مجلس دستخوش تمنیات عده‫ ای قلیل نخواهد شد

آفتاب یزد- به تازگی کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری کارگاه آموزش مسئولیت ملی رسانه در حوزه زیست فناوری را برگزار کرده تا به شبهات و حواشی پیرامون این محصولات پاسخ گفته شود. دکتر مسعود توحیدفر، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این گارگاه آموزشی اظهار کرد: در دنیا 800میلیون نفر با مشکل فقر غذایی مواجه‌اند، این در حالی است که سالانه 6.2 میلیون کودک به دلیل گرسنگی از بین می‌روند. وی آفات و بیماری‌ها‌ را از مهم ترین عوامل تهدید امنیت غذایی دانست و افزود: 30 تا 40درصد محصولات کشاورزی در اثر آفات و بیماری‌ها از بین می‌روند. توحیدفر با اشاره به روش‌ها‌ی اصلاحی برای کاهش اثر آفات و بیماری‌ها‌، تصریح کرد: اولین روش اصلاحی که از گذشته‌ها‌ی دور رایج بوده، اصلاح نباتات به روش سنتی است …


در کارگاه آموزشی مسئولیت ملی رسانه در حوزه زیست‫ فناوری مطرح شد

مجلس دستخوش تمنیات عده‫ ای قلیل نخواهد شد

 به تازگی کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری کارگاه آموزش مسئولیت ملی رسانه در حوزه زیست فناوری را برگزار کرده تا به شبهات و حواشی پیرامون این محصولات پاسخ گفته شود.

دکتر مسعود توحیدفر، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این گارگاه آموزشی اظهار کرد: در دنیا 800میلیون نفر با مشکل فقر غذایی مواجه‌اند، این در حالی است که سالانه 6.2 میلیون کودک به دلیل گرسنگی از بین می‌روند.

وی آفات و بیماری‌ها‌ را از مهم ترین عوامل تهدید امنیت غذایی دانست و افزود: 30 تا 40درصد محصولات کشاورزی در اثر آفات و بیماری‌ها از بین می‌روند. توحیدفر با اشاره به روش‌ها‌ی اصلاحی برای کاهش اثر آفات و بیماری‌ها‌، تصریح کرد: اولین روش اصلاحی که از گذشته‌ها‌ی دور رایج بوده، اصلاح نباتات به روش سنتی است که از معایب آن می‌توان به زمانبر بودن، نبودن ارقام وحشی مقاوم، عدم امکان تلاقی و دقیق نبودن اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، جهش زایی را روش دوم ذکر کرد و گفت: در این روش، بذرها تحت پرتوتابی قرار می‌گیرند که باعث می‌شود دچار تغییر ژنتیکی شوند و از آنجا که این تغییر به صورت تصادفی و کورکورانه است، ویژگی‌ها‌ی نامطلوب ژنتیکی هم به دنبال دارد.

بیوتکنولوژی دقیق ترین روش اصلاح نباتات است

وی از بیوتکنولوژی به عنوان سومین روش اصلاحی یاد کرد و ادامه داد: علم بیوتکنولوژی که یکی از شاخه‌ها‌ی آن مهندسی ژنتیک است، از روش‌ها‌ی قبلی دقیق‫تر است.توحیدفر خاطرنشان کرد: با مهندسی ژنتیک می‌توان اجازه داد که یک صفت، تنها در بخشی از گیاه ظهور یابد در حالی که در روش‌ها‌ی دیگر این امکان وجود ندارد.این استاد دانشگاه با اشاره به بحران کمبود آب در کشور، اظهار کرد: تا به حال با استفاده از روش‌ها‌ی اصلاح سنتی نتوانستند گیاه مقاوم به کم آبی تولید کنند، اما با استفاده از مهندسی ژنتیک، ذرت‌ها‌یی تولید شد که به مقدار کمی از آب نیاز دارد.

وی با بیان اینکه کشت محصولات تراریخته در 29 کشور انجام می‌شود، تصریح کرد: در روش‌ها‌ی اصلاح سنتی چون گیاه به آفات و بیماری‌ها‌ مقاوم نیست، باید سمپاشی کرد. ما در ایران 27هزار تن سم مصرف می‌کنیم که مصرف سرانه هر فرد 400 گرم است. این موضوع می‌تواند به گسترش بیماری‌ها‌ از جمله سرطان منجر شود.

توحیدفر کاهش گازهای گلخانه‫ای را از جمله مزایای کشت گیاهان تراریخته دانست و گفت: محصولات تراریخته یک‌سال تولید می‌شوند و 6-7 سال مورد تست و آزمایش قرار می‌گیرند به نحوی که باید ثابت کرد که گیاه تراریخته و غیرتراریخته مثل هم هستند.

مردود بودن مقاله مورد استناد مخالفان تراریخته در بخش دیگری از این کارگاه آموزشی، دکتر مطهره محسن پور، عضو هیئت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به پدیده داده‌سازی و جعل مقاله علیه مهندسی ژنتیک، عنوان کرد: کشت تجاری محصولات تراریخته از حدود 20سال پیش آغاز شد و در این مدت مقالات زیادی در مورد اثرات آن منتشر شده است، اما مقالاتی که سلامت این محصولات را زیرسوال برده است، انگشت‫شمار هستند.تا به حال با استفاده از روش‌ها‌ی اصلاح سنتی نتوانستند گیاه مقاوم به کم‫آبی تولید کنند، اما با استفاده از مهندسی ژنتیک، ذرت‌ها‌یی تولید شد که به مقدار کمی از آب نیاز دارد.

وی تصریح کرد: تنها مقاله علمی پژوهشی که مخالفان تراریخته به آن استناد می‌کنند، مقاله سرالینی و همکاران است که از سوی بسیاری از جوامع علمی و دانشگاهی مردود اعلام شده است.

مخالفان تراریخته چه کسانی هستند؟

دکتر محمدعلی ملبوبی، رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری هم با طرح این پرسش که چرا با محصولات تراریخته که منافع زیادی دارند، اینقدر مخالفت می‌شود؟ گفت: مخالفان مهندسی ژنتیک را می‌توان به 4دسته تقسیم کرد: 1- گروه‌ها‌ی اقتصادی مانند سم فروشان که منافع آن‫ها در اثر تولید محصولات تراریخته به خطر می‌افتد و نیز تولیدکنندگان گیاهان تراریخته در جهان که نمی‌خواهند فرد دیگری وارد این عرصه شود 2- مخالفان ایدئولوژیک 3- گروه‌ها‌ی زیست محیطی که با هر فناوری مخالفت می‌کنند 4- گروه‌ها‌ی سیاسی. وی افزود: همه این مخالفان یک وجه مشترک دارند و آن، استفاده کردن از ناآگاهی عموم است.

ملبوبی با رد ادعاهایی که سلامت محصولات تراریخته را زیر سوال می‌برند، یادآور شد: 75 نوع آزمایش برای ثابت کردن این‌همانی محصولات تراریخته و غیرتراریخته انجام می‌شود.

مصوبه کمیسیون کشاورزی متضمن ممنوعیت تراریخته نیست

در ادامه این کارگاه آموزشی، دکتر بهزاد قره‌یاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی با اشاره به مصوبه کمیسیون کشاورزی مجلس مبنی بر ممنوعیت محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه، گفت: در خلال بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون کشاورزی مصوبه ای داشت که در آن واردات و تولید محصولات تراریخته بدون اخذ مجوز از مراجع ذی‫صلاح ممنوع شود.

وی افزود: صورت قضیه این است که این مصوبه هیچ تفاوتی با قانون ملی ایمنی زیستی ندارد. چون ماده 2 این قانون می‌گوید واردات، صادرات، تولید و استفاده از محصولات تراریخته با رعایت این قانون مجاز و دولت مکلف است که زمینه لازم برای انجام آن را فراهم کند.

قره ‫یاضی تصریح کرد: رویکرد قانون دائم، بر مجاز بودن محصولات تراریخته است، اما رویکرد لفظی مصوبه کمیسیون کشاورزی ممنوعیت است مگر اینکه مجوز اخذ شود.

رئیس انجمن ایمنی زیستی با اشاره به پیامدهای اجرای مصوبه کمیسیون، اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتد، باید شاهد باشیم ظرف چند ماه قیمت مرغ و گوشت 3 برابر شود و بسیاری از محصولات هم نایاب شود.

وی در ادامه تاکید کرد: اگرچه مصوبه کمیسیون کشاورزی مجلس مورد تایید جامعه علمی کشور نیست، اما متضمن ممنوعیت گیاهان تراریخته هم محسوب نمی‌شود، بنابراین فناوری هراسان خوشحال نباشند، چون مجلس ما، مجلس فرهیخته‫ای است که حاضر نمی‌شود منافع ملی برای دستیابی به یک فناوری آن هم از نوع استراتژیک، دستخوش تمنیات عده ‫ای شود.

منبع: آفتاب یزد


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.