تولید محصولات ارزان‌تر با کمک مهندسی ژنتیک

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از فرصت نیوز – الیاس مرتضوی، عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی در کارگاه آموزشی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی گفت: «براساس قوانین بین‌المللی تمامی مردم باید دسترسی آسان به مواد‌غذایی کافی داشته باشند. این در حالی است که با توجه به روند افزایش جمعیت در جهان، نیاز روزافزون به غذا بیشتر می‌شود. بنابراین ناگزیر هستیم با استفاده از روش‌های …

 

الیاس مرتضوی، عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی در کارگاه آموزشی مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی گفت: «براساس قوانین بین‌المللی تمامی مردم باید دسترسی آسان به مواد‌غذایی کافی داشته باشند. این در حالی است که با توجه به روند افزایش جمعیت در جهان، نیاز روزافزون به غذا بیشتر می‌شود. بنابراین ناگزیر هستیم با استفاده از روش‌های جدید تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم. مهندسی ژنتیک این قابلیت را دارد که به دولت‌ها در این اهداف و دسترسی آسان و ارزان‌تر مردم به غذا کمک کند. مقابله با تنش‌های زیستی، مبارزه با قارچ‌ها، نماتدها، پروانه‌ها، مگس‌ها و سایر آفات از طریق مهندسی ژنتیک بدون استفاده از آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی امکانپذیر است. شوربختانه عده‌ای بر این باورند که مهندسی ژنتیک یک فرآیند غیر‌طبیعی است درحالی‌که این تغییرات در طبیعت نیز وجود دارد».

وی افزود: «در حال حاضر پنج شرکت فراملیتی 90 درصد تجارت محصولات تراریخته در دنیا را در اختیار خود دارند و سه شرکت جهانی 85 درصد تجارت چای و پنج شرکت 80 درصد تجارت موز را برعهده دارند. این شرکت‌ها براساس قرارداد کامپکت به بهانه پرداخت خسارت به مصرف‌کنندگان صندوق بیمه‌ای تشکیل دادند که تاکنون حتی یک سنت هم به کسی نپرداخته‌اند، اما با این کار نمی‌گذارند کشورهای دیگری سراغ تجارت این محصولات بروند و آن را در انحصار خود بگیرند. براساس آمارهای جهانی 99 درصد سویایی که در تجارت بین‌الملل جابه‌جا می‌شود از طریق تراریخته به دست‌ می‌آید و تقریباً تمامی کشورها از آن مصرف می‌کنند».

گفتنی است این کارگاه آموزشی صبح پنجشنبه، 23 مهرماه در کلاردشت مازندران برگزار شد.

منبع: فرصت نیوز

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.