نقش موثر محققان حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی در تامین امنیت غذایی

ایسنا – رییس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در رأس هیأتی متخصص با بازدید از بخش‌های کشت بافت و سلول، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی، گلخانه کشت گیاهان تراریخته پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، گفت: محققان این حوزه نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارند، به شرط آنکه از پژوهش‌های آن‎ها پشتیبانی شود.

سردار مجید بکایی به همراه جمعی از اعضای میز امنیت غذایی مرکز تحقیقات استراتژیک کشور متشکل از نمایندگانی از پردیس ابوریحان دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، رییس انجمن ژنتیک ایران، موسسه آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور، دانشگاه مالک اشتر و دبیر میز امنیت غذایی از پژوهشکده بیوتکنولوژی


رییس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد

 نقش موثر محققان حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی در تامین امنیت غذایی

رییس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در رأس هیأتی متخصص با بازدید از بخش‌های کشت بافت و سلول، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی، گلخانه کشت گیاهان تراریخته پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، گفت: محققان این حوزه نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارند، به شرط آنکه از پژوهش‌های آن‎ها پشتیبانی شود.


سردار مجید بکایی به همراه جمعی از اعضای میز امنیت غذایی مرکز تحقیقات استراتژیک کشور متشکل از نمایندگانی از پردیس ابوریحان دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، رییس انجمن ژنتیک ایران، موسسه آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور، دانشگاه مالک اشتر و دبیر میز امنیت غذایی از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و بخش‎های تحقیقاتی آن بازدید کردند.


دکتر نیر اعظم خوش خلق سیما، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در این بازدید با اشاره به توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشکده، اهداف توسعه‌ای و اقدامات انجام شده در آزمایشگاه‌های مزرعه‌ای محصولات تراریخته جهت تجاری‌سازی محصولاتی چون برنج و پنبه تراریخته مقاوم به آفات و بیماری‌ها و برنامه‌های آتی پژوهشکده را برشمرد.


دکتر حسینی سالکده، معاون پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی نیز به تشریح فعالیت‌های تحقیقاتی و پروژه‌های مهم این پژوهشکده پرداخت و افزود: این پروژه‌ها در زمینه‌های آنزیم‌های پروبیوتیک مخصوص دام و طیور به منظور افزایش راندمان و بازده بیشتر و تشریح اصلاح نباتات کلاسیک و مدرن است.


حسینی، تحقیقات بر روی گیاه هالوفیت محور سالیکورنیا و جمع آوری کولتیوارهای متفاوت این گیاه از سراسر کشور و گیاه گلرنگ با هدف استخراج روغن را از دیگر زمینه‌های تحقیقاتی نام برد و ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های خصوصی و دولتی در ارتباط با اجرایی کردن طرح گلرنگ و سالیکورنیا در آینده نزدیک حمایت‌های لازم را داشته باشند.


این هیات از بخش‌های کشت بافت و سلول، مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی، گلخانه کشت گیاهان تراریخته پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی بازدید کردند و از نزدیک با محصولات پنبه تراریخته مقاوم به کرم غوزه پنبه و برنج تراریخته حاصل از مهندسی ژنتیک مقاوم به کرم ساقه خوار و عاری از سموم شیمیایی آشنا شدند.


سردار بکایی نیز هدف از این بازدید علمی تخصصی را نقش موثر و پر رنگ بومی شدن فناوری بیوتکنولوژی و مهندسی زیست فناوری دانست و ادامه داد: بالا بودن سطح نشاط علمی در پژوهشکده از نکات برجسته این مرکز پژوهشی است که این نشاط حاصل مدیریت قوی و برنامه‌ریزی شده است.



رییس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد نیروهای مسلح در ادامه اضافه کرد: تعداد پژوهشگران و دانشجویانی که متناسب با نیاز جدی کشور از نظر امنیت غذایی مشغول به انجام پروژه‌های تحقیقاتی هستند، نقش سازنده خواهد داشت؛ به شرطی که از فعالیت‌ها و پژوهش‌های آن‎ها پشتیبانی به عمل آید.

منبع: ایسنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.