محصولات تراریخته؛ محصولات پاک

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر- سمینار محصولات تراریخته به همت پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر و با همکاری انجمن علمی مهندسی باغبانی، چهارشنبه 5 اسفندماه 94، در محل تالار صبا برگزار شد.
دکتر قاسم محمدی‎نژاد، عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده باغبانی دانشگاه در رابطه با هدف برگزاری این سمینار علمی گفت: در شرایط کنونی اخبار ضد و نقیضی در رابطه با سلامت یا عدم سلامت محصولات تراریخته در رسانه‎های مختلف دیده می‎شود، بنابراین با هدف اطلاع رسانی وظیفه خود دانستیم تا به عنوان …


سمینار محصولات تراریخته به همت پژوهشکده باغبانی دانشگاه شهید باهنر و با همکاری انجمن علمی مهندسی باغبانی، چهارشنبه 5 اسفندماه 94، در محل تالار صبا برگزار شد.

دکتر قاسم محمدی‎نژاد، عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده باغبانی دانشگاه در رابطه با هدف برگزاری این سمینار علمی گفت: در شرایط کنونی اخبار ضد و نقیضی در رابطه با سلامت یا عدم سلامت محصولات تراریخته در رسانه‎های مختلف دیده می‎شود، بنابراین با هدف اطلاع رسانی وظیفه خود دانستیم تا به عنوان متخصصین و محققین این حوزه، بر اساس مستندات علمی بحث و بررسی صورت گیرد.

وی افزود: تکنولوژی تولید محصولات تراریخته یکی از مهم‎ترین رهیافت‎های علمی در کشاورزی جهت دستیابی به تولید غذای سالم و امنیت غذایی است. طبق گزارشات سازمان بهداشت جهانی، هیچ شواهدی مبنی بر ناسالم بودن این محصولات وجود ندارد و وزارت بهداشت و درمان کشور نیز هیچ حکمی مبنی بر عدم سلامت محصولات تراریخته صادر نکرده است.

دکتر محمدی‎نژاد با توضیح بحران آب و وضعیت خاک و محدودیت‎های کشاورزی در ایران، استفاده از فناوری‎های نوین را تنها امید رسیدن به امنیت غذایی در کشور دانست و گفت: با توجه به سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، افزایش جمعیت کشور، تغییر اقلیم و ضرورت دستیابی به محصول در کمترین زمان ممکن، استفاده از محصولات تراریخته ضروری است.

وی با ابراز امیدواری از افزایش تولید داخلی محصولات تراریخته و کاهش واردات این محصول، از دانشجویان تقاضا کرد اخبار و شایعات رسانه‎ها را ملاک قرار ندهند و با استناد به دستاوردهای علمی، روشنگری را از خانواده‎های خود آغاز کنند.

دکتر افسانه محکمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر و دبیر علمی سمینار نیز با تأکید بر اطلاع رسانی و رفع ابهامات در زمینه محصولات تراریخته، در مورد روند تولید این محصولات، سلامت آن و نیز خدمات این تکنولوژی به جامعه بشری سخنان خود را ادامه داد.

وی با اشاره به تاریخچه علم انتقال اطلاعات ژنیتکی، کاهش زمان اصلاح یک صفت، جلوگیری از انتقال همزمان صفات ناخواسته و رفع محدودیت انتقال ژن از گونه‎هایی با سازگاری جنسی را از مزایای این علم عنوان کرد و اطلاعاتی را در مورد ماهیت ژن، تغییر ژنتیک و راه‎های انتقال ژن، مراحل بررسی، ارزیابی و صدور مجوز کشت و تولید انبوه محصولات تراریخته ارائه داد.

بررسی موقعیت جهانی محصولات تراریخته، موضوع سخنرانی دکتر بابک ناخدا، عضو هیئت مدیره انجمن ایمنی زیستی ایران بود.

مهندسی ژنتیک در خدمت سلامت انسان‎ها، تولید پروتئین‎های نوترکیب دارویی در گیاهان تراریخته، افزایش تنوع زیستی و کاهش مصرف سموم با استفاده از محصولات تراریخته، عوارض ناشی از مصرف آفت‎کش و باقیمانده آن‎ها در محصولات کشاورزی، ایمنی زیستی راهگشای توسعه فناوری بومی محصولات تراریخته و راهکار اجرایی شدن ایمنی زیستی در برنامه ششم کشور از موضوعات دیگری بود که در این سمینار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر صالحه صبوری، عضو هیأت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر مریم عبدلی نسب، عضو هیأت علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، دکتر مطهره محسن پور، عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، دکتر کمال احمدی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر، دکتر جعفر ذوالعلی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر و دکتر سمیرا کهک، دبیر شورای مشورتی مرجع ملی ایمنی زیستی سخنرانان این سمینار علمی بودند.

منبع: روابط عمومی دانشگاه شهید باهنر کرمان


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.