استفاده از تکنولوژی هسته‌ای راهکار تامین امنیت غذایی و مقابله با بحران آب در آینده

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از فارس- فائو اعلام کرد: با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای می‌توان علاوه بر افزایش تولید غذا از فساد 25 درصدی در انبارها نیز جلوگیری کرد همچنین این تکنولوژی عملکرد آب کشاورزی را 25 درصد افزایش می‌دهد.
به نقل از سازمان خواروبار جهانی (فائو) استفاده از تکنولوژی هسته‌ای در بخش کشاورزی می‌تواند امنیت غذایی و رفع بحران آب در جهان را به ارمغان …

فائو اعلام کرد: با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای می‌توان علاوه بر افزایش تولید غذا از فساد 25 درصدی در انبارها نیز جلوگیری کرد همچنین این تکنولوژی عملکرد آب کشاورزی را 25 درصد افزایش می‌دهد.

به نقل از سازمان خواروبار جهانی (فائو) استفاده از تکنولوژی هسته‌ای در بخش کشاورزی می‌تواند امنیت غذایی و رفع بحران آب در جهان را به ارمغان بیاورد.

استفاده از تکنولوژی هسته‌ای در بخش کشاورزی می‌تواند باعث افزایش تولید، کاهش تلفات و بالا رفتن ضریب امنیت غذایی شود، از سویی دیگر با جلوگیری از هدر رفت آب در این بخش تا حدود 25 درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

امروزه با رشد سرسام آور جمعیت در جهان، مسئله تامین غذا بسیار جدی است، از سوی دیگر مشکل کمبود آب نیز سال به سال تشدید می‌شود که عامل محدود کننده‌ برای تولید غذا است.

براساس گزارش سازمان خواروبار جهانی، در دهه‌های آینده 90 درصد نیاز غذایی جهان وابسته به تحقیقات خواهد بود و امکان توسعه سطح کشت به دلیل محدودیت آب امکان‌پذیر نمی‌شود و استفاده از تکنولوژی هسته‌ای برای تحقیق بسیار موثر است.

اصلاح واریته‌های پرمحصول کشاورزی با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای

فائو در گزارش خود در خصوص تاثیر استفاده از تکنولوژی هسته‌ای در بخش کشاورزی تاکید کرده است: اصلاح واریته های مختلف با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای میسر می‌شود. واریته‌های جدید اصلاح شده محصول بیشتری تولید می کنند و در برابر بیماری‌ها مقاوم و با آب کم محصول بیشتر ایجاد خواهند کرد.

تاکنون بسیاری واریته‌های زراعی با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای اصلاح شده‌ است و در کشور شیلی، کاکائو و قهوه اصلاح شده به روش تکنولوژی هسته‌ای کشت می‌شود.

جلوگیری از فساد 25 درصد محصولات در انبارها

همچنین براساس گزارش سازمان خواروبار جهانی 25 درصد محصولات کشاورزی قبل از رسیدن به دست مصرف کننده از بین می‌رود، با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای می‌توان با پرتوفکنی از فساد این محصولات در انبارها و مغازه‌ها جلوگیری و مدت زمان ماندگاری آنها را طولانی کرد، با این روش نه تنها 25 درصد به غذای جهان اضافه می‌شود بلکه از هدر رفت 25 درصد آبی که برای تولید این محصولات استفاده شده نیز جلوگیری خواهد شد.

جلوگیری از فرسایش خاک و هدرفت آب

براساس این گزارش، استفاده از تکنولوژی هسته‌ای در بخش کشاورزی می‌تواند باعث حفظ ذخایر آب و جلوگیری از فرسایش خاک و استفاده کمتر از آفت‌کش‌ها بشود.

مسئله فرسایش خاک در سال‌های گذشته بسیار جدی شده است، در کشور ما ایران هم میزان فرسایش سالانه 9 تن در هکتار است که رقم بسیار بالایی است؛ خاک منبع اصلی برای تولید غذا است، خاک مناسب از وقوع ده‌ها بحران‌های اجتماعی نظیر سیل، گردوخاک، ریزگرد، و غیره جلوگیری می‌کند.

افزایش سلامت غذایی

استفاده کمتر از آفت‌کش‌ها به سلامت محصولات غذایی می‌انجامد، باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی در دهه‌های گذشته افزایش یافته و سلامت مردم را تهدید می‌کند.

براساس گزارش فائو، استفاده از تکنولوژی هسته ای باعث افزایش تولید محصولات دامی خواهد شد، این مسئله با بررسی تاثیر هورمون‌ها در رشد و همچنین رفع موانع اصلاحات ژنتیکی دام عملی است. هم اکنون در بنگلادش مطالعاتی در این مورد روی بوفالو انجام می‌شود.

استفاده از تکنولوژی هسته‌ای مانع از جوانه زدن محصولات و بذور در انبارها خواهد شد، سالانه حجم زیادی از محصولات کشاورزی به دلیل جوانه زنی خاصیت خود را از دست می‌دهند که امکان استفاده به عنوان بذر در مزرعه از بین می‌رود.

بذر به عنوان مخزن ژنتیکی در کشاورزی است و برای تولید اهمیت بسزایی دارد. همچنین با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای بسیاری از بیماری‌ها و آفت‌ها قابل درمان است.

مقابله با آفت‌های زراعی

محمدی قنادی مراغه رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی در کرج روز گذشته در دیدار با مقام معظم رهبری از استفاده تکنولوژی هسته‌ای برای مقابله با بیماری کرم گلوگاه انار خبر داد.

قنادی گفت: 800 هزار هکتار در کشور باغ انار وجود دارد که به دلیل آفت کرم گلوگاه انار سالانه 25 درصد محصولات از بین می‌رود.

وی افزود: طرح مقابله با آفت کرم گلوگاه انار با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای در حال انجام است که با این علم می‌توان از بین رفتن 25 درصد انار تولیدی کشور جلوگیری کرد.

کاهش 25 درصدی تلفات آب با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای

براساس گزارش فائو، تکنولوژی هسته‌ای مانع از هدر رفت 25 درصدی تلفات آب کشاورزی خواهد شد.

فائو اعلام کرده است با استفاده از ایزوتوپ‌های هسته‌ای می‌توان وضعیت آب در خاک را رصد کرد که با این روش می‌توان ضمن استفاده بهینه از آب از هدر رفت آن نیز جلوگیری کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.