گذر از پدیده فناوری‌هراسی لازمه تبدیل پژوهش به ثروت است.

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- مدیر گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری ستاد توسعه زیست‎فناوری معاونت علمی گفت: برای تبدیل پژوهش به ثروت، باید از پدیده‌هایی مانند فناوری هراسی و ملی‎گریزی گذر کنیم. به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از معاونت علمی و فناوری …

مدیر گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری ستاد توسعه زیستفناوری معاونت علمی گفت: برای تبدیل پژوهش به ثروت، باید از پدیده‌هایی مانند فناوری هراسی و ملیگریزی گذر کنیم.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری- دکتر بهزاد قره یاضی مدیر گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری ستاد توسعه زیستفناوری معاونت علمی، درباره موضوع تبدیل پژوهش به ثروت اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع پژوهش در کشور که در اصل بخشی از کار توسعه فناوری است، باید پس از رسیدن پژوهش به دروازه‌های امیدوارکننده، برای تبدیل این پژوهش به فناوری و ثروت، از همه ابزار تدوین مقررات و نظارت بر واردات استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: باید در مقابل چالش‌های پیش روی تولید، از جمله پدیده فناوری هراسی، ملی گریزی، سونامی واردات محصول از خارج از کشور و مواردی از این قبیل، مقاومت کرد تا فناوری‌های شناسایی شده، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بتواند به سودآوری و ایفای نقش برسد.

قره یاضی درباره تأثیر فناوری‌های عرضه شده در جشنواره و نمایشگاه ملی «آب، خاک و محیط زیست» بیان کرد: فناوری‌هایی که در این نمایشگاه ارائه شده، به نوعی کمک می‌کند تا از منابعی چون آب و خاک به شکل مطلوبی استفاده کنیم که این به مفهوم حفظ و نجات محیط زیست است. زیرا محیط زیست به نوعی میراثی است که از نیاکان‌مان برایمان به‌جا مانده و ما نیز برای وارثان‌مان آن را باید حفظ کنیم.

مدیر گروه پژوهش ستاد زیستفناوری معاونت علمی در ادامه گفت: با توجه به راهی که معاونت علمی در شناسایی و جذب این فناوری‌ها در پیش گرفته، باید شرکت‌های دانش‌بنیان، شناسایی و فناوری‌های آن‌ها عرضه شده و مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی، به اجرای طرح پایلوت این فناوری‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها باید در سطوح کوچک‌تر اجرا شود و از جنبه اقتصادی مورد ارزیابی و حمایت قرار گیرد. همچنین بهترین و موفق‌ترین آن‌ها که به خودکفایی می‌رسد، مورد حمایت قرار گیرد.

قره یاضی با اشاره به این‌که این نمایشگاه محلی برای ارائه آخرین دستاوردهای کارشناسان و متخصصان حوزه آب، خاک و محیط زیست است، بیان کرد: معاونت علمی، کار بسیار ارزندهای در این حوزه انجام داده و در این نمایشگاه از فناوری‌های گوناگونی از جمله نانو، بایو، الکترونیک، کشاورزی و صنایع مختلف استفاده شده تا کاربرد بهینهای از آب‌وخاک داشته باشیم.

مدیر گروه پژوهش، زیرساخت و فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با تاکید بر اهمیت آب‌وخاک به‌عنوان دو منبع اصلی تولید و پایداری، اظهار کرد: طبیعی است که اهمیت آب و خاک بسیار بوده، اما موضوع اهمیت خاک مغفول مانده و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

جشنواره و نمایشگاه ملی فناوریهای «آب، خاک و محیط زیست»، از 23 تا 26 خردادماه سال جاری، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

منبع: معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.