نقش تراریخته‎ها در سلامت و محیط زیست

ویستا به نقل از اعتماد- افزایش جمعیت کره زمین و افزایش گرمای کره زمین از یک طرف و کاهش تنوع زیستی از طرفی دیگر، باعث شده است فشارهای زیادی به محیط زیست وارد آید. تا سال ۲۰۲۰ جمعیت کره زمین به ۸ میلیارد نفر می‎رسد. لذا تغذیه این جمعیت از دیدگاه تولید، توزیع و سالم رساندن به مصرف‎کننده مساله‎ای بسیار مهم و اساسی است و در صورتی که جهت برخورد با چنین وقایعی آینده‎نگری در کار نباشد حتماً مشکلاتی در پیش خواهند بود که فردا برای مقابله با آن‎ها دیر است.

متاسفانه زمین‎های زراعی و جمعیت به طور یکسانی توزیع نشده‎اند. به عنوان مثال، چین فقط ۷ درصد از زمین‎های حاصلخیز کره زمین را داراست در صورتی که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعیت کره زمین در چین ساکنند. بنابراین حتی اگر از تمام این اراضی به بهترین روش و در بهترین شرایط استفاده شود، باز هم پاسخگوی نیاز غذایی این جمعیت نخواهد بود.

از آنجایی که همیشه نمی‎توان بهره‎برداری صد درصد را انتظار داشت و همچنین عوامل دیگری از جمله فرسایش خاک، کمبود آب، عدم حاصلخیزی خاک به دلیل نامساعد بودن شرایط محیطی، کمبود منابع تجدیدناپذیر و از طرف دیگر کم شدن جمعیت افرادی که مشتاق به کار بر روی زمین‎های زراعی هستند، در آینده نه تنها برای چین بلکه برای تامین …


نقش تراریخته‎ها در سلامت و محیط زیست

 افزایش جمعیت کره زمین و افزایش گرمای کره زمین از یک طرف و کاهش تنوع زیستی از طرفی دیگر، باعث شده است فشارهای زیادی به محیط زیست وارد آید. تا سال ۲۰۲۰ جمعیت کره زمین به ۸ میلیارد نفر می‎رسد. لذا تغذیه این جمعیت از دیدگاه تولید، توزیع و سالم رساندن به مصرف‎کننده مساله‎ای بسیار مهم و اساسی است و در صورتی که جهت برخورد با چنین وقایعی آینده‎نگری در کار نباشد حتماً مشکلاتی در پیش خواهند بود که فردا برای مقابله با آن‎ها دیر است.

متاسفانه زمین‎های زراعی و جمعیت به طور یکسانی توزیع نشده‎اند. به عنوان مثال، چین فقط ۷ درصد از زمین‎های حاصلخیز کره زمین را داراست در صورتی که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعیت کره زمین در چین ساکنند. بنابراین حتی اگر از تمام این اراضی به بهترین روش و در بهترین شرایط استفاده شود، باز هم پاسخگوی نیاز غذایی این جمعیت نخواهد بود.

از آنجایی که همیشه نمی‎توان بهره‎برداری صد درصد را انتظار داشت و همچنین عوامل دیگری از جمله فرسایش خاک، کمبود آب، عدم حاصلخیزی خاک به دلیل نامساعد بودن شرایط محیطی، کمبود منابع تجدیدناپذیر و از طرف دیگر کم شدن جمعیت افرادی که مشتاق به کار بر روی زمین‎های زراعی هستند، در آینده نه تنها برای چین بلکه برای تامین غذای ۸ میلیارد انسان ساکن بر روی کره زمین مشکلات زیادی در پیش خواهد بود. از سوی دیگر منابع و معادن موجود در محیط زیست ثابت نخواهند ماند و در طول زمان دچار دگرگونی‎ها و تغییراتی می‎شوند که می‎توان گفت بیشترشان به ضرر انسان و حتی خود محیط زیست است. ویران شدن صحراها و جنگل‎ها و مصرف مداوم زغال سنگ و نفت، همگی منجر به افزایش دی اکسیدکربن و در نتیجه بالا رفتن گرمای کره زمین می‎شوند. دانشمندان ثابت کرده‎اند که تا سال ۲۱۰۰ میانگین دمای کره زمین ۲ تا ۳ درجه سانتی گراد افزایش می‎یابد و در کنار آن نوسانات آب و هوایی نیز بیشتر خواهد شد. تغییرات آب و هوایی می‎تواند زمان‎بندی بارش‎ها را به طور اساسی تغییر دهد و همین امر باعث مهاجرت مردم و تغییر شغل و پیشه کشاورزان می‎شود. به علاوه، افزایش آلودگی‎های بشر، خود از جمله عواملی است که به مرور باعث فرسایش بیابان‎ها، زمین‎ها و صحراها می‎شود و از همه مهم‎تر مشکلاتی را در کمیت و کیفیت آب و دسترسی به آن ایجاد می‎کند که این امر حیات موجودات زنده را به خطر خواهد انداخت.

