رقابت اروپا با آمریکا در اعمال محدودیت تولید محصولات تراریخته

پول‌نیوز – یک استاد و پژوهشگر صنعت روغن با اعلام این که 85 درصد سویای تولیدی و 100 درصد سویای مبادله شده در بازارهای بین‎المللی تراریخته هستند تاکید کرد اساسا در مورد برخی محصولات نمونه غیرتراریخته وجود ندارد و محصولات کشاورزی تراریخته و فرآورده‎های آن از جمله روغن‎های خوراکی سال‎هاست که با اطمینان کامل در اروپا، آمریکا و سایر کشورها مصرف می‎شوند. منوچهر بهمنی با اشاره به مصرف گسترده روغن تراریخته در کشورهای مختلف دنیا درباره علت برخی مخالفت‎ها و محدودیت‎ها در زمینه محصولات تراریخته در برخی کشورهای اروپایی گفت: علت این مخالفت‌ها صرفا رقابت‎های اقتصادی و توان پایین تولید محصولات کشاورزی در اروپا در مقایسه با آمریکا و دیگر کشورهای آمریکایی مثل آرژانتین و برزیل است. از آنجا که کشورهای اروپایی قادر به رقابت با کشاورزی عظیم کشورهایی مثل آمریکا و برزیل نیستند سعی دارند با تبلیغات منفی علیه محصولات تراریخته جلو سیل واردات محصولات کشاورزی به اروپا و تضعیف بیشتر اقتصاد کشاورزی خود را بگیرند. بهمنی تصریح کرد: قیمت تمام شده محصولات تراریخته با وجود فناوری بالا به دلیل توان رقابت‎پذیری بیشتر این …

رقابت اروپا با آمریکا در اعمال محدودیت تولید محصولات تراریخته

یک استاد و پژوهشگر صنعت روغن با اعلام این که 85 درصد سویای تولیدی و 100 درصد سویای مبادله شده در بازارهای بین‎المللی تراریخته هستند تاکید کرد اساسا در مورد برخی محصولات نمونه غیرتراریخته وجود ندارد و محصولات کشاورزی تراریخته و فرآورده‎های آن از جمله روغن‎های خوراکی سال‎هاست که با اطمینان کامل در اروپا، آمریکا و سایر کشورها مصرف می‎شوند.


منوچهر بهمنی با اشاره به مصرف گسترده روغن تراریخته در کشورهای مختلف دنیا درباره علت برخی مخالفت‎ها و محدودیت‎ها در زمینه محصولات تراریخته در برخی کشورهای اروپایی گفت: علت این مخالفت‌ها صرفا رقابت‎های اقتصادی و توان پایین تولید محصولات کشاورزی در اروپا در مقایسه با آمریکا و دیگر کشورهای آمریکایی مثل آرژانتین و برزیل است. از آنجا که کشورهای اروپایی قادر به رقابت با کشاورزی عظیم کشورهایی مثل آمریکا و برزیل نیستند سعی دارند با تبلیغات منفی علیه محصولات تراریخته جلو سیل واردات محصولات کشاورزی به اروپا و تضعیف بیشتر اقتصاد کشاورزی خود را بگیرند.


بهمنی تصریح کرد: قیمت تمام شده محصولات تراریخته با وجود فناوری بالا به دلیل توان رقابت‎پذیری بیشتر این محصولات پایین‎تر از نمونه‎های غیرتراریخته است. البته این اختلاف قیمت چندان زیاد نیست مثلا در برخی دانه‎های روغنی حدود پنج دلار در تن است.


وی که مدیریت تحقیقات یک شرکت بزرگ تولید روغن نباتی در کشور را نیز عهده دار است در خصوص برچسب‎گذاری محصولات و فرآورده‎های غذایی تراریخته در کشور گفت: برچسب‎گذاری به خودی خود اقدام درستی است اما با توجه به فضای نامطلوب رقابتی و جوسازی‎های غیر علمی که علیه تولید محصولات تراریخته وجود دارد اجرای این طرح در کشور ما چندان مناسب نبود.


در شرایطی که بلوغ و آگاهی عمومی لازم درباره محصولات تراریخته در کشور وجود ندارد و برخی فعالان سیاسی و اقتصادی همه چیز را فدای منافع خود یا جناح سیاسی‎شان می کنند طبعا از برچسب‎گذاری هم سوء استفاده می‎شود.


این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به این که مساله تامین غذای مورد نیاز انسان با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و کاهش منابع آبی و محدودیت زمین‎های کشاورزی به عنوان چالشی جدی در سراسر جهان مطرح است، اظهار داشت: دانشمندان و سیاستگذاران در کشورهای مختلف بر نقش منحصر به فرد فناوری تولید محصولات تراریخته در تامین امنیت غذایی در سال‌های آینده اذعان دارند اگر چه ممکن است به دلیل پاره‎ای ملاحظات اقتصادی و برای حمایت از کشاورزان خود به طور مقطعی واردات یا تولید این محصولات را محدود کنند.


بر این اساس کار در زمینه تولید گونه‎های مختلف تراریخته در کشورهای مختلف در فازهای مختلف تحقیق و تولید در حال پیگیری است و در هیچ کشوری اصل محصولات تراریخته زیر سوال نمی‎رود بلکه نهایتا بر ضرورت کنترل و ارزیابی دقیق آن‎ها تاکید می‎شود.


وی خاطرنشان کرد: از این لحاظ تبلیغات منفی‎ای که از سوی برخی جریان‌ها علیه محصولات تراریخته در ایران صورت می‎گیرد و بدون هیچ گونه مبنای علمی ایمنی و سلامت این قبیل محصولات را در رسانه‎ها زیر سوال می‎برند فاقد هرگونه مبنای علمی بوده و با اهداف و انگیزه‎های خاصی انجام می‌شود.

منبع: پول نیوز


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.