امنیت غذایی با بیوتکنولوژی کشاورزی ممکن خواهد بود

ایانا – رئیس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد مشترک نیروهای مسلح به همراه جمعی از اعضای میز امنیت غذایی مرکز تحقیقات استراتژیک کشور متشکل از نمایندگانی از پردیس ابوریحان دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، رئیس انجمن ژنتیک ایران، مؤسسه آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور، دانشگاه مالک اشتر و دبیر میز امنیت غذایی در روز چهارشنبه دوم تیرماه 1395 از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و بخش‌های تحقیقاتی آن بازدید به‌عمل آورد. نیر‌اعظم خوش‌خلق‌سیما، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در ابتدای این بازدید با اشاره به توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشکده به اهداف توسعه‌ای و اقدامات انجام‌شده در آزمایشگاه‌های مزرعه‌ای محصولات تراریخته …

 

بازدید متخصصان موسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی

امنیت غذایی با بیوتکنولوژی کشاورزی ممکن خواهد بود

 

ایانا – رئیس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد مشترک نیروهای مسلح به همراه جمعی از اعضای میز امنیت غذایی مرکز تحقیقات استراتژیک کشور متشکل از نمایندگانی از پردیس ابوریحان دانشگاه تهران، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، رئیس انجمن ژنتیک ایران، مؤسسه آموزش و تحقیقاتی صنایع دفاعی کشور، دانشگاه مالک اشتر و دبیر میز امنیت غذایی در روز چهارشنبه دوم تیرماه 1395 از پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و بخش‌های تحقیقاتی آن بازدید به‌عمل آورد.

 

نیر‌اعظم خوش‌خلق‌سیما، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در ابتدای این بازدید با اشاره به توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشکده به اهداف توسعه‌ای و اقدامات انجام‌شده در آزمایشگاه‌های مزرعه‌ای محصولات تراریخته جهت تجاری‌سازی محصولاتی چون برنج و پنبه تراریخته مقاوم به آفات و بیماری‌ها و شرح برنامه‌های آتی پژوهشکده را برشمرد.

 

در ادامه معاون پژوهشی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی به تشریح فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشکده پروژه‌های مهم آن ازجمله مربوط به آنزیم‌های پروبیوتیک مخصوص دام و طیور به‌منظور افزایش راندمان و بازده بیشتر و تشریح اصلاح نباتات کلاسیک و مدرن گزارشی ارائه داد.

 

وی در بحث دیگری از رویکرد پژوهشگران به تحقیقات بر روی گیاه هالوفیت محور سالیکورنیا و جمع‌آوری کولتیوارهای متفاوت این گیاه از سراسر کشور و گیاه گلرنگ با هدف استخراج روغن نیز توضیحاتی ارائه کرد.

 

سردارمجید بکائی، رئیس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد نیروهای مسلح به همراه هیأت اعزامی از سه بخش تحقیقاتی این پژوهشکده بازدید مبسوطی را انجام داد. میهمانان در ابتدا از بخش کشت بافت و سلول بازدید کرده و رئیس بخش مذکور از قابلیت‌های این بخش پژوهشی نظیر کشت گیاهانی با خصوصیات دلخواه و یکنواخت با قابلیت تکثیر انبوه همانند تولید دانش فنی ارقام کشت بافتی پسته UCB1 و خرمای مجول به بازدیدکنندگان توضیحاتی ارائه داد.

 

بخش تحقیقات مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی بخش دومی بود که محسن‌پور به ارائه طرح‌ها و معرفی پروژه‌های آن پرداخت.

 

در ادامه این بازدید هیأت اعزامی از گلخانه کشت گیاهان تراریخته بازدید کردند و از نزدیک با محصولات پنبه تراریخته مقاوم به کرم غوزه پنبه و برنج تراریخته حاصل از مهندسی ژنتیک مقاوم به کرم ساقه‌خوار و عاری از سموم شیمیایی آشنا شدند.

 

در پایان معرفی بخش تحقیقات بیوتکنولوژی میکروبی توسط مدیر مربوطه با اشاره به برخی دستاوردها نظیر تهیه کود بیولوژیک و بیوکمپوست بدون بو از پسماندهای خانگی انجام شد.

بکائی هدف از این بازدید علمی تخصصی را نقش مؤثر و پر رنگ بومی شدن فناوری بیوتکنولوژی و مهندسی زیست فناوری دانست و بالا بودن سطح نشاط علمی در پژوهشکده را از نکات برجسته آن خواند و آن را عاملی بر مسیر کاربردی پروژه‌ها بیان کرد.

 

وی گفت: این نشاط حاصل مدیریت قوی و برنامه‌ریزی شده است. رئیس گروه آماد و فناوری دفاعی ستاد نیروهای مسلح در ادامه اضافه کرد: تعداد پژوهشگران و دانشجویانی که متناسب با نیاز جدی کشور از نظر امنیت غذایی مشغول به انجام پروژه‌های تحقیقاتی هستند نقش سازنده خواهد داشت به شرطی که از فعالیت‌ها و پژوهش‌های آن‎ها پشتیبانی به‌عمل آید.

 

بکائی در بازدید از گلخانه کشت محصولات تراریخته اذعان داشت: پیشرفت فناوری در این عرصه باید جدی در نظر گرفته شود.

 

وی همچنین تأکید کرد: امنیت غذایی با بیوتکنولوژی کشاورزی ممکن خواهد بود و نقش بیوتکنولوژی در خودکفایی و امنیت غذایی کشور همراه با آینده درخشان در صورت پشتیبانی و خودکفایی در محصولات کشاورزی، عامل استقلال ملت‌ها است.

 

بکائی با اشاره به اینکه کشورهای توسعه‌یافته تلاش می‌کنند به هر نحو این استقلال را مانع شوند، تأکید کرد: باید با جهاد علمی و عملی بر این تهدیدها غلبه کرد.

منبع: ایانا

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.