تولید پنبه تراریخته ایرانی

تهیه تنظیم: زهرا حاجت‎پور- صبح امروز طی مراسمی در خلال مراسم افتتاحیه نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران در دانشگاه شهید بهشتی از پنبه تراریخته ایرانی رونمایی شد. این مراسم با حضور مهندس حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، دکتر زند، رئیس …

صبح امروز طی مراسمی در خلال مراسم افتتاحیه نهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران در دانشگاه شهید بهشتی از پنبه تراریخته ایرانی رونمایی شد. این مراسم با حضور مهندس حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، دکتر زند، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و جمعی از مدیران طرح تولید پنبه تراریخته، رونمایی شد.

دکتر سید الیاس مرتضوی، قائم مقام پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: این طرح در سال 1378 در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران آغاز شد. پنبه تراریخته درجات مختلفی از مقاومت به آفات را نشان داده است و عملکرد این رقم پنبه تا 6 تن در هکتار است که نسبت به ارقام غیرتراریخته حداقل 30 درصد بیشتر است. مقاومت نسبی به کمآبی و بیماریهای ویروسی از جمله خصوصیات آن است و همزمان با رونمایی در ایران مراحل اخذ مجوز رهاسازی آن در حال پیگیری است.

رونمایی از پنبه تراریخته تحول مهمی است که بلافاصله پس از به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کلید خورده است. به نظر می رود که محصول بعدی که در صف رونمایی قرار دارد 8 رقم جدید برنج تراریخته مقاوم به آفات پروانه ای باشد که در دستور کار رهاسازی و تولید انبوه است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.