تاکید مقام معظم رهبری و دولت بر توسعه فناوری زیستی/ تولید تراریخته‌ها در 28 کشور جهان

ایسنا- رییس انجمن ایمنی زیستی، حمایت رهبر معظم انقلاب را بزرگترین سرمایه در مسیر توسعه فناوری زیستی در کشور عنوان کرد و گفت: ایران عزم خود را برای استفاده از فناوری تراریخته جزم کرده و هیاهویی که شنیده می‌شود ناشی از نگرانی از همین امر است. دکتر بهزاد قره‌یاضی با بیان این که در اهداف اسناد بالادستی نظام بر تامین امنیت غذایی از طریق منابع داخلی تاکید شده است، اظهار داشت: استفاده از مهندسی ژنتیک ضمن اصلاح و بهبود کیفیت غذا به تولید محصول بهتر و کاهش آلاینده‌های محیطی منجر می‌شود اما شاید مهمترین مزیت آن این باشد که برخلاف تمام روش‎های سنتی، غذای تولیدی را …



تاکید مقام معظم رهبری و دولت بر توسعه فناوری زیستی/ تولید تراریخته‌ها در 28 کشور جهان

ایسنا- رییس انجمن ایمنی زیستی، حمایت رهبر معظم انقلاب را بزرگترین سرمایه در مسیر توسعه فناوری زیستی در کشور عنوان کرد و گفت: ایران عزم خود را برای استفاده از فناوری تراریخته جزم کرده و هیاهویی که شنیده می‌شود ناشی از نگرانی از همین امر است.


دکتر بهزاد قره‌یاضی با بیان این که در اهداف اسناد بالادستی نظام بر تامین امنیت غذایی از طریق منابع داخلی تاکید شده است، اظهار داشت: استفاده از مهندسی ژنتیک ضمن اصلاح و بهبود کیفیت غذا به تولید محصول بهتر و کاهش آلاینده‌های محیطی منجر می‌شود اما شاید مهمترین مزیت آن این باشد که برخلاف تمام روش‎های سنتی، غذای تولیدی را قبل از مصرف مورد تست و بررسی قرار می‎دهد حتی در مورد واریته‌های حاصل از اصلاح نباتات در سال‎های اخیر هم چنین امکانی وجود ندارد مثلا یک واریته سیب زمینی پس از مدتی مصرف به دلیل سولانین بالا چمن‎آوری شد در حالی که در مورد محصولات تراریخته امکان ارزیابی کامل قبل از معرفی و عرضه واریته جدید وجود دارد.

قره‌یاضی خاطرنشان کرد: این ویژگی نه به دلیل امنیت کمتر محصولات تراریخته که حاصل بلوغ بشر در عرصه کنترل امنیت غذاست.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به گزارش‌های موثق سازمان‌های جهانی در خصوص محصولات اصلاح‌ شده ژنتیکی و تراریخته گفت: بر اساس گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی تمامی محصولات غذایی در سبد غذایی مردم، مورد بررسی و ارزیابی سلامت قرار گرفته و ایمن هستند و هیچ دلیلی برای ابراز نگرانی در این مورد وجود ندارد.

منبع: ایسنا


قره‌یاضی با اشاره به بیانیه فائو که تاکیدی مجدد بر ایمنی کامل محصولات تراریخته است، خاطرنشان کرد: دانشمندان مهندسی ژنتیک به تمام فناوری‌ها از جمله محصولات ارگانیک و حتی استفاده اصولی از سموم و کودهای شیمیایی احترام می‌گذارند و مثل همه دانشمندان براساس یافته‌های علمی و فارغ از احساسات مثبت و منفی تصمیم می‌گیرند اما کسانی که منافعشان در واردات برخی محصولات است به تولید محصولات تراریخته نه می‌گویند.


موسس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در ادامه با بیان این که در ایران هم وزرای بهداشت در همه دولت‌ها سلامتی محصولات تراریخته را تایید کرده‌اند، تصریح کرد: هم اکنون ۱۸۱ میلیون هکتار از اراضی زراعی 25 کشور جهان زیر کشت محصولات تراریخته رفته و تقریبا در همه کشورها از این محصولات استفاده می‌کنند.


قره‌یاضی اضافه کرد: هم اکنون ۸۲ درصد سطح زیر کشت سویای جهان، تراریخته است که با توجه به بهره وری بالاتر ارقام تراریخته بیش از ۹۵ درصد تولید سویای جهان از این محصولات اصلاح شده ژنتیکی است. در واقع صددرصد سویای مبادله شده در بازار جهانی از جمله سویای وارداتی ایران تراریخته است.


رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان اینکه در حالی که همه روغن نباتی‌های مصرفی کشور تراریخته است ترساندن بی دلیل مردم از این محصولات کاملا بیهوده است، اظهار کرد: خوشبختانه بزرگترین سرمایه ما حمایت مستقیم مقام معظم رهبری از بیوتکنولوژی و فناوری تراریخته است. در همین حال قانون ایمنی زیستی نیز دولت را مکلف به حمایت از این فناوری کرده است و شخص رئیس جمهور نیز بر این مسئله تاکید دارد در همین حال شاهد عزم جدی وزارت جهاد کشاورزی برای صدور مجوز محصولات تراریخته هستیم. از سوی دیگر، وزارت بهداشت و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز حمایت خود را از این محصولات اعلام کرده‌اند.

منبع: ایسنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.