آغاز به کار هفتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا با حضور پررنگ هیئت اعزامی از سوی جمهوری اسلامی ایران

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- هفتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا صبح امروز با حضور هیئت های نمایندگی از بیش از 150 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران با پیام وزیر تجارت کره جنوبی …

هفتمین اجلاس متعاهدین پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا صبح امروز با حضور  هیئت‌های  نمایندگی از بیش از 150 کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران با پیام وزیر تجارت کره جنوبی در پیونگ چانگ کره جنوبی آغاز به کار کرد. این مذاکرات با دوازدهمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تنوع زیستی از تاریخ 6 تا 17 اکتبر و اولین اجلاس متعاهدین پروتکل ناگویا در مورد دسترسی به منابع ژنتیک و تقسیم عادلانه منافع از تاریخ 13 تا 17 اکتبر در همین محل تعقیب خواهد شد.
در این اجلاس موضوعات مهمی از جمله بسته بندی و حمل و نقل موجودات زنده تغییر یافته ژنتیک (تراریخته)، پروتکل الحاقی ناگویا کوالالمپور در مورد جبران خسارات، آنالیز احتمال خطر و مدیریت احتمال خطر، ملاحظات اجتماعی و اقتصادی استفاده از محصولات تراریخته، مرور اثرگذاری پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا، نقل و انتقال غیرمتعمدانه فرامرزی محصولات تراریخته و استفاده محصور از محصولات تراریخته در دستور کار قرار دارند. در این اجلاس نشست ویژه‌ای نیز برای تلفیق ایمنی زیستی در برنامه‌های توسعه کشورهای عضو و تامین منابع جدید برای اجرای بهتر این هدف برگزار خواهد شد.
ریاست هیئت اعزامی جمهوری اسلامی ایران بر عهده دکتر بهزاد قره‌یاضی مرجع ملی ایمنی زیستی قرار دارد که همزمان ریاست انجمن ایمنی زیستی کشورمان را بر عهده دارد. گفتنی است اجلاس متعاهدین ایمنی زیستی هر دو سال یک بار بر گزار می شود. در اجلاس قبلی که در سال 2012 میلادی در آخرین سال مدیریت محمود احمدی نژاد در شهر حیدرآباد هندوستان برگزار شد صندلی جمهوری اسلامی خالی بود. این امر مورد اعتراض انجمن‌های علمی و متخصصین و کارشناسان مستقل قرار داشت.
مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران اخبار مربوط به اجلاس متعاهدین را به طور اختصاصی همه روزه در همین سایت در دسترس علاقمندان قرار خواهد داد.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.