ون مونتاگو، برنده جایزه جهانی غذا در سال 2013، در ایران

ترجمه:زهرا حاجت‎پور- دکتر کنث کویین، رئیس بنیاد جایزه جهانی غذا که در رم سخنرانی میکرد، از حضور دکتر ون مونتاگو در ایران خبر داد. وی گفت ون مونتاگو، برنده جایزه جهانی غذا در سال 2013، در نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران که در روز‎های 24 تا 26 می 2015 (2 تا 5 خرداد) در تهران برگزار خواهد شد، سخنرانی خواهد کرد. دکتر ون مونتاگو از بنیانگذاران و پیشگامان بیوتکنولوژی کشاورزی نوین، از طرف دکتر …

دکتر کنث کویین، رئیس بنیاد جایزه جهانی غذا که در رم سخنرانی میکرد، از حضور دکتر ون مونتاگو در ایران خبر داد. وی گفت ون مونتاگو، برنده جایزه جهانی غذا در سال 2013، در نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران که در روزهای 24 تا 26 می 2015 (2 تا 5 خرداد) در تهران برگزار خواهد شد، سخنرانی خواهد کرد.

دکتر ون مونتاگو از بنیانگذاران و پیشگامان بیوتکنولوژی کشاورزی نوین، از طرف دکتر کویین و به دعوت دکتر بهزاد قرهیاضی[1]، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، نماینده جایزه جهانی غذا در این همایش خواهد بود. ون مونتاگو مؤسس و رئیس مؤسسه بیوتکنولوژی گیاهی برای کشورهای درحال توسعه در دانشگاه گنت بلژیک است.

دکتر کویین اظهار داشت: حضور دکتر ون مونتاگو در ایران گام مهم دیگری برای همکاری بنیاد جایزه جهانی غذا با این کشور است. وی افزود اولین گام زمانی برداشته شد که در آگوست سال 2014، به مناسبت اولین کنگره بینالمللی زراعت و اصلاح نباتات در مراسم بزگداشت نورمن بورلاگ، بنیانگذار جایزه جهانی غذا و به دعوت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، در کرج سخنرانی میکردم.

در آن سخنرانی دکتر کویین از فرصت ویژه همکاری بین ایران و ایالات متحده در مبارزه با بیماری زنگ گندم، که دکتر بورلاگ در طی زندگی کاری خود به مبارزه با آن پرداخت، گفته بود. کویین سپس با اشاره به حضور نیکیتا خروشچف، نخست وزیر شوروی سابق، در مزرعهای در ایالت آیوا گفت: همکاریها و تبادلات در زمینه کشاورزی در آن زمان توانست نقش مهمی در ایجاد اطمینان در مورد مسائل هستهای بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق بازی کند.

رئیس بنیاد جایزه جهانی غذا، در ادامه این همکاریها، دکتر گودرز نجفیان، رئیس مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر ایران را برای شرکت در یک مذاکره گروهی با موضوع زنگ گندم در سمپوزیوم گفتگوی بورلاگ فراخواند. این مذاکرات در محل بنیاد جایزه جهانی غذا در ایالت آیوا در اکتبر 2014 برگزار شد. با شرکت دراین سمپوزیوم، دکتر نجفیان با پژوهشگران دانشگاه ایالتی آیوا ملاقات کرد و از یک مزرعه زیر کشت محصولات تراریخته در این ایالت نیز بازدید کرد.

کویین افزود: حضور دکتر ون مونتاگو در همایش بیوتکنولوژی ایران به نمایندگی از بنیاد جایزه جهانی غذا سومین قدم جدی در ادامه تبادلات علمی ایران و ایالات متحده آمریکا در زمینه امنیت غذایی جهانی است. وی ادامه داد امیدواریم که این همکاریها منجر شود تا دو طرف به درک بهتری از هم در سایر مسائل دست یابند.

دکتر وان مونتاگو به همراه دکتر مریدل شیلتون و دکتر رابرت فارلی مشترکاً برنده جایزه جهانی غذا در سال 2013 شدند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید به آدرس www.worldfoodprize.org/laureates مراجعه کنید.

جایزه جهانی غذا در سال 1986 توسط دکتر نورمن بورلاگ، برنده جایزه صلح نوبل، بنیانگذاری شد. این جایزه مهمترین جایزه بینالمللی است که به افراد برای دستاوردهایشان در زمینه  افزایش تولید غذا با کیفیت بهتر تعلق میگیرد. سمپوزیوم بینالمللی گفتگوی بورلاگ هرسال توسط بنیاد جایزه جهانی غذا برگزار میشود که 1200 نفر از 60 کشور جهان در آن شرکت کرده و درمورد موضوعات روز مربوط به امنیت غذایی به بحث و تبادل نظر میپردازند. این سمپوزیوم همچنین شامل برنامههای آموزشی برای جوانان در راستای علاقهمند کردن نسل آینده به خلق مشاغلی در کشاورزی و مبارزه با گرسنگی است.

منبع: www.worldfoodprize.org



به دعوت ستاد توسعه زیست فناوری، انجمن بیوتکنولوژی و مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.