مهر تایید سازمان غذا و دارو بر سلامت فرآورده‎های تراریخته

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران به نقل از ایسنا- مدیر کل آزمایشگاه‎های مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو تاکید کرد: تمامی فرآورده‌های تراریخته از جمله روغن‌های خوراکی دارای مجوز وزارت بهداشت، آزمایش‎ها و بررسی‎های لازم را گذرانده‎اند و سلامت و ایمنی آن‎ها کاملا مورد تایید است. دکتر حسین رستگار اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی بر تولید و واردات محصولات تراریخته، وزارت بهداشت بر سلامت محصولات و …


مدیر کل آزمایشگاه‎های مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو تاکید کرد: تمامی فرآورده‌های تراریخته از جمله روغن‌های خوراکی دارای مجوز وزارت بهداشت، آزمایش‎ها و بررسی‎های لازم را گذرانده‎اند و سلامت و ایمنی آن‎ها کاملا مورد تایید است.

دکتر حسین رستگار اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی بر تولید و واردات محصولات تراریخته، وزارت بهداشت بر سلامت محصولات و فرآورده‎های مورد مصرف خوراکی انسان و سازمان حفاظت محیط زیست بر جنبه‎های زیست‎محیطی گیاهان تراریخته رهاسازی شده نظارت دارند. بر این اساس کشت محصولات تراریخته تا زمانی که به مرحله عرضه به بازار برای مصرفی انسانی نرسیده باشند نیازی به مجوز وزارت بهداشت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت بر تمامی فرآورده‎های تراریخته وارداتی و تولیدی که مصرف خوراکی دارند نظارت دارد و این قبیل محصولات که پس از بررسی مستندات و انجام آزمایش‎های لازم مجوز وزارت بهداشت را اخذ کرده‎اند از لحاظ ایمنی و سلامت کاملا مورد تایید هستند. البته ممکن است فرآورده‎هایی به صورت قاچاق به کشور وارد شوند که طبعا با توجه به عدم بررسی و کنترل آن‎ها توسط وزارت بهداشت تاییدیه لازم را ندارند.

مدیر کل آزمایشگاه‎های مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو اخیرا در یک مناظره تلویزیونی از محصولات تراریخته به عنوان شمشیری دو لبه یاد کرده بود که برخی مخالفان این محصولات، این تعبیر را به مفهوم اذعان وی به مضر بودن محصولات تراریخته! مطرح کرده بودند.

رستگار در این زمینه توضیح داد که منظور وی از تعبیر شمشیر دو لبه، مضر بودن تراریخته‎ها نیست بلکه به عقیده وی نه فقط داروها و مکمل‎های ورزشی که حتی آب هم در صورت مصرف غیراصولی، نظارت نشده و بیش از حد می‎تواند زیانبخش باشد و به عنوان شمشیری دو لبه عمل کند.

وی تصریح کرد: در مورد محصولات تراریخته هم مثل همه محصولات و فرآورده‎هایی که به مصرف خوراکی و غیرخوراکی می‎رسند ضوابط و استانداردهای ملی و بین‌المللی وجود دارد که عرضه آن‎ها منوط به رعایت این ضوابط است. در کشور ما هم محصولات تراریخته از جمیع جهات بررسی شده و در صورت انطباق با ضوابط لازم، مجوزهای قانونی را اخذ می‌کنند.

منبع: ایسنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.