همایش ایمنی زیستی و آگاهی عمومی در تقابل با قانون و اهداف ستاد توسعه زیست فناوری

تهیه و تنظیم: سارا حمزه‎لو*- روز چهارشنبه 25 آذر 94 همایشی یک روزه با عنوان “ایمنی زیستی و آگاهی عمومی در زمینه دستکاری ژنتیکی” در سازمان حفاظت محیط زیست بدون دعوت ازنمایندگان انجمن‎های علمی چون انجمن علمی ایمنی زیستی، اتاق تهاتر ایمنی زیستی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد. متاسفانه رویکرد اصلی این همایش …

 

روز چهارشنبه 25 آذر 94 همایشی یک روزه با عنوان “ایمنی زیستی و آگاهی عمومی در زمینه دستکاری ژنتیکی” در سازمان حفاظت محیط زیست بدون دعوت ازنمایندگان انجمن‎های علمی چون انجمن علمی ایمنی زیستی، اتاق تهاتر ایمنی زیستی، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد. متاسفانه رویکرد اصلی این همایش یک روزه مخالفت با تولید محصولات تراریخته بدون ارایه هرگونه دلایل علمی مستند بود.

این همایش در حالی برگزار شد که ستاد توسعه زیست فناوری از طرح‎های مهندسی ژنتیک در کشاورزی و منابع طبیعی حمایت می‎کندو اهداف محیط زیست دوستانه‎ای چون کاهش مصرف سموم شیمیایی و حفظ تنوع زیستی مدنظر قرار گرفته است. تا کنون ستاد از 5 طرح آینده‎نگرانه که هدف تمامی آن‎ها تولید محصولات تراریخته با رویکرد مقاومت به آفات، بیماری‎ها و علف کش با هدف کاهش مصرف سموم شیمیایی و تحمل به علف کش‎های کم خطرتر بوده حمایت کرده است. در عین حال بر اساس ماده دو از قانون ایمنی زیستی دولت مکلف است تمهیدات لازم را برای توسعه کشت محصولات تراریخته و استفاده از آن‎ها را فراهم کند.

در این همایش هیچ‎گونه زمانی به طرح پرسش از سخنران اختصاص داده نشده بود و افرادی که به هر عنوان سوالی داشتند با تهدید حراست روبرو می‎شدند و بارها و بارها از آن‎ها خواسته شد تا جلسه را ترک کنند. در نهایت دکتر محمدعلی ملبوبی چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی کشور و رییس کارگروه بیوتکنولوژی کشاورزی ستاد توسعه زیست‎فناوری که به بی‎اساس بودن تعدادی از اظهارات ارایه شده توسط سخنرانان و غیر علمی بودن برخی از مطالب ارایه شده معترض بودند به همراه تعدادی از سایر مخالفان از جمع شرکت کنندگان اخراج شدند.

 

*کارشناس ارشد زیست فناوری

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.