نداشتن تغذیه مناسب و کمبودهای غذایی باعث شده است بسیاری از بیماری‎ها در بین مردم مناطق محروم خصوصاً کشورهای آفریقایی و به ویژه در بین کودکان، به طور چشمگیری گسترش یابند. از جمله تلاش‎هایی که می‎توان در جهت حل این مشکل انجام داد این است که بتوان با حداقل امکانات و هزینه کمتر، بیشترین کمک و رسیدگی را در چنین مناطقی داشت. لذا با بهره‎گیری از فناوری‎های زیستی و علوم مختلف از جمله مهندسی ژنتیک، سعی می‎شود گیاهان را به گونه‎ای تغییر دهند که از نظر داشتن عناصر ضروری بدن، ویتامین‎ها و ارزش غذایی دارای بهترین و بیشترین ویژگی‎های لازم باشند.

یکی از مشکلاتی که در گذشته در زمینه بهره‎برداری از گیاهان و محصولات کشاورزی و مرکبات و سایر مواد غذایی ضررهایی را ایجاد می‎کرد، حفظ و نگهداری از محصولات در انبارهای مربوطه بود که امروزه با استفاده از روش‎های نوین بیوتکنولوژی، انبارداری طولانی میسر شده و لذا با افزودن تاریخ مصرف مواد غذایی و کنسروها و انواع بسته بندی‎های مواد خوراکی، بیشتر می توان از محصولات استفاده مفید کرد.

با گزارش‎هایی که روزانه در اخبار علمی اعلام می‎شود کاملاً مشهود است که به دلیل تجاوز بشر به حریم محیط زیست و استفاده نابجا و غلط از زیستگاه‎های طبیعی، زیستگاه‎های بسیاری از انواع موجودات از بین رفته‎اند و بسیاری هم در معرض خطر نابودی هستند. تمام موارد یاد شده در کنار بسیاری از دلایل دیگر همگی منجر به اختلال در نظام طبیعی حیات می‎شوند و لذا جهت نگهداری جنگل‎ها، زیستگاه‎ها، گوناگونی گونه‎ها، پاکیزگی محیط، آب، خاک و برای حفظ حیات الزاماً باید مطمئن بود که مواد غذایی مورد نیاز در آینده در شرایطی بسیار مناسب با خاک و آب و محیط مناسب به دست می‎آیند و کمترین خطر و مشکلی آینده را تحریک خواهد کرد. در چنین شرایطی است که دستاوردهای علمی و پیشرفت‎های حاصل از فناوری به کمک بشر می‎آیند.

امروزه با استفاده از علوم مختلف از جمله بیوتکنولوژی و تغییرات ژنتیکی دانشمندان در تلاشند تا هر چه بیشتر از تاثیرات منفی که به هر دلیلی محیط زیست و سلامت کره زمین را تهدید می‎کند، بکاهند. یکی از مزیت‎هایی که استفاده از بیوتکنولوژی در حفظ سلامت محیط زیست دارد کاهش مصرف آفت‎کش‎ها است. با توجه به نیاز غذایی بشر، به دست آوردن محصولی سالم و مناسب از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.

کشاورزان و زارعین برای مبارزه با آفات و جلوگیری از تهاجم حشرات موذی به مزارع و حفظ سلامت گیاهان در مقابل بیماری‎های مختلف، به هر نحوی تلاش می‎کنند. یکی از روش‎‎‎های مبارزه با این مشکلات استفاده از طیف وسیعی از آفت‎کش‎هاست. مصرف این مواد، مشکلات و نگرانی‎هایی را در پی داشته است که از دیرباز ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود. چنین آفت‎کش‎ها و مواد دارویی مربوط به گیاهان از مواد شیمیایی و مواد سمی ساخته می‎شوند. همچنین با توجه به اینکه هدف اصلی در ساختن این مواد در واقع مقابله با آفت و بیماری‎های گیاهی است، کمتر به تاثیرات مصرف آن روی محیط توجه شده بود.

به دلیل پایداری و عدم تجزیه شدن سریع آفت‎کش‎ها و عدم بازگشت کامل شان به چرخه حیات، آسیب زیادی به محیط زیست و حیات موجودات وارد می‎کند. اکنون تلاش می‎شود با استفاده از فناوری‎های زیستی و علم ژنتیک با تغییرات ژنتیکی گیاهان را به برخی آفت‎ها، ویروس‎ها و بیماری‎های مختلف گیاهی مقاوم سازند. با دستیابی کامل و درست به چنین روشی دیگر نیاز نیست که از آفت‎‎کش‎های سمی و مختلف برای مقابله با بیماری‎ها استفاده کرد.

بنابراین امید است در آینده‎ای نه چندان دور از آلودگی زیست‎محیطی که در راستای کشاورزی به محیط وارد می‎شود در امان بود.

نازلی ستوده

منبع: ویستا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.