جنگ بی‌پایه و اساس تراریخته و ارگانیک

سبزینه – انتشار مطالب جدید در سایت سازمان جهانی غذایی (فائو) درباره محصولات تراریخته و تایید این سازمان بر سلامت این محصولات در اواخر اردیبهشت 95 بهانه‌ای شد تا رئیس انجمن ایمنی زیستی کشور با دعوت از دانشمندی خارجی به عنوان ‌میهمان کشورمان، مهر تاییدی بر اثبات درستی حرف‌های دبیر این انجمن بزند. در این جلسه که به میزبانی خبرگزاری دانشجویان ایران و در حضور خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها با موضوع “توسعه پایدار، رشد اقتصادی و و محصولات تراریخته” برگزار شد؛ بهزاد قره‌یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی کشور، از نهایی شدن صدور مجوز برای محصولات تراریخته خبر داد و گفت: بر اساس قانون، وزارت جهاد کشاورزی مسئول صدور مجوزها برای محصولات کشاورزی است و سازمان محیط زیست فقط مسئولیت بررسی و آنالیز احتمال وجود خطر را بر عهده دارد. وی با اشاره به رونمایی از پنبه تراریخته در سال گذشته …


پروفسور کلاوس امان، استاد دانشگاه برن سوئیس، در تهران عنوان کرد:

جنگ بی‌پایه و اساس تراریخته و ارگانیک

سبزینه – انتشار مطالب جدید در سایت سازمان جهانی غذایی (فائو) درباره محصولات تراریخته و تایید این سازمان بر سلامت این محصولات در اواخر اردیبهشت 95 بهانه‌ای شد تا رئیس انجمن ایمنی زیستی کشور با دعوت از دانشمندی خارجی به عنوان ‌میهمان کشورمان، مهر تاییدی بر اثبات درستی حرف‌های دبیر این انجمن بزند.

در این جلسه که به میزبانی خبرگزاری دانشجویان ایران و در حضور خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها با موضوع “توسعه پایدار، رشد اقتصادی و و محصولات تراریخته” برگزار شد؛ بهزاد قره‌یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی کشور، از نهایی شدن صدور مجوز برای محصولات تراریخته خبر داد و گفت: بر اساس قانون، وزارت جهاد کشاورزی مسئول صدور مجوزها برای محصولات کشاورزی است و سازمان محیط زیست فقط مسئولیت بررسی و آنالیز احتمال وجود خطر را بر عهده دارد. وی با اشاره به رونمایی از پنبه تراریخته در سال گذشته، اظهار داشت: به دنبال رونمایی از پنبه تراریخته، بخش‌نامه‌ای درباره نحوه صدور مجوز برای این محصول تدوین شد که هم‌اکنون صدور مجوز برای تولید محصولات تراریخته مراحل نهایی را طی می‌کند.

قره‌یاضی با اشاره به قانون ایمنی زیستی عنوان کرد: در این قانون نیز تاکید شده است که صدور مجوز برای محصولات حوزه کشاورزی، مستلزم اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست نیست؛ بلکه این مجوز از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر اساس این قانون سازمان حفاظت محیط زیست حتی مسئولیت بررسی احتمال خطر را ندارد و تنها می‌تواند ناظر بر امور باشد و فقط وزارت جهادکشاورزی است که می‌تواند نظر نهایی درباره تولید یک محصول کشاورزی را بدهد. رئیس انجمن ایمنی زیستی بیان داشت: روند به این صورت خواهد بود که متقاضی محصول تراریخته آنالیز احتمال خطر را انجام می‌دهد، سپس تقاضای صدور مجوز را به وزارت جهاد کشاورزی ارائه می‌کند، بعد از آن آنالیز احتمال خطر انجام شده از طریق وزارت جهاد کشاورزی به سازمان محیط زیست ارسال می‌شود و این سازمان پس از بررسی نظر خود را اعلام خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بررسی با صدور مجوز متفاوت است ضمن این‌که در قانون صدور دو مجوز از دو دستگاه سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی بیان نشده است. قره‌یاضی در پایان سخنان خود سلامت کامل محصولات ارگانیک را رد کرد و گفت: بسیاری از مبارزات بیولوژیکی که در دنیا انجام می‌شود اثرات مخربی بر سلامت انسان دارد که این حقیقت توسط محققان به تایید رسیده و مدارک آن نیز در سایت سازمان جهانی غذا (فائو) وجود دارد.

در این نشست همچنین پروفسور کلوس امان (Klaus Ammann) استاد دانشگاه برن و عضو انجمن سلطنتی زیستی سوئیس درباره تغییرات اقلیم، محصولات تراریخته و ارگانیک موضوعات روز دنیا و آخرین تحقیقات را عنوان کردند. وی با اشاره به گزارش‌های دکتر اورس نیگلی (Urs Niggli) یکی از محققان و رهبران محصولات تراریخته بیان داشت: نیگلی همواره اعلام می‌کند که هیچ مشکلی برای تولید و مصرف محصولات تراریخته وجود ندارد و چه بسا هم تراز با محصولات ارگانیک نیز باشد. کلوس امان با تاکید بر این‌که جنگ بین طرفداران محصولات تراریخته با طرفداران محصولات ارگانیک یک جنگ بی‌پایه و اساس است، یادآور شد: بسیاری از مردم آمریکا نمی‌دانند که غذایی که می‌خورند از محصولات تراریخته تامین می‌شود.

این محقق زیستی تصریح کرد: محصولات تراریخته و ارگانیک هدف مشترک حفظ محیط زیست را دنبال می‌کنند.

منبع: سبزینه


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.