مصرف سالانه 27 هزار تن سموم کشاورزی در ایران

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از وب‎دا- مسعود توحید فر خاطر نشان کرد: کاهش محصولات کشاورزی در جهان توسط آفات، به طور میانگین 14 تا 25 درصد برآورد شده است که متاسفانه استفاده از سموم کشاورزی به عنوان رایج ترین راه جلوگیری از این خسارت شناخته می شود.
این دانشیار دانشگاه پیرامون کاهش مصرف سموم کشاورزی و سرطان با کشت محصولات تراریخته گفت: سرطان، سومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری‎های قلبی و تصادفات در ایران محسوب می‎شود به طوری …


مسعود توحید فر خاطر نشان کرد: کاهش محصولات کشاورزی در جهان توسط آفات، به طور میانگین 14 تا 25 درصد برآورد شده است که متاسفانه استفاده از سموم کشاورزی به عنوان رایج ترین راه جلوگیری از این خسارت شناخته می شود.

این دانشیار دانشگاه پیرامون کاهش مصرف سموم کشاورزی و سرطان با کشت محصولات تراریخته گفت: سرطان، سومین عامل مرگ و میر بعد از بیماری‎های قلبی و تصادفات در ایران محسوب می‎شود به طوری که تعداد مبتلایان به سرطان در ایران، سالانه 70 هزار نفر برآورد شده که یک سوم آن یعنی 34 هزار نفر، بر اثر سموم شیمیایی به این بیماری مبتلا می‎شوند.

توحیدی فر با اشاره به اینکه سیستم نظارتی دقیقی بر روی محصولات کشت گلخانه‎ای در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: میزان سم مورد استفاده در گوجه فرنگی و خیار گلخانه‎ای بیش از 30 برابر حد مجاز است و استفاده از این سموم، علاوه بر تاثیرات منفی بر سلامت انسان، باعث آلودگی زیست محیطی نیز می‎شود.

وی افزود: استفاده از محصولات ارگانیک، علاوه بر کاهش عملکرد با چالش‎هایی همچون گران بودن، تولید و عرضه محدود و فقدان زمین‎های بکر همراه است و یکی از فناوری‎هایی که با تکیه بر آن می‎توان ضمن رفع خسارت‎های کاهش محصول ناشی از آفات، محصولات سالم عاری از بقایای سموم کشاورزی را تولید کرد، فناوری مهندسی ژنتیک است که منجر به تولید محصولات تراریخته می‎شود.

وی خاطر نشان کرد: این محصولات، قبل از ورود به بازار عرضه از لحاظ ایمنی مورد ارزیابی  قرار گرفته و جای نگرانی برای مصرف این محصولات باقی نمی‎ماند و چنانچه پیش بینی شده است که در دهه آینده با کشت محصولات تراریخته، تعداد گرسنگان جهان به نصف میزان کنونی کاهش می‎یابد.

توحید فر تصریح کرد: محصولات تراریخته به لحاظ ترکیبات مواد غذایی، ویتامین‎ها و عناصر با محصولات ارگانیک تفاوتی نداشته و تنها مقاومت آن‎ها در مقابل آفات افزایش می‎یابد و این محصولات توانایی سیر کردن 30 میلیون نفر را در سراسر دنیا دارند.

منبع: وب‎دا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.