با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، مبانی فقهی و اخلاقی توسعه زیست فناوری تبیین می‌شود

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران و به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس مصوبه نهمین جلسه گروه پژوهش، زیرساخت و

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران و به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس مصوبه نهمین جلسه گروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با پیشنهاد تبیین مبانی فقهی، حقوقی و اخلاقی توسعه زیست فناوری به ویژه مهندسی ژنتیک و توسعه استفاده از محصولات تراریخته در کشور موافقت شد.
بر این اساس، مطالعه تطبیقی و مبانی نظری توسعه زیست‌فناوری در پرتو آموزه‌های دینی و ارزش‌های فقهی، حقوقی و اخلاقی، بسط و گسترش اخلاق در زیست فناوری و حمایت قانونی از توسعه این فناوری و همچنین حمایت از پژوهشگران، مخترعین و مبتکرین از جمله رئوس مصوبه اخیر این گروه بود.
موضوع اخلاق در زیست‌فناوری با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی ملبوبی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر محمود عباسی، رئیس مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی مورد بررسی قرار گرفت.
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران با توجه به اهداف خود این اقدام بجا در زمینه توسعه زیست فناوری را به جامعه علمی در این حوزه تبریک گفته و آمادگی خود برای نشر دیدگاه‌های اساتید فن و دولت‌مردان در مورد این مسئله و همچنین سایر مسائل ذکر شده در مصوبه نهمین جلسه گروه پژوهش، زیرساخت و توسعه فناوری معاونت علمی را اعلام می‌کند.
گفتنی است مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران در سال 1389 در طی مصاحبه‌ای با حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی ملبوبی به بررسی مسائل فقهی در مورد توسعه محصولات تراریخته پرداخته است که برای مشاهده آن می‌توانید به خبره شماره 103 در این مرکز مراجعه کنید.
امید است با توجه ویژه مسئولان کشور به زودی شاهد رفع مشکلات مربوط به مسائل توسعه زیست فناوری به ویژه در حوزه کشاورزی و مخصوصاً تولید گیاهان تراریخته در داخل کشور باشیم تا کشور بیش از این از فناوری روز دنیا در رسیدن به خودکفایی ملی جا نماند و در زمینه تولید گیاهان تراریخته در جهان پیشرو باشد تا به جای واردات این محصولات به صادرکننده آن تبدیل شود.
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران
منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.