در جلسه گروه پژوهش ستاد توسعه زیست‌فناوری مطرح شد: تولید ارقام ایرانی تراریخته تجاری در اولویت خواهد بود

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- گروه “پژوهش، زیرساخت و توسعه ‌‌فناوری”ستاد توسعه زیست‌فناوری برای بررسی و داوری طرح‌های ارسال شده به ستاد در مورد فراخوان “طرح‌های مهندسی ژنتیک در کشاورزی و منابع طبیعی” تشکیل جلسه داد. در این نشست پس از بررسی اهمیت و …

گروه "پژوهش، زیرساخت و توسعه ‌‌فناوری" ستاد توسعه زیست‌فناوری برای بررسی و داوری طرح‌های ارسال شده به ستاد در مورد فراخوان "طرح‌های مهندسی ژنتیک در کشاورزی و منابع طبیعی" تشکیل جلسه داد.

در این نشست پس از بررسی اهمیت و ضرورت موضوعات پیشنهاد شده از مجموع 24 طرح دریافت شده، کلیات 17 طرح مورد تأیید اولیه قرار گرفت و برای اعمال اصلاحات به داوری سپرده شد. پیش بینی می شود حداقل نیمی از این تعداد طرح‌ها مورد تصویب نهایی قرار گرفته و مشمول دریافت حمایت شوند. در بررسی طرح‌ها نگارش طرح به شیوه علمی مورد توجه قرار گرفت و مطابق با ضوابطی که پیشتر در متن فراخوان اعلام شده بود به طرح‌هایی که منجر به تولید تجاری شوند، بالاخص تولید ارقام داخلی تراریخته تجاری، اولویت داده شد. تعیین اعتبار اختصاص داده شده به هر یک از این طرح‌ها، به جلسه‌ای با حضور دکتر قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری، موکول شد. همچنین در این جلسه مقرر شد تا در فراخوان‌های بعدی تولید محصولاتی با هدف تأمین آهن و روی مورد نیاز در محصولات غذایی در اولویت قرار گیرند.

در راستای تشویق پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان به ارائه طرح‌های کاربردی، مصوب شد که در فاصله کمتر از یک ماه دو گرد‌همایی با حضور کلیه پژوهشگران عرصه مهندسی ژنتیک و حداقل 150 نفر از سایر فعالان این عرصه برگزار شود تا کمکی برای پیشرفت مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری کشاورزی در بخش تولید باشد.

شایان ذکر است که اولین فراخوان ستاد توسعه زیست‌فناوری برای طرح‌ های مهندسی ژنتیک در کشاورزی و منابع طبیعی، شهریور 1393 اعلام شد. گروه پژوهش این ستاد سه ماه یکبار برای بررسی و تأمین اعتبار طرح‌ها تشکیل جلسه خواهد داد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی ستاد توسعه زیست‌فناوری مراجعه کنند.

منبع: مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.