مصوبه ممنوعیت تولید و واردات محصولات تراریخته قابلیت اجرا ندارد

ایسنا – معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان گفت:مصوبه کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد ممنوعیت تولید و واردات محصولات تراریخته، حتی در صورت تایید، قابلیت اجرا ندارد. سید محسن نساج اظهار کرد: موضوع ممنوعیت تولید و واردات محصولات تراریخته یکی از موضوعات جنجالی برنامه ششم توسعه شده و بیش از آن که با دیدگاه علمی و اقتصادی به آن نگریسته شود، بیشتر جنبه سیاسی پیدا کرده و حاصل این رویکرد ضرری است که دامان مردم و به ویژه کشاورزان و صنایع وابسته را خواهد گرفت. معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان افزود:امروزه فناوری باید در خدمت سلامت و بهبود زندگی مردم باشد. یکی از نیازهای بشر امروز نیاز به تامین مواد غذایی با توجه به افزایش جمعیت در آینده است. طبق برآوردها جمعیت جهان در سال 2050 به بیش از نه میلیارد نفر خواهد رسید و طبیعتا افزایش تولید غذا نیز باید با همین نرخ ادامه یابد. لذا بشر باید از فناوری های نوین برای تامین غذا و دارو استفاده کند. وی تصریح کرد: یکی از فناوری های نوینی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته است بحث استفاده از مهندسی ژنتیک و تولید گیاهان تراریخته است که علی رغم داشتن مزایا، نگرانی هایی هم در مورد آن‎ها وجود دارد. مزایایی از قبیل بهبود عملکرد، کاهش هزینه تولید، صرفه جویی در مصرف آب، امکان کشت گیاهان در شرایط شوری و سرما و …، تقویت محتوای غذایی و مهمتر مقاومت به آفات و بیماری ها است که باعث کاهش مصرف سم به میزان قابل توجهی می شود. عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از محصولات تراریخته هم اکنون در کشور ما مصرف می شود و ممنوعیت تولید و واردات آسیب جدی به آن‎ها می زند. هم اکنون بیشتر …


مصوبه ممنوعیت تولید و واردات محصولات تراریخته قابلیت اجرا ندارد

ایسنا – معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان گفت:مصوبه کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد ممنوعیت تولید و واردات محصولات تراریخته، حتی در صورت تایید، قابلیت اجرا ندارد.


سید محسن نساج اظهار کرد: موضوع ممنوعیت تولید و واردات محصولات تراریخته یکی از موضوعات جنجالی برنامه ششم توسعه شده و بیش از آن که با دیدگاه علمی و اقتصادی به آن نگریسته شود، بیشتر جنبه سیاسی پیدا کرده و حاصل این رویکرد ضرری است که دامان مردم و به ویژه کشاورزان و صنایع وابسته را خواهد گرفت.


معاون پژوهشی جهاددانشگاهی گیلان افزود:امروزه فناوری باید در خدمت سلامت و بهبود زندگی مردم باشد. یکی از نیازهای بشر امروز نیاز به تامین مواد غذایی با توجه به افزایش جمعیت در آینده است. طبق برآوردها جمعیت جهان در سال 2050 به بیش از نه میلیارد نفر خواهد رسید و طبیعتا افزایش تولید غذا نیز باید با همین نرخ ادامه یابد. لذا بشر باید از فناوری های نوین برای تامین غذا و دارو استفاده کند.


وی تصریح کرد: یکی از فناوری های نوینی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته است بحث استفاده از مهندسی ژنتیک و تولید گیاهان تراریخته است که علی رغم داشتن مزایا، نگرانی هایی هم در مورد آن‎ها وجود دارد. مزایایی از قبیل بهبود عملکرد، کاهش هزینه تولید، صرفه جویی در مصرف آب، امکان کشت گیاهان در شرایط شوری و سرما و …، تقویت محتوای غذایی و مهمتر مقاومت به آفات و بیماری ها است که باعث کاهش مصرف سم به میزان قابل توجهی می شود.


عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از محصولات تراریخته هم اکنون در کشور ما مصرف می شود و ممنوعیت تولید و واردات آسیب جدی به آن‎ها می زند. هم اکنون بیشتر روغن های خوراکی وارداتی است و 80 درصد تجارت روغن (که بیشتر حاصل از ذرت و کلزا است) از گیاهان تراریخته به دست می‎آید.


