فیلیپین آماده همکاری گسترده‌تر با ایران در زمینه زیست‌فناوری

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‌پور- صبح دیروز هیئتی چهار نفره از کشور فیلیپین به سرپرستی وزیر علوم این کشور، دکتر ماریو مونتهو، از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بازدید کردند. در این بازدید که معاون پژوهشی وزیر علوم فیلیپین و سفیر این کشور در ایران …

صبح دیروز هیئتی چهار نفره از کشور فیلیپین به سرپرستی وزیر علوم این کشور، دکتر ماریو مونتهو، از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بازدید کردند.

در این بازدید که معاون پژوهشی وزیر علوم فیلیپین و سفیر این کشور در ایران نیز وی را همراهی می‌کردند دکتر بهزاد قره‌یاضی، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران،ضمن اشاره به همکاری‌های گسترده علمی که تاکنون بین ایران و فیلیپین در جریان بوده‌ است، ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها در آینده نزدیک بیش از پیش افزایش یابد.

وی در همین راستا دو نفر از پژوهشگران فیلیپینی متخصص بیوتکنولوژی در شاخه‌های پزشکی و کشاورزی را برای شرکت‌ در اولین همایش بین‌المللی بیوتکنولوژی که در روز‌های دوم تا چهارم خرداد سال آتی در تهران برگزار خواهد شد دعوت کرد.

در ادامه دکتر بابک ناخدا، عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و رئیس اداره امور بین‌الملل این پژوهشکده، ضمن اشاره به حضور هیئت ایرانی در سال 1391 در فیلیپین برای بازدید از دستاورد‌های علمی این کشور در زمینه بیوتکنولوژی، هدف از این سفر را گسترش همکاری‌های علمی دو کشور عنوان کرد و گفت: فیلیپین ثابت کرده است که برای رسیدن به دستاورد‌های ارزشمند در دانش بیوتکنولوژی، نه تنها نیازی به صرف هزینه‌های هنگفت نیست، بلکه استفاده از زیست‌فناوری در نهایت منجر به صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

دکتر ماریو مونتهو از فرصت پیش آمده برای بازدید از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و گفتگو در زمینه‌ دستیابی به پیشرفت‌های علمی ابراز خرسندی کرد وگفت امیدوار است که در آینده تعاملات بیشتری در زمینه پیشرفت‌های علمی بین دو کشور صورت گیرد.

وی همچنین توجه ویژه‌ای به فناوری تولید کود‌های زیستی و پژوهش‌های دانشمندان ایرانی در زمینه نانوتکنولوژی کشاورزی که پژوهشگران ایرانی به آن دست پیدا کرده‌اند، نشان داد.

در این دیدار همچنین مذاکراتی در ارتباط با توسعه همکاری‌های تجاری برای افزایش صادرات و واردات محصولات کشاورزی بین دو کشور صورت گرفت.

در پایان طرفین مذاکره توافق کردند که تا پایان فروردین سال 1394 فهرستی مشترک از همه همکاری‌های ممکن در زمینه کشاورزی، بالاخص بیوتکنولوژی تهیه کنند.

دکتر قره‌یاضی همچنین اعلام کرد که لازم است ملاقات‌ها و مذاکرات بیشتری برای مشاهده پیشرفت مراحل همکاری، در سال 2015،انجام شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.