قطع واردات گندم یک تجربه تاریخی با ارزش است

فرصت امروز – چهاردهمین کنگره ملی و دومین کنگره بین المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، صبح دیروز با پیام کتبی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر جهاد کشاورزی و با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه کشاورزی، زراعت و اصلاح نباتات و میهمانان خارجی در دانشگاه گیلان برگزار شد. براساس این گزارش، در این مراسم دکتر بهزاد قره‎یاضی، رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات با اشاره به افزایش تولید گندم و قطع واردات این محصول، تولید علم و تولید گندم را دستاورد فاخر بخش زراعت و اصلاح نباتات کشور و مصداق کامل اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی دانست. رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات، تولید علم در بخش زراعت ایران را بسیار فاخر و قابل تحسین اعلام و اظهار کرد: بیش از 6هزار پژوهشگر در حوزه زراعت و کشاورزی ایران عضو هیأت علمی دانشگاه‎ها و مراکز علمی و ۲۴۰۰ نفر عضو هیأت علمی دیگر نیز در واحدهای پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی …


رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات مطرح کرد:

 قطع واردات گندم یک تجربه تاریخی با ارزش است


چهاردهمین کنگره ملی و دومین کنگره بین المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، صبح دیروز با پیام کتبی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر جهاد کشاورزی و با حضور مسئولان و کارشناسان حوزه کشاورزی، زراعت و اصلاح نباتات و میهمانان خارجی در دانشگاه گیلان برگزار شد.


براساس این گزارش، در این مراسم دکتر بهزاد قره‎یاضی، رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات با اشاره به افزایش تولید گندم و قطع واردات این محصول، تولید علم و تولید گندم را دستاورد فاخر بخش زراعت و اصلاح نباتات کشور و مصداق کامل اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی دانست.


رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات، تولید علم در بخش زراعت ایران را بسیار فاخر و قابل تحسین اعلام و اظهار کرد: بیش از 6هزار پژوهشگر در حوزه زراعت و کشاورزی ایران عضو هیأت علمی دانشگاه‎ها و مراکز علمی و ۲۴۰۰ نفر عضو هیأت علمی دیگر نیز در واحدهای پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی مشغول فعالیت هستند.


وی تصریح کرد: همدلی این مجموعه‎ها با مسئولان اجرایی بخش کشاورزی موجب تحولات گسترده در این بخش شده و بالاترین رشد اقتصادی کشور را رقم زده است.


رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی در سال جاری به ویژه گندم، گفت: قطع واردات گندم یک تجربه تاریخی باارزش است که نشان می‎دهد مدیریت درست، مهم‎ترین گزینه در توسعه بخش کشاورزی است. خریداری ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تا به امروز حکایت از تولید ۱۴ میلیون تنی این محصول در کشور دارد و یک واقعه تاریخی ارزشمند محسوب می‎شود.


رئیس انجمن علوم و اصلاح نباتات ایران ادامه داد: خودکفایی با پایداری عجین است و امیدوارم پایداری در افزایش تولید گندم دست کم در دو تا سه سال آینده ادامه داشته باشد. خوشبختانه بخش زراعت کشور به اهداف، سیاست‎ها و برنامه‎های اقتصاد مقاومتی دست یافته است.


مرجع ملی ایمنی زیستی ایران در بخش دیگری از سخنانش به شایعاتی در مورد ممنوعیت واردات مصرف و تولید محصولات تراریخته از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس اشاره و اظهار کرد: این کمیسیون هرگز چنین مصوبه ای نداشته و در ملاقات سازنده‎ای که با رئیس محترم کمیسیون کشاورزی مجلس داشتم، تأکید ایشان بر ممنوعیت محصولات تراریخته فاقد مجوز بوده که ما هم بر آن تأکید داریم و اختلافی در این زمینه وجود ندارد.


قره‎یاضی افزود: حال اگر فناوری هراسان تسنیمی و دانایی ستیزان خصلتی می‎خواهند ممنوعیت واردات، تولید و مصرف محصولات تراریخته را بر کشور تحمیل کنند، در آن صورت بحران غذا در کمتر از دو ماه چهره خشن خود را نشان خواهد داد. وی با اشاره به واردات بیش از ۹۰ درصدی روغن خوراکی و ۷۰ درصدی خوراک دام به کشور، گفت:


روغن خوراکی و کنجاله دام از سویا، کلزا و ذرت تشکیل می‎شود و با توجه به اینکه ۸۲ درصد از سطح زیر کشت و ۹۰ درصد از تولید و تقریباً صددرصد از تبادل سویا در جهان تراریخته است، به این ترتیب همه دانه‎های سویا، کنجاله و روغن نباتی وارداتی از محصولات سالم و خوب تراریخته هستند و در صورت ممنوعیت تولید و مصرف این محصولات، کشور در کمتر از دو ماه در محصولاتی مانند روغن نباتی، گوشت مرغ، گوشت قرمز، شیر و تخم مرغ با بحران مواجه شده و قیمت گوشت ممکن است به بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم برسد. وی تصریح کرد: اگر کسانی بخواهند جلوی تولید و استفاده از این محصولات را بگیرند، باید پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن را نیز متقبل شوند و پاسخگوی غذای مورد نیاز کشور باشند.


قره‎یاضی در پایان از همه دست‎اندرکاران برگزاری چهاردهمین کنگره ملی و دومین کنگره بین‎المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات تقدیر و تشکر و ابراز امیدواری کرد که این کنگره فرصتی را برای جمع کردن و کنار هم قرار دادن همه موضوعات و بخش‎های علمی کشاورزی و زراعت کشور و تضارب آرا فراهم کند.

منبع: فرصت امروز


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.