“کلون کردن ژن، اصول و کاربردها”

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران- بهبود و اصلاح ویژگی‎های مهم موجودات مختلف همواره مورد توجه بشر بوده است. ظهور علم ژنتیک و روش‎های DNA نوترکیب موجب ایجاد تحولی چشمگیر در زمینه ایجاد تغییرات ژنتیکی از پیش تعیین شده در موجودات شد.کلون‎سازی ژن‎ها از جمله روش‎های کلیدی در این فرآیند محسوب شده که امکان جداسازی ژن‎های مفید از موجودات مختلف را فراهم می‎سازد. استفاده از تکنیک‎های کلون‎سازی به …

 

بهبود و اصلاح ویژگی‎های مهم موجودات مختلف همواره مورد توجه بشر بوده است. ظهور علم ژنتیک و روش‎های DNA نوترکیب موجب ایجاد تحولی چشمگیر در زمینه ایجاد تغییرات ژنتیکی از پیش تعیین شده در موجودات شد.کلون‎سازی ژن‎ها از جمله روش‎های کلیدی در این فرآیند محسوب شده که امکان جداسازی ژن‎های مفید از موجودات مختلف را فراهم می‎سازد. استفاده از تکنیک‎های کلون‎سازی به طور فزاینده‎ای در بخش‎های مختلف علوم زیستی گسترش یافته تا حدی که کلون‎سازی بسیاری از موجودات به شیوه‎ای رایج مبدل شده است.

کتاب”کلون کردن ژن، اصول و کاربرد‎ها” ترجمه کتابGene Cloning (Principles and Application) نوشته دکتر جولیا لوج، دکترپت لوند و دکتراستیو مینچن (2007) از کالج علوم زیستی دانشگاه بیرمنگام انگلستان و دارای 13 فصل است که توسط دکتر رضا شیرزادیان و مهندس صدیقه نصر رمزی به فارسی ترجمه شده است. این کتاب به زبان ساده و قابل فهم اصول کلون‎سازی ژن‎ها را تشریح کرده است و به طور تفصیلی به بحث در زمینه جنبه‎های کاربردی آن می‎پردازد. مطالعه این کتاب برای دانشجویان و پژوهشگران علوم زیستی، بیوتکنولوژی، ژنتیک و دیگر شاخه‎های مرتبط در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مفید خواهد بود. در فصل اول به نحوۀ استفاده از این کتاب اشاره شده است. فصل دوم به بحث در خصوص سازماندهی ژنوم در یوکاریوت‌ها و پروکاریوت‌ها می‎پردازد. ابزارهای کلیدی برای کلون‎سازی ژن در فصل سوم، کتابخانه‌های ژنی و نحوۀ غربالگری آن‌ها در سه فصل چهار، پنج و شش بیان شده است. روش‌های توالی‌یابی DNA در فصل هفتم و ابزارهای بیوانفورماتیکی و نحوۀ بررسی انواع توالی‌ها در فصل هشتم، نحوۀ تشخیص بیان ژن‌ها و برهم‌کنش پروتئین‌های ناشناخته و روش‌های مربوطه در این خصوص در فصل دهم، بررسی تنظیم بیان ژن با استفاده از تعیین مکان شروع رونویسی در فصل یازدهم بیان شده است. در نهایت بررسی تولید و استفاده از موجودات تراریخت و کاربردهای پزشکی و پزشکی قانونی در دو فصل انتهایی بیان شده‌اند.

علاقه‎مندان به تهیه این کتاب می توانند به انتشارات دانشگاه گیلان مراجعه کنند.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.