نتايج مثبت آزمايش پنبه تراريخته در غنا

در آزمايشي كه دانشمندان در شمال غنا در شش منطقه روي پنبه تراريخته مقاوم به آفات در مقایسه با پنبه عادی انجام دادند، نتایج مثبتی حاصل شد.

به گزارش مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، آزمايش مزرعه‌ای پنبه تراريخته در غنا، نتايج مثبت كشت اين محصول را نشان داد. در آزمايشي كه دانشمندان در شمال غنا در شش منطقه روي پنبه تراريخته مقاوم به آفات انجام دادند، پنبه تراريخته را در كنار پنبه غير تراريخته كشت داده و نتايج و آثار هر دو را مورد ارزيابي قرار دادند. قابل توجه است كه گياهان پنبه غير تراريخته شش مرتبه با حشره‌كش اسپري شدند در حالي كه گياهان پنبه تراريخته تنها دو بار محلول‌پاشي شدند. نتايج مثبت اين ارزيابي نشان داد كه كشت پنبه تراريخته، علاوه بر كاهش مصرف سموم و آفت‌كش‌هاي شيميايي و توليد بيشتر، در كاهش نيروي انساني و هزينه‌هاي توليد، موجب افزايش سودآوري براي كشاورزان شده است. علاوه بر این، كشت پنبه تراريخته با استفاده كمتر از سموم شیمیایی باعث کاهش خطرات مربوط به سلامت و بهداشت كشاورزان و امنيت محیط زیست مي‌شود.

با انجام اين آزمايش، كشاورزان غنا به علت بازده بالا و مقرون به‌صرفه‌بودن پنبه تراريخته مشتاق به كشت و توليد اين محصول در كشور خود شده‌اند. البته كشت رسمي پنبه تراريخته به آزمايشات و تحقيقات بيشتري نياز دارد كه به تاييد سازمان ملي ايمني‌زيستي اين كشور نياز دارد. اگر چه آزمایشات مزرعه‌اي كشت پنبه تراريخته نتایج و آثار مثبت نشان داد اما براي تجاري‌سازي اين محصول به اقدامات لازمي قبل از كشت آن نياز است كه به‌زودي بعد از تصويب آن، پنبه تراريخته در غنا تجاري‌سازي خواهد شد.

گفتني است كه در حال حاضر پنبه تراريخته در كشورهاي آمريكا، برزيل، آرژانتين، هندوستان، چين، پاراگوئه، آفريقاي جنوبي، پاكستان، استراليا، بوركينافاسو، ميانمار، مكزيك، كلمبيا، سودان و كاستاريكا به صورت تجاري كشت و توليد مي‌شود.

علاقمندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به پايگاه علوم زیستی کشاورزی در آفریقا مراجعه كنند.

منبع: خبرنامه انجمن ايمني‌زيستي ايران، شماره 36

تهيه و تنظيم: ليلا سرمدي

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.