تلاش محققان ایرانی برای کنترل بیماری گیاهی جاروی جادوگر

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایرنا- رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بر کنترل آفات زراعی و باغی تاکید کرد و گفت: پژوهشگران این مجموعه در صدد یافتن راهکارهای مقابله با بیماری‌های جاروی جادوگر …

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بر کنترل آفات زراعی و باغی تاکید کرد و گفت: پژوهشگران این مجموعه در صدد یافتن راهکارهای مقابله با بیماری‌های جاروی جادوگر (خشکی سرشاخه درختان مرکبات) و پوسیدگی ریشه چغندرقند هستند.

دکتر بهزاد قره یاضی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نوع آفات می تواند مشکلات فراوانی را برای کشاورزان ایجاد کند و محققان با بهره‌گیری از یافته‌های علمی در تلاش برای کنترل آن‌ها هستند.

وی ادامه داد: طرح تحقیقاتی برای کنترل بیماری زراعی و باغی شامل بلاست و شیت بلایت (سوختگی غلاف) برنج، فوزاریوم خوشه گندم ، ورتیسیلییوز (پژمردگی) پنبه و ارایزیف گندم در سال‌های اخیر با موفقیت در این مجموعه انجام پذیرفته است.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با اشاره به اینکه بسیاری از آفات و بیماری‌ها با تلاش محققان این مجموعه کنترل شده‌اند گفت: آن چیزی که در علم دفع آفات و نباتات مطرح است کنترل بیماری‌ها و آفات کشاورزی است نه از بین بردن کامل آن و هرگز به دنبال از بین کامل آفات زراعی و باغی نیستیم .

قره یاضی بیان کرد: پژوهشگران با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا خسارت ناشی از بیماری‌ها و آفات کشاورزی به حداقل برسد و کشاورزان صدمات کمتری را متحمل شوند.

وی گفت: پژوهشگران این مجموعه با تمام توان در صد تولید برنج متحمل به خشکی و کم آبی و برنج متحمل به علف کش هستند و کارهای تحقیقاتی در این زمینه با قوت ادامه دارد.

رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران تاکید کرد: این دو نوع برنج جدید در سال‌های 94 به تولید انبوه نخواهد رسید.

وی کاهش مصرف سموم کشاورزی و کاهش هزینه‌های تولید و اقتصادی شدن تولیدات برنج و کاهش مصرف آب از مهمترین مزایای این طرح پژوهشی برشمرد و گفت: آب که مایع حیاتی برای فعالیت‌های کشاورزی است می تواند صرف سایر تولیدات شود.

قره یاضی به انجام مراحل لازم برای دستیابی تولید انبوه محصولات کشاورزی تراریخته اشاره کرد و گفت: از آغاز پژوهش تا تولید انبوه مراحل مختلف نظیر آنالیز احتمال ریسک، ارزیابی‌های زیست‌محیطی و اخذ مجوزها وجود دارد که این مدت معمولا حدود دو سال طول می کشد.
منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.