محصولات تراريخته، هزينه ها را به شدت کاهش مي دهد

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از خبرگزاري موج- به گفته فدراسيون بين المللي توليدکنندگان شير، «جانا ليدبک» که يک توليد کننده خوراک دام است، بيوتکنولوژي را عامل موثر و بي نظير در موفقيت خود مي داند و معتقد است که اين فناوري، راندمان مزرعه آن‎ها را افزايش داده و موجب ماندگاري او و همسرش در اين کسب و کار شده است. ليدبک، چندين دليل موجه براي استفاده از محصولات تغيير يافته ژنتيکي دارد. او وقتي مي‎بيند در حومه ورمونت (يکي از ايالت‎هاي منطقه نيوانگلند …

 

به گفته فدراسيون بين المللي توليدکنندگان شير، «جانا ليدبک» که يک توليد کننده خوراک دام است، بيوتکنولوژي را عامل موثر و بي نظير در موفقيت خود مي داند و معتقد است که اين فناوري، راندمان مزرعه آن‎ها را افزايش داده و موجب ماندگاري او و همسرش در اين کسب و کار شده است.

ليدبک، چندين دليل موجه براي استفاده از محصولات تغيير يافته ژنتيکي دارد. او وقتي مي‎بيند در حومه ورمونت (يکي از ايالت‎هاي منطقه نيوانگلند در شمال شرق آمريکا) قوانيني برخلاف GMO (تراريخته) وجود دارد، اظهار نااميدي مي‎کند. ليدبک که 200 قطعه زمين را به همراه شوهر و دو پسرش اداره مي‎کند، به عنوان عضوي از فدراسيون توليدکنندگان شير و عضو انجمن کشاورزان مي‎گويد: قطعا محصولات تغييريافته ژنتيکي، براي مصرف‎کنندگان و محيط زيست هيچ‎گونه ضرري نخواهد داشت، بلکه اين تکنولوژي مي‎تواند نقشي حيات بخش و مفيد در کشاورزي مدرن داشته باشد.

از آنجايي که کشاورزان سعي در به دست آوردن محصول بيشتر در مساحت کمتر زمين دارند و هدفشان، به کارگيري کمتر آب و آفت کش‎هاست، بيوتکنولوژي مي تواند به کمکشان آمده و آن‎ها را در رسيدن به اهداف‎شان ياري دهد.

ليدبک بيان مي‎کند: محصولاتي که با اين روش عمل مي‎آيند، بسيار کارآمد و مناسب براي خوراک دام و توليد شير هستند. زيرا بدون هيچ دغدغه‎اي مي‎توانند در هر وقت از سال، حيوانات را به راحتي تغذيه کنند. اين در حالي است که کشاورزان ديگر، هميشه نگران زمين مناسب براي کشت و تغذيه علوفه براي دام هستند.

به گفته اين فعال کشاورزي، بيوتکنولوژي ما را قادر مي سازد که با استفاده کمتر از آفت کش‎ها و کودهاي شيميايي، به تاثيرات محيطي گوش داده و کمتر به خاک و گياه صدمه بزنيم. اين به معناي آن است که کشاورز، زمان کمتري را با ماشين آلات خود روي زمين سپري مي‎کند. بنابراين فرسودگي خاک به تعويق افتاده و نقش کربن در بستر رشد گياه کمرنگ تر خواهد بود. در نهايت محصولي سالم‎تر و بي‎عيب و نقص‎تر به بازار عرضه مي‎شود.

وي همچنين اظهار مي‎کند: محصولات غيرتراريخته، گران‎تر هستند؛ زيرا هزينه بيشتري در مراحل مختلف توليد از جيب کشاورز کم مي‎کند. وي به عنوان مثال، مي‎افزايد: عدم استفاده از محصولات تراريخته، علاوه بر هزينه‎هاي چراي گوسفند و ذخيره علوفه، بالغ بر 48هزار دلار در يک سال، براي او هزينه اضافي خواهد داشت.

ليدبک ادامه مي‎دهد: ضمن اينکه به واسطه بهره‎برداري از محصولات تراريخته، استفاده از آفت از نظر اين کشاورز، بيوتکنولوژي راهکارهايي قابل تامل براي حل مسائل مختلف مانند مقاومت در برابر خشکسالي، بالا بردن قوت محصول و همچنين مقاومت در مقابل بيماري‎ها و آفات را ارائه مي‎دهد. شايد هم مهندسي ژنتيک، پاسخ‎هايي جهت ريشه کني امراضي مانند ايبولا براي انسان در آينده داشته باشد.

ليدبک و کشاورزان ديگري که با او هم عقيده هستند، تلاش‎هاي بسياري براي فرهنگسازي استفاده از محصولات تراريخته انجام داده‎اند.

او مي‎گويد: قوانيني که برخلاف GMO وضع شده‎اند به ضرر توليدکنندگان و مصرف‎کنندگان خواهد بود. اين قوانين باعث مي شود که هزينه هاي توليد و فروش بدون هيچ دليلي افزايش يابد. در حالي که مي‎توان با استفاده از تراريخته، در هزينه‎ها صرفه‎جويي و مبلغ اضافي را در جاهاي مفيدتري سرمايه‎گذاري کرد.

ليدبک در پايان عنوان مي‎کند: من هيچ علاقه‎اي براي صرف پول بيشتر در راستاي استفاده از غذاهاي غيرتراريخته که از نظر تغذيه‎اي سود آن چناني نداشته و براي محيط زيست هم خطرناک هستند، ندارم.

منبع: خبرگزاری موج

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.