فناوری تراریخته از استراتژی های مهم تامین امنیت غذایی

دکتر افشین اسماعیل فر دوشنبه 22 آذر در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران گفت: استفاده از فناوری های نوین یکی از استراتژی های نه‌گانه تامین امنیت غذایی است و فناوری تراریخته هم از گزینه‌های مهم موجود برای غلبه بر چالش‌های تامین غذا است که با توجه به شرایط نامساعد محیطی از جمله بحران آب و خشکی و شوری خاک ها پیش روی ما قرار دارد. دکتر افشین اسماعیل فر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی که در دومین جلسه از سلسله مناظرات محصولات تراریخته در کرج سخن می‌گفت افزود: همانطور که در مورد فناوری هسته ای به این نتیجه رسیدیم که باید از آن استفاده کنیم و امروزه جز کشورهای مطرح هسته ای در عرصه بین المللی هستیم از سایر فناوری ها از جمله تراریخته…

در دومین جلسه مناظرات پردیس کشاورزی دانشگاه تهران مطرح شد:

فناوری تراریخته از استراتژی های مهم تامین امنیت غذایی

دکتر افشین اسماعیل فر دوشنبه 22 آذر در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران گفت: استفاده از فناوری های نوین یکی از استراتژی های نه‌گانه تامین امنیت غذایی است و فناوری تراریخته هم از گزینه‌های مهم موجود برای غلبه بر چالش‌های تامین غذا است که با توجه به شرایط نامساعد محیطی از جمله بحران آب و خشکی و شوری خاک ها پیش روی ما قرار دارد.

دکتر افشین اسماعیل فر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی که در دومین جلسه از سلسله مناظرات محصولات تراریخته در کرج سخن می‌گفت افزود: همانطور که در مورد فناوری هسته ای به این نتیجه رسیدیم که باید از آن استفاده کنیم و امروزه جز کشورهای مطرح هسته ای در عرصه بین المللی هستیم از سایر فناوری ها از جمله تراریخته هم باید با تلفیق نظرات مختلف در جهت منافع ملی از بهره برداری کنیم.

دکتر اسماعیلی فر اظهار داشت دستاوردهای فناوری زیستی یکباره حاصل نشده است و آنچه امروزه مورد استفاده قرار می گیرد نتیجه پیشرفت تدریجی این علم بوده است و ادامه داد مطالعات ایمنی زیستی ضرورتی است که برای ارزیابی سلامت محصولات تراریخته انجام می شود. وی خاطر نشان کرد شرط اساسی موفقیت در انتقال ژن این است که خصوصیات زراعی گیاه تراریخته با رقم غیر تراریخته تفاوتی نداشته باشد.

وی افزود فناوری تراریخته مخصوصا در زمینه مبارزه با بیماری های ویروسی در گیاهان می تواند بسیار مفید واقع شود. او در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این پرسش که آیا واقعا امکان نظارت بر کیفیت مواد غذایی از نظر اندازه گیری باقیمانده سموم در کشور وجود دارد گفت فناوری زیستی می تواند به تولید محصولات غذایی سالم کمک کند و ادامه داد برای نظارت بر ایمنی غذا پیشنهاد شده است که سازمان ملی غذا زیر نظر رئیس جمهوری تشکیل شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در واکنش به موانعی که در برابر فناوری زیستی ایجاد می شود با مطرح کردن این پرسش که آیا مشکلاتی که علیه این فناوری مطرح می کنند الزاما بدون استفاده از محصولات تراریخته حل خواهد شد، تصریح کرد هدف اصلی حفظ منافع ملی سلامت مردم و محیط زیست است. وی در پایان سخنان خود با تاکید بر لزوم استفاده از همه فناوری ها گفت نمی توانیم شعار استقلال جمهوری اسلامی را بدهیم ولی سفره ما وابسته باشد. اگر بیوتکنولوژی به اقتدار ما در امنیت غذایی کمک می کند باید با برنامه ریزی به سمت آن برویم.

دومین جلسه از سلسله مناظرات محصولات تراریخته عصر دوشنبه 22 آذر به همت انجمن علمی دانشجویی زراعت و اصلاح نباتات پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.