مافیای واردات نمی‌خواهد محصولات تراریخته در داخل تولید شود/ رانت‌های مخالف؛ کمیسیون کشاورزی را تحت تاثیر قرار داد

ایلنا – رئیس انجمن ژنتیک گفت در بودجه برنامه ششم حمایت از تولید محصولات تراریخته پیش‌بینی شده است؛ اما متاسفانه رانت‌هایی که در مخالفت با این محصولات وجود دارد، کمیسیون کشاورزی مجلس را تحت تاثیر قرار داده است. محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در رابطه با هجمه شدیدی که نسبت به محصولات تراریخته در کشور وجود دارد بیان داشت: کشاورز در طی کشت های خود سعی می کند محصولاتی بار آورد که بیشترین مقاومت را داشته باشد تا این محصولات تبدیل به بذر برای کشت‌های بعدی شود. یعنی با تلاقی تعمدی گونه‌های گیاهی مختلف محصولی تولید کند که مزیت بیشتری داشته باشد؛ بنابراین همه فعالیت کشاورزان برای تحقق یک خواسته است و حتی …

رئیس انجمن ژنتیک گفت: در بودجه برنامه ششم حمایت از تولید محصولات تراریخته پیش‌بینی شده است؛ اما متاسفانه رانت‌هایی که در مخالفت با این محصولات وجود دارد، کمیسیون کشاورزی مجلس را تحت تاثیر قرار داده است.

محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در رابطه با هجمه شدیدی که نسبت به محصولات تراریخته در کشور وجود دارد بیان داشت: کشاورز در طی کشت های خود سعی می کند محصولاتی بار آورد که بیشترین مقاومت را داشته باشد تا این محصولات تبدیل به بذر برای کشت‌های بعدی شود.  یعنی با تلاقی تعمدی گونه‌های گیاهی مختلف محصولی تولید کند که مزیت بیشتری داشته باشد؛ بنابراین همه فعالیت کشاورزان برای تحقق یک خواسته است و حتی فناوری‌های بشر نیز در این راستا قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: فعالیت بشر همواره در جهت تنوع بوده است که فرصت‌های جدید را ایجاد می‌کند. تنوع صفات در گیاهان موجب شده است که دانشمندان حوزه کشاورزی به دنبال رسیدن به محصولاتی باشند که برتری نسبی به دیگر محصولات داشته باشد.

او افزود: تغییر در ژن یک گیاه باید بتواند به تنوع ختم شود کشاورزی هسته ای در کشور ما تعریف شده است با این تکنولوژی هزار دانه را تحت تابش قرار می دهند که تغییراتی در جایی از ژن های گیاه اتفاق بیفتد که در نهایت به روند بهتری در گیاه منجر شود. در حالی که کشاورزی هسته‌ای چشم‌بسته  کار را می کند،ممکن است هزاران نتیجه مثبت حاصل شود اما ضرر و زیان آن مشخص نیست؛ اما در مهندسی ژنتیک و تکنولوژی تولید محصولات تراریخته با استفاده از آنزیم های هوشمند ژن و صفت مثبت گیاه را جدا کرده و آگاهانه به گیاه دیگر منتقل می کند و تحقق و یا عدم تحقق آن را رصد می‌کند. مثلاً برنج فریدون کنار محصولی معطر است که راندمان آن پایین است از طرفی برنج طارم در مقابل این محصول است یعنی راندمان تولید آن بسیار بالا است؛ اما عطر و طعم خوبی ندارد. دانشمندان ژنتیک صفت عطر و طعم را جدا کرده و به آن برنج پر بازده منتقل می کند که ما حصل آن برنج خوش عطر است. صفات هوشمندانه قابل رصد است و هرگونه تغییری در آن ایجاد شود با بررسی اثبات و یا رد می‌شود. تکنولوژی تراریخته امکان دستیابی به گونه های مطلوب با هر صفتی را فراهم کرده است.

