سوءاستفاده از یک نامه ظریف که 16 سال قبل منتشر شده

آفتاب- چندی است که نامه‎ای منصوب به قهرمان ملی و سردار دیپلمات کشورمان دکتر محمدجواد ظریف با موضوع محصولات دست‎ورزی شده ژنتیکی یا تراریخته، در رسانه‎ها خبرساز شده است. مخالفان توسعه محصولات تراریخته در کشور درحالی امروز و در اوج محبوبیت دکتر ظریف از مندرجات این نامه سوء استفاده می‎کنند که کشورمان بیش از هر زمان دیگری به تجاری‎سازی این محصولات نزدیک شده است. دکتر ظریف 16 سال پیش در پی گزارشات اشتباه یکی از افراد اعزام شده به مذاکرات پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا که در زمینه مهندسی ژنتیک فاقد هرگونه تخصصی بود، چنین نامه‎ای …


سوءاستفاده از یک نامه ظریف که 16 سال قبل منتشر شده

چندی است که نامه‎ای منصوب به قهرمان ملی و سردار دیپلمات کشورمان دکتر محمدجواد ظریف با موضوع محصولات دست‎ورزی شده ژنتیکی یا تراریخته، در رسانه‎ها خبرساز شده است. مخالفان توسعه محصولات تراریخته در کشور درحالی امروز و در اوج محبوبیت دکتر ظریف از مندرجات این نامه سوء استفاده می‎کنند که کشورمان بیش از هر زمان دیگری به تجاری‎سازی این محصولات نزدیک شده است.

دکتر ظریف 16 سال پیش در پی گزارشات اشتباه یکی از افراد اعزام شده به مذاکرات پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا که در زمینه مهندسی ژنتیک فاقد هرگونه تخصصی بود، چنین نامه‎ای را امضا کرد. وی پس از آگاهی از نادرست بودن مطالب مندرج در نامه، تهیه کننده پیش‌نویس که نماینده وزارت امور خارجه در این مذاکرات بود را عزل کرده و از آن تاریخ تا کنون نیز در این مورد و در مورد مهندسی ژنتیک اظهارنظر نکرده است.

به گزارش آفتاب، مدعیان مخالفت با تولید محصولات تراریخته در حالی نامعلوم بودن آثار این محصولات برای سلامت انسان و محیط زیست را به عنوان دغدغه اصلی خود بیان می‎کنند که محصولات تراریخته برخلاف محصولات تولید شده به سایر روش‎ها، تنها پس از انجام آزمایشات متعدد که ایمنی این محصولات را برای انسان، دام و محیط زیست تایید کند مجوز کشت و یا رهاسازی دریافت می‌کنند.


باید گفت ادعاهایی نظیر استفاده از محصولات تراریخته به عنوان سلاح بیولوژیک و تهدیدی برای سلامت بشر نه تنها کاملا بی‎اساس هستند بلکه مطالعات نشان داده‎اند که محصولات مهندسی ژنتیک شده به واسطه دارابودن صفاتی مانند مقاومت به علف‎کش و تحمل به خشکی باعث کاهش مصرف سموم شیمیایی و در نتیجه تولید غذای سالم‎تر و پاک‎تر شده‎اند. این محصولات همچنین با کاهش انتشار دی‎اکسید کربن به حفظ سلامت محیط زیست کمک کرده‎اند. این سوال هم بی‌پاسخ مانده است که مخالفین محصولات تراریخته چرا در طی 20 سال گذشته که این محضولات وارد کشور می‌شدند با سکوت رضایت آمیز خود زمینه استمرار واردات را فراهم کردند و چرا اکنون که تولید ملی این محصولات کلید خورده است این همه جنجال به پا کرده‌اند.


گفتنی است تولید تجاری این محصولات از سال 1996 آغاز شد و در کمتر از بیست سال سطح زیر کشت جهانی آن‎ها به 180 ملیون هکتار رسید. که این امر نشان دهنده پذیرش بی‎سابقه یک فناوری در سطح جهان است.


سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان مرجع و فصل‌الخطاب جهانی در عرصه سلامت و بهداشت مواد غذایی به صراحت از ایمنی و سلامتی محصولات تراریخته حمایت کرده و می‌کند. بر اساس اعلام این سازمان که در وبگاه اصلی آن قابل دسترسی است، “غذاهاي ناشي از موجودات تراريخته‏اي كه امروزه در بازار جهاني يافت مي‏شوند مورد بررسي‏ها و تجزيه و تحليل‏هاي مختلف و ارزیابی ريسك قرار گرفته و تاييد شده‏اند و خطري براي سلامتي انسان ندارند. به علاوه در كشورهايي كه اين محصولات تاييد و مصرف شده‏ اند هيچ اثر سوئي بر روي سلامتي انسان ديده نشده است”.

منبع: آفتاب


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.