سویا و ذرت تراریخته مجوز مصرف دارند

مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران – دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سویا و ذرت، تنها محصولات غذایی تراریخته موجود در بازار کشور به شمار می‎روند که در سطح عرضه دارای مجوز مصرف هستند.

دکتر مهرناز خیراندیش افزود: تمام این محصولات پس از بررسی‎های انجام شده از منظر ایمنی، طبق ضوابط موجود در سازمان متبوع، مجوز مصرف را اخذ کرده‎اند.

وی خاطرنشان کرد: اغلب این محصولات بیش از 10 سال است که در سایر کشورها از جمله اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گرفته‎اند و بدنبال بررسی‎های صورت پذیرفته توسط سازمان‎های معتبر …


دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت:


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

سویا و ذرت تراریخته مجوز مصرف دارند

دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سویا و ذرت، تنها محصولات غذایی تراریخته موجود در بازار کشور به شمار می‎روند که در سطح عرضه دارای مجوز مصرف هستند.

دکتر مهرناز خیراندیش افزود: تمام این محصولات پس از بررسی‎های انجام شده از منظر ایمنی، طبق ضوابط موجود در سازمان متبوع، مجوز مصرف را اخذ کرده‎اند.

وی خاطرنشان کرد: اغلب این محصولات بیش از 10 سال است که در سایر کشورها از جمله اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گرفته‎اند و بدنبال بررسی‎های صورت پذیرفته توسط سازمان‎های معتبر، ایمنی آن‎ها تایید شده است.

دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت تصریح کرد: بنابر نظر و اجماع علما و مستندات سازمان جهانی بهداشت، همه محصولات غذایی تراریخته دارای مجوز مصرف در بازار تجارت جهانی، ایمن هستند و علاوه بر این، محصولات تراریخته طبق ضوابط موجود در راستای رعایت حقوق مصرف‎کننده و همچنین اطلاع‎رسانی عمومی در کشور برچسب‎گذاری می‎شوند.

خیراندیش تاکید کرد: همه محصولات غذایی تراریخته موجود در سطح عرضه از نظر معیارهای سلامتی و بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته و پس از اثبات ایمن بودن آن‎ها، مجوز مصرف انسانی دریافت کرده‎اند.

دولت یازدهم در پی قانونی‎سازی محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه است.

برنامه ششم توسعه قرار است پس از بررسی و تصویب در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به اجرا در آید.

محصولات تراریخته، محصولاتی اصلاح شده و دارای مزایایی هستند که در انواع سنتی دیده نمی‎شود. مثلا برنج تراریخته از طریق انجام دستورزی ژنتیکی به آفت کرم ساقه‎خوار برنج مقاوم است و در نتیجه در کشت این محصول هیچ نیازی به استفاده از سم نیست.

امید آن می‎رود که با لغو آیین نامه بازدارنده قانون ملی ایمنی زیستی و تصویب آیین نامه جدید ،که در بهار سال گذشته در دولت یازدهم رخ داد، و با اجرایی شدن قانون ملی ایمنی زیستی درکشور بتوانیم هم گام با سایر کشورهای پیشرفته از فناوری مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته تولید داخل بهره‎مند شویم.

لینک مرتبط: ایرنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.