان‌دهنده ظرفيت تخصصي و پرسنلي لازم براي رسيدن به اين جايگاه است. همچنين تنوع علمي مقالات نشان‌دهنده مسطح‌شدن دانش در جهان و دسترسي به تمامي دانش جهاني با توجه به زمينه‌هاي تخصصي مقاله‌ها و نتيجه حاصل از آن است". دكتر اميدي در آخر به عنوان جمع‌بندي اظهار داشت: "سهم جهاني ثروت در هر كشور به دلايل مختلف از جمله مديريت، توزيع ثروت است. ثروت در كشورهاي عقب‌مانده عمدتا در اختيار افراد است اما ثروت در كشورهاي پيشرفته عمدتا در بستر جامعه و عرصه حيات است".
دكتر اميدي در ادامه صحبت‌هايش افزود: "عرصه حيات و زيستگاه جامعه آب، خاك و گياه در توليد است كه در بخش زراعت و اصلاح نباتات و بذر نمود دارد". وي در خاتمه اظهار اميدواري كرد:"آن‌گاه مي‌توان يك جامعه بود كه همه افراد ثروت مشترك داشته باشند. اميدوارم كه اين كنگره، اندك كوششي بر پويايي و پايايي علوم زراعت و اصلاح نباتات كشور باشد".
 تهيه و تنظيم: ليلا سرمدي

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.