اتلاف ثروت ملی در حمایت از فناوری‎هراسی!

تهیه و تنظیم: زهرا حاجت‎پور- دکتر داود حیات‎غیب هماهنگ کننده پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی در کشور، این پروژه را برنامه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملل در ایران خواند. وی که در همایش موسوم به ایمنی زیستی و آگاهی عمومی در زمینه دستکاری ژنتیکی سخن می‎گفت، افزود مطابق با ماده 34 این پروژه باید در کشورها ظرفیت‎سازی …

 

دکتر داود حیات‎غیب هماهنگ کننده پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی در کشور، این پروژه را برنامه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملل در ایران خواند. وی که در همایش موسوم به ایمنی زیستی و آگاهی عمومی در زمینه دستکاری ژنتیکی سخن می‎گفت، افزود مطابق با ماده 34 این پروژه باید در کشورها ظرفیت‎سازی برای تنویر افکار عمومی در زمینه آشنایی با محصولات تراریخته انجام شود. حیات‎غیب در حالی هدف پروژه توانمندسازی ایمنی زیستی را ظرفیت‎سازی بدون جهت‎گیری عنوان کرد که سازمان حفاظت محیط زیست ایران به وضوح ضمن اتخاذ موضعی غیرقانونی علیه محصولات تراریخته از مشارکت مراجع صاحب‎ صلاحیت در این زمینه از جمله انجمن‎های علمی استفاده نمی‎کند. به عنوان مثال در این گرد همایی بارها به وضوح ادعای سرطانزا بودن این محصولات بدون ارائه حتی یک سند معتبر علمی مطرح شد.

در این تجمع همچنین، سید مهدی سیدی، طی سخنانی تجاری سازی محصولات تراریخته را اقدامی در جهت جهانی‎سازی خواند. وی در عین حال اشاره‎ای به دلایل مخالفت با تولید داخلی این محصولات نکرد. سیدی در حالی که آمار ارائه شده از سوی سرویس بین‎‎المللی دستیابی به و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی (ISAAA)، آمار مورد استناد سازمان خوار و بار جهانی، را غیر معتبر دانست، به هیچ منبع معتبری در ارتباط با دستیابی به آمار آخرین وضعیت محصولات تراریخته در جهان اشاره نکرد.

گفتنی است علی‎رغم اطلاع‎رسانی قبلی در هیچکدام از سخنرانی‎ها مجالی برای گفت و گو و پرسش و پاسخ حضوری شرکت‎کنندگان فراهم نشد.

سازمان حفاظت محیط زیست ایران با حمایت از چنین گردهمایی‎هایی عملا بودجه دولتی را که باید برای توسعه ملی هزینه شود به تشکل‎های فناوری‎هراس اختصاص می‎دهد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.