مطالعه دانه‎های روغنی برای استفاده از آن‎ها به عنوان سوخت زیستی

ترجمه و تنظیم: زهرا حاجت‎پور- یک زیست‎شیمی‎دان در حال مطالعه گیاه كاملينا (ليش يا منداب شتري) با نام علمي Camelina sativa، به عنوان یک گياه روغنی غیرخوراکی است تا ببیند چگونه می‎توان از آن به عنوان یک سوخت زیستی یا حتی صنعتی و در کاربرد‎های مربوط به صنایع غذایی استفاده کرد. یک استاد دانشگاه ایالتی کانزاس در رشته بیوشیمی به مرحله …

یک زیستشیمیدان در حال مطالعه گیاه كاملينا (ليش يا منداب شتري) با نام علمي Camelina sativa، به عنوان یک گياه روغنی غیرخوراکی است تا ببیند چگونه میتوان از آن به عنوان یک سوخت زیستی یا حتی صنعتی و در کاربردهای مربوط به صنایع غذایی استفاده کرد.

یک استاد دانشگاه ایالتی کانزاس در رشته بیوشیمی به مرحله مهمی در ساخت یک سوخت زیستی بهتر دست پیدا کرده است که دانه‌هاي اين گياه لیپید بیشتری تولید میکند و خصوصیات دانه نيز بهبود یافته است.

تیموتی دورت، استادیار بیوشیمی، بیوفیزیک مولکولی و استاد همکار دانشگاه ایالتی میشیگان و دانشگاه نبراسکا، كاملينا را اصلاح و تاکنون بیشترین مقدار روغن دانه را تولید کرده است. پژوهشگران با تغيير مسير بیوشیميايی دانه روغنی كاملينا، به مقادير بسيار بالایی از یک روغن دست پیدا کردهاند که ويسكوزيته کمتر و کیفیت بهتری در دماي پايين از خود نشان مي‌دهد.

هدف این پژوهش تولید دانههای روغنی با قابلیت تولید مقادیر زیاد روغن اصلاحشده است که میتوانند به عنوان سوختهای زیستی اصلاح شده یا حتی در صنعت یا صنایع غذایی استفاده شوند. نتایج این پژوهش اخیرا در مجله محصولات صنعتی (Industrial Crops and Products) و روی جلد مجله بیوتکنولوژی گیاهی (Plant Biotechnology Journal) منتشر شده است.

دورت میگوید: کاهش وابستگی به کربن سوختهای فسیلی همواره مطلوب بوده است و استفاده از منابع سوختی جایگزین یک روش بديهي براي کاهش این وابستگی است. اما حتی استفاده از اين روغن براي ساير كاربردها از قبیل روانكارها یا مواد خام صنایع شیمیایی به کاهش وابستگی ما به سوخت‎‎های فسیلی کمک میکند.

كاملينا میتواند در زمینهایی با حاصلخیزی کمتر رشد کند، به آبیاری و کوددهی کمتری نیاز دارد و دانههایی تولید میکند که قابلیت تولید مقادیر زیادی روغن را دارند. همچنین میتواند در تناوب با گندم کشت شود و یک محصول تولید کننده سوخت زیستی در نواحی نیمهخشک مانند کانزاس غربی و کلرادو باشد.

ژنوم كاملينا به تازگی توالییابی شده است که این امر به پژوهشگران كمك كرده است كه اين اطلاعات را در اصلاح خواص روغن كاملينا و تولید روغنی با ويسكوزيته کمتر و برای توليد نوعي سوخت زیستی به كار ببرند. پژوهشگران با تغيير مسير بیوشیمیایی دانه روغنی كاملينا، قادر بودند که مقدار زیادی از اين روغن اصلاح شده که استیل- TAGها نامیده میشوند را توليد کنند. در بهترین لاینهای كاملينا، تقریبا 85 درصد روغن آن حاوی استیل – TAG اصلاح شده بود.

یکی از اهداف اين گروه پژوهشي، تولید محصولات تجاری با استفاده از روغنهای حاصل از محصولات تراریخته است. پژوهشگران در حال تجزیه و بررسی این روغنها هستند چون ترکیبات استیل – TAG در آنها ساختارهای غیر معمول و ارزش افزوده بالايي دارند.

مشکل اصلي این است که بیشتر محصولات داراي دانههای روغنی ما و ازجمله کلزا و سویا در حال حاضر فقط تعداد کمی از اسیدهای چرب را تولید میکنند چون ما آنها را برای مصارف غذایی نیاز داریم. دورت اظهار داشت كه به عنوان یک منبع غذایی این بسيار عالی است ولی اين وضعيت اعمال هرگونه تغییرات شیمیایی بر روي آنها را پيچيده میکند.

پژوهشگران معتقدند که كامليناي تولید کننده استیل –TAGها یک منبع تجزیهپذیر با قابليت مصارف صنعتی از قبيل پلاستیک‎‎ها، روانكارهاي زیستتجزیهپذیر و امولسیونکنندههای غذايي است.

صنایع غذایی هم‌اكنون از ترکیبات مشابهي استفاده مي‌كنند. دورت گفت آنچه که بايد انجام دهیم اين است كه ابتدا اطمینان حاصل کنیم که روغن تولید شده ایمن است و میتواند خصوصیات مورد نظر ما را داشته باشد. احتمالا یکی از باارزشترین بخشهای این پژوهش این است که ما میتوانیم مجموعه‌هايي از دادههای معنادار را به دلیل ویژگیهای اين روغن ایجاد کنیم و مي‌توانيم در مورد خود اين روغن و اينكه با آن چه كاري مي‌توانيم انجام دهيم، بيشتر ياد بگيريم.

منبع: ساینس دیلی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.