وی گفت: همچنین بیشتر خوراک دام و طیور کشور وارداتی است که از محصولات تراریخته سویا و ذرت تهیه و سال‎هاست وارد می شود. آیا اعضای محترم کمیسیون کشاورزی تبعات ممنوعیت واردات این محصولات را در نظر گرفته اند؟! در صورت تصویب نهایی این مصوبه و تبدیل شدن به قانون، تکلیف صنایع روغن، واحدهای تولیدی دام و طیور چیست؟ از طرفی بسیاری از داروهای درمانی از موجودات تراریخته حاصل می شود. بسیاری از داروها با استفاده از باکتری ها و قارچ های تراریخته تولید و تخلیص می گردد. ممنوعیت واردات تراریخته شامل این دسته هم می شود؟


معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی گیلان افزود: بسیاری از آزمایشگاه ها با موجودات تراریخته کار می کنند از باکتری ها و قارچ ها تا موش و خرگوش و غیره. همچنین تولید موجودات تراریخته در دانشگاه‎ها و موسسات تحقیقاتی صورت می گیرد و تقریبا قسمت عمده تحقیقات بخش بیوتکنولوژی را به خود اختصاص داده و هزینه سنگینی برای ایجاد موجودات تراریخته شده و در حال انجام است و هزاران و شاید میلیون‎ها نفر ساعت در این موضوع صرف شده یا مشغول کارند. با این مصوبه مبنی بر ممنوعیت تولید تراریخته، آیا اینگونه تحقیقات هم باید متوقف شود؟


وی با بیان اینکه موجودات تراریخته حاصل حذف یا انتقال یک یا چند ژن محدود هستند که صفت جدیدی را در موجود ایجاد می کنند که باعث افزایش عملکرد، تولید ماده جدید، مقاومت به تنش ها و غیره می شود و نتیجه این‎ها کمک به تامین غذا،سلامت و حفظ محیط زیست است، یادآور شد: به نظر می‎رسد تصوری که اعضای کمیسیون نسبت به محصولات تراریخته دارند از منابعی منشا گرفته که گمراه کننده بوده است و در مواردی با استفاده از هورمون ها و مکمل ها اشتباه شده باشد. به ویژه تصاویر و مطالبی که در فضای مجازی منتشر می شود و نشان دهنده رشد بیش از حد یک موجود مثل گاو و گوسفند است و هیچ ارتباطی با تراریخت سازی ندارد. عده‎ای هم پا را فراتر گذاشته و مصرف محصولات تراریخته را باعث تغییر اعتقادات و کاهش انقلابی گری می‎دانند که در نوع خود اظهار نظری فاقد اعتبار است.


وی افزود: واقعیت این است که اولا باید هر گونه اثر احتمالی این گونه محصولات روی سلامتی و محیط زیست بررسی شود که در این زمینه بر اساس تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، تاکنون هیچ گزارش مستندی مبنی بر اثر سوی این محصولات ارائه نشده است. ثانیا در مورد هر محصول با توجه به کاربرد آن و میزان مصرف و مزایا و تهدیدهایی که مصرف یا عدم مصرف آن دارد باید تصمیم‎گیری شود و تصویب یک قانون کلی برای همه محصولات علمی و منطقی نیست. همانطور که تنها 38 کشور در دنیا محدودیت‎هایی را برای این محصولات وضع کردند که در سی کشور ممنوعیت در زمینه کشت این محصولات است و تنها هشت کشور هم واردات و هم کشت آن را هم ممنوع اعلام کرده اند که امیدواریم کشور ما در زمره آن‎ها قرار نگیرد.


دکتر نساج ادامه داد: سالیانه حدود 30 میلیون تن واردات محصولات تراریخته که عمده آن‎ها غلات است، انجام می شود. در برخی کشورها مثل چین و ژاپن برخی محصولات وارد و برخی هم کشت می شوند و سایر محصولات تا زمان کسب استانداردهای لازم محدود می شوند. این در حالی است که بیشترین سطح کشت گیاهان تراریخته در آمریکاست و اروپا بزرگترین وارد کننده منطقه‎ای این محصولات است. لذا این موضوع که مصرف این محصولات برای سلامتی مضر است، صحیح نیست.


وی با بیان اینکه برخی مضرات علفکش رانداپ را برای محصولات تراریخته ذکر می‎کنند که باز در این مورد هم محصولات تراریخته ارتباطی با علفکش رانداپ یا همان گلایفوزیت ندارد و تنها برخی ارقام تراریخته کلزا که در آمریکا و جاهای دیگر کشت می‎شوند به این علفکش مقاومند و هنگام مبارزه با علف‎های هرز این مزارع آسیب نمی بینند، تاکید کرد: این علفکش هم اکنون به طور وسیعی توسط کشاورزان و پرورش‎دهندگان ماهی و حتی برای مصارف خانگی (از بین بردن علف‎های هرز ویلاها و باغات) استفاده می شود و توسط شرکت های متعدد شرقی و غربی تولید می شود و درجه سمیت (LD50) آن از نمک طعام هم کمتر است.


عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: با استناد به این اطلاعات به اعضای محترم کمیسیون کشاورزی پیشنهاد می شود ضمن بررسی مجدد این موضوع، با دعوت از متخصصان امر نسبت به تصمیم گیری عالمانه و دقیق و بویژه واگذاری نحوه تجاری سازی این محصولات به یک کمیته متخصص ضمن جلوگیری از بروز مشکلات بعدی، مقدمات توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورند.

منبع: ایسنا


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.