صدور مجوز مصرف 22 محصول تراریخته در ترکیه

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- ترکیه از معدود کشورهایی است که مقررات سختگیرانه‎ای در مورد مهندسی ژنتیک و استفاده از محصولات تراریخته داشته و در گذشته نه چندان دور از مخالفان سرسخت ایدئولوژیک محصولات تراریخته محسوب می‎شود. اما امروز ترکیه به صف کشورهای پیشرفته‎ای پیوسته است که با سرعت قابل توجهی محصولات تراریخته موجود را تایید و آن‎ها را روانه بازار مصرف می‎کند. تا امروز 7 واریته سویا و 25 واریته ذرت تراریخته به تصویب مسؤلین نظارتی ترکیه رسیده است و هم اکنون در بازار مصرف قرار دارد. این مطلب را دکتر مسوسو بوراک، مدیرکل تحقیقات و سیاستگذاری ترکیه در وزارت غذا، کشاورزی، و دامپروری ترکیه طی سخنرانی …

 

ترکیه از معدود کشورهایی است که مقررات سختگیرانه‎ای در مورد مهندسی ژنتیک و استفاده از محصولات تراریخته داشته و در گذشته نه چندان دور از مخالفان سرسخت ایدئولوژیک محصولات تراریخته محسوب می‎شود. اما امروز ترکیه به صف کشورهای پیشرفته‎ای پیوسته است که با سرعت قابل توجهی محصولات تراریخته موجود را تایید و آن‎ها را روانه بازار مصرف می‎کند. تا امروز 7 واریته سویا و 25 واریته ذرت تراریخته به تصویب مسؤلین نظارتی ترکیه رسیده است و هم اکنون در بازار مصرف قرار دارد. این مطلب را دکتر مسوسو بوراک، مدیرکل تحقیقات و سیاستگذاری ترکیه در وزارت غذا، کشاورزی، و دامپروری ترکیه طی سخنرانی افتتاحیه خود در میز گرد بازنگری و ارزیابی مقررات ایمنی زیستی در آنکارا عنوان کرد. وی افزود اگرچه این موارد همگی برای مصرف به عنوان خوراک دام تایید شده اند ولی محدودیتی در این مورد وجود ندارد و تعدادی درخواست دیگر از جمله کلزا، پنبه و ذرت تراریخته برای مصرف انسان و خوراک دام نیز در دست بررسی است. میزگرد بازنگری و ارزیابی مقررات ایمنی زیستی از صبح روز پنج‎شنبه باحضور مسئولین وزارت غذا، کشاورزی و دامپروری، ایمنی زیستی، اساتید دانشگاهی و نمایندگان بخش محیط زیست ترکیه برگزار شد. در این نشست نمایندگانی از ایران، بلغارستان، دانشگاه واخنینگن هلند و سازمان خوار و بار جهانی نیز حضور داشتند و به بررسی ابعاد مختلف تولید محصولات تراریخته پرداختند. شرکت‎کنندگان در این میزگرد بر ضرورت استفاده از محصولات تراریخته و بهره‎مندی از فواید اقتصادی و به ویژه اجتماعی و زیست‎محیطی این محصولات تاکید کردند.

گفتنی است در ایران با وجود تاکید قانون ایمنی زیستی بر استفاده از محصولات تراریخته ، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با خرید به‎اصطلاح مستندهای فناوری‎هراسانه از کمپانی‎های رقیب محصولات تراریخته که بازار سم خود را ازدست رفته می‎بینند موجب تشویش اذهان مصرف‎کنندگان و سیاستگذاران شده است.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.