هراس مخالفان محصولات تراریخته از مناظره علمی در دانشگاه تهران!

تهیه و تنظیم: زهرا کهریزی – بعد از ظهرروز چهارشنبه 19 آبانماه تهران به همت کانون دانشجویی محیط زیست دانشگاه تهران مجموعه نشست، سخنرانی ها و مناظره در خصوص بایدها و نبایدهای محصولات تراریخته در پردیس علوم دانشگاه برگزار شد. در بخش مناظره این برنامه آقایان دکتر اردکانی و عمرانی به عنوان مخالف تولید داخلی محصولات تراریخته و خانمها مهندس کهریزی و مهندس کهک به عنوان نمایندگان انجمن علمی ژنتیک حضور داشتند. اما هر دو فرد مخالف مناظره کننده (آقایان عمرانی و اردکانی) بنا به دلایل نامعلومی با واهمه از نتیجه مناظره و با وجود حضور به موقع در محل برگزاری این برنامه حاضر به مناظره نشدند و جلسه را ترک کردند. با توجه به اقدامات اخیر این دو فرد در در برهم زدن امنیت روانیدر خصوص محصولات تراریخته، اشاعه مطالب بی مبنا از جمله ارسال مطالب سراسر کذب به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، انتشار مطالب خلاف واقعکه به نظر میرسد با هدف جلوگیری از تولید داخلی محصولات تراریخته در کشور با انگیزه های پنهانی و …


هراس مخالفان محصولات تراریخته از مناظره علمی در دانشگاه تهران!

بعد از ظهرروز چهارشنبه 19 آبانماه تهران به همت کانون دانشجویی محیط زیست دانشگاه تهران مجموعه نشست، سخنرانی ها و مناظره در خصوص بایدها و نبایدهای محصولات تراریخته در پردیس علوم دانشگاه برگزار شد.

در بخش مناظره این برنامه آقایان دکتر اردکانی و عمرانی به عنوان مخالف تولید داخلی محصولات تراریخته و خانمها مهندس کهریزی و مهندس کهک به عنوان نمایندگان انجمن علمی ژنتیک حضور داشتند. اما هر دو فرد مخالف مناظره کننده (آقایان عمرانی و اردکانی) بنا به دلایل نامعلومی با واهمه از نتیجه مناظره و با وجود حضور به موقع در محل برگزاری این برنامه حاضر به مناظره نشدند و جلسه را ترک کردند. با توجه به اقدامات اخیر این دو فرد در  در برهم زدن امنیت روانیدر خصوص محصولات تراریخته، اشاعه مطالب بی مبنا از جمله ارسال مطالب سراسر کذب به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، انتشار مطالب خلاف واقعکه به نظر میرسد با هدف جلوگیری از تولید داخلی محصولات تراریخته در کشور با انگیزه های پنهانی و غرضورزانه صورت گرفته است، طبیعی است که نامبردگان تمایلی به پاسخگویی در یک جمع علمی را نداشته باشند و مایل باشند به صورت یک طرفه و متکلم وحده در رسانه های خاصی مصاحبه کنند و مردم و مسئولین را از فناوری تراریخته بترسانند.

در حالی که افرادی که شناختی از ابعاد شخصیت مخالفین ندارند در انتظار برگزاری مناظره بودند تا استدلال های مخالفین در مورد چرایی مخالفت با فناوری پیشرفته مهندسی ژنتیک به ویژه تولید ملی محصولات تراریخته را ، در عین سکوت 15 ساله در مقابل واردات آن، بشنوند، ناگهان هر دونفر اعلام کردند که حاضر به مناظره نیستند و به جای آن درخوست دارند ده دقیقه سخنرانی یک طرفه داشته باشند! به طور طبیعی این درخواست مخالفین مورد پذیرش برگزار کنندگان این برنامه قرار نگرفت و نامبردگان مجبور به ترک جلسه شدند.

انتظار می‌رفت نمایندگان انجمن‌های علمی در صورت برگزاری مناظره از مخالفین بخواهند تا پاسخگوی مطالب سراسر کذب ارسالی به نمایندگان محترم مجلس در یک جمع علمی شوند، پاسخگوی این باشند که چرا بیش از 15 سال در مقابل واردات محصولات تراریخته سکوت کردند و ناگهان با شروع نجوای تولید داخل هراس از این فناوری را بین مردم رواج دادند؟ پاسخگوی اینکه چرا مخالف استقلال کشور هستند و در حالی که سالانه 3 تا 5 میلیارد دلار از این محصولات وارد کشور می‌شود با تولید ملی آن تا این اندازه مخالفت می‌کنند؟ پاسخگوی این باشند که چرا کسی که از 16 سالگی در آمریکا بوده و 33 سال از عمر خود را در آنجا سپری کرده و کارمند رسمی و حقوق بگیر دولت های مختلف بوش، و کلینتون و … بوده‌است، در مهد تولید محصولات تراریخته کوچکترین مخالفتی از خود ابراز نکرده اما پس از 33 سال به ایران برگشته و علیه تولید ملی محصولات تراریخته فعالیت می کند؟ پاسخگوی این باشند که علت قطع ارتباطشان با انستیتو پاستور چه بوده است؟چرا نتوانستند در پژوهشگاه ابن سینا بمانند و در آخر چرا پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری قراردادش را تمدید نکرد؟ مخالفین باید پاسخ می‌دادند که دقیقا از چه زمانی به مخالفت با محصولات تراریخته اقدام کردند و علت همزمانی مخالفت‌هایشان با حکم مشاوره سازمان محیط زیست چه بود!  آیا مخالفت شرط مشاورت معصومه ابتکار بوده یا مشاورت مزد مخالفت بود؟ این سوالات و دهها سوال دیگر بدون جواب ماندند شاید به این دلیل که جمعیت حاضران را “مزد بگیر” و “مکلف ندیدند و از گستره سوالات به هراس افتادند…

گفتنی است که نمایندگان انجمنهای علمی از چند روز قبل از طرف انجمن ژنتیک ایران به صورت کتبی به برگزارکنندگان این برنامه معرفی شده بودند و پوستر این برنامه در بردارنده اسامی موافقین و موافقین علاوه بر اماکن دانشگاه تهران در فضای مجازی به صورت گسترده پخش شده بود. گزارش های تایید نشده ای حکایت از آن دارند که خانم مظاهری معاون پیشین معصومه ابتکار که ادامه تابعیت کانادا را به معاونت معاون رئیس جمهور ایران ترجیح داده و به همین دلیل از سمت خود کناره گیری کرده است و همچنین داود حیاتغیب از مدیران فناوری هراس سازمان حفاظت محیط زیست نیز که در محل مناظره حاضر بودند نقش تاثیرگذاری را در تشویق اردکانی و عمرانی برای اجتناب از مناظره ای داشتند که بازنده آن جز فناوری هراسان نبودند!


ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.