تولایی در ادامه گفت: دو نوع مخالفت با این محصولات وجود دارد گروه اول تنها شنیده‌اند و نگاه احتیاطی دارند باید ابزارهایی را به خدمت گیرند تا این علم به آنها اثبات یا رد شود.  گروه دوم افرادی هستند که اعتقاد دارند دشمنان کشور برای ورود و صدمه به کشور از این محصولات استفاده می‌کنند بنابراین باید در پاسخ به آنها این نکته را یادآوری کرد که سال هاست محصولات تراریخته به کشور وارد می شود و اقدام به تولید داخلی این محصولات خود تامین‌کننده امنیت است. در واقع مافیای واردات نمی‌خواهد محصولات تراریخته در داخل کشور تولید شود. در حالی که باید از توانایی های داخلی استفاده کرد تا میزان واردات را کاهش داد. این نگاه ها مستلزم گفتمان است و نباید عده‌ای بدون آگاهی در برابر دانشمندان این حوزه ایستادگی کنند.

او تاکید کرد: امروز تولید پایلوت محصولاتی که بعد از 10 سال کار به نتیجه رسیده‌اند را متوقف کرده‌اند آیا صورت مسئله پاک شد یا اینکه راه برای واردات فراهم شده است؟ از طرفی تولید محصولاتی که نیاز به آفت‌کش و یا هیچ سمی ندارند ممکن است برای عده‌ای که از واردات حداقل 900 میلیون دلاری سموم سود می‌برد به صرفه نباشد و بازار آنها را دچار مشکل کند. طبیعی است که برخی 200 میلیون دلار هزینه کنند که از طریق وحشت‌آفرینی در بین مردم تداوم واردات خود را تضمین کنند. بسیاری از مخالفت‌ها از روی جهالت و تعمد است. همچنین در فناوری‌های نوین استراتژی آمریکا و دیگر تولیدکنندگان این است که تا جایی که می‌شود باید کشورهای در حال توسعه را در این حوزه کنترل کرد.

تولایی افزود: برخی از رسانه‌ها پشت صحنه مخالفت‌ها توجه کافی ندارند. قطعاً تولید محصولات در داخل کشور با اطمینان بیشتری صورت می گیرد و مخالفت‌ها موجب می‌شود که هر دانشی که ما را به خوداتکایی می‌رساند را متوقف کند.

او در ادامه گفت: طبق قانون ایمنی زیستی تعیین تکلیف تولید محصولات بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و درچند سال اخیر بسترهای تحقیقاتی از طرف این وزارتخانه نیز مهیا شده است. کشت تولید محصولات پنبه تراریخته در مرحله نتیجه دهی است و بخشی از نگرانی ها از این بابت است. محصولاتی که مراحل پژوهش آن منجر به تولید بذر می‌شود و این مستلزم حمایت دولت است. وزارت جهاد کشاورزی مقید به تامین امنیت غذایی کشور است و بدون استفاده از این فناوری تامین امنیت را ناکافی می داند.

رئیس انجمن ژنتیک ایران در پایان گفت: در بودجه برنامه ششم برای حمایت از تولید این محصولات پیش‌بینی شده است اما متاسفانه رانت‌های مخالفت با محصولات تراریخته کمیسیون مجلس را تحت تاثیر قرار داده است و مصوبه‌ای را این کمیسیون تهیه کرده که اگر در کمیسیون تلفیق به نتیجه برسد و ممنوعیت واردات،تولید و مصرف مصوب شود باید منتظر فاجعه در امنیت غذایی کشور باشیم چرا که تمام ذرت، سویا و 90 درصد دانه های روغنی و انواع بذرهایی که وارد کشور می‌شود تراریخته است  و اگر این ذخایر تمام شود صنعت مرغ، روغن و صنایع غذایی با مشکلات جدی مواجه می‌شود. البته بعید نیست که ابتدا با این کار مانع از تولید داخلی این محصول شوند و بعد این بحث را مطرح کنند که چون امنیت غذایی به خطر افتاده دوباره درها را بیش از پیش به روی واردات باز کنند و تنها این دانشمندان و کشاورزان هستند که متضرر خواهند شد.

منبع: ایلنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.