توانایی ایران برای تبدیل شدن به صادر کننده پنبه در پنج سال آینده!

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‎پور- صبح دیروز دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جموری، در صدر هیأتی عالی‎رتبه متشکل از معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری، رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری و مدیرکل دفتر امور فناوری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از …

صبح دیروز دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جموری، در صدر هیأتی عالیرتبه متشکل از معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری، رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری و مدیرکل دفتر امور فناوری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بازدید کردند. در جریان این بازدید دکتر بهزاد قرهیاضی، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، ضمن اشاره به حمایت اکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری از بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک لزوم توجه به آن به معرفی فعالیتهای پژوهشکده و دستاوردهای آن پرداخت.

وی با بیان اینکه تراریختهها و نانوتکنولوژی ازجمله مأموریتهای پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران است که از جانب وزارت جهاد کشاورزی تعریف شده است، افزود این پژوهشکده تنها بخش در وزارت جهاد کشاورزی است که رسماً بخش نانوتکنولوژی دارد.

قرهیاضی گفت ما در ده سال گذشته به طور مطلق عقب افتادیم، به نحوی که در حال حاضر بسیاری از شاخههای بیوتکنولوژی را اصلا در ایران نداریم و کاملا وابسته به خارج هستیم. وی اظهار داشت خدماترسانی مراکز خارجی مستلزم ارائه اطلاعات کامل به آنها است که این میتواند امکان سوء استفاده از جانب آنها را هم فراهم کند.

قرهیاضی با بیان اینکه پنبه و برنج تراریخته در آینده نزدیک رهاسازی خواهند شد، افزود در صورتی که پنبه تراریخته در ایران به کشت تجاری برسد در پنج سال آینده، ایران تبدیل به صادرکننده پنبه خواهد شد. وی خاطرنشان کرد برخی از فناوریهای حائز اهمیت برای کشور قابلیت تجاریسازی ندارند و برای ترویج آنها باید هزینه